2023-07-26, 15:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Folk säger så mkt som de inte klarar av att stå för. Speciellt tjejer. Där skall Johanna ha en eloge. Hon menade business uppenbarligen såvida det som Maja säger är sant. När det gäller maja så plockar alla russin ur kakan, och blandar hej vilt som det passar deras eget narrativ. Ena sekunden är hon ett trovärdigt kronvittne, och nästa sekund ljuger hon. Detsamma gäller domarens klipp och klistra filosofi.

Men vi vet ju att det faktiskt skedde ett försök att bränna ner Toves hus. Och det går att styrka att J var aktiv vid tidpunkten. Och det det finns även en bekräftad brand hos hennes ex. Så varför låtsas som att det hela bara skulle var nån sorts rykte? Allting pekar faktiskt på att J faktiskt försökt ha ihjäl Tove en gång tidigare.

Är förresten inte du minst lika god kålsupare när det gäller att plocka russinen ur kakan när det kommer till Maja? Du tror på henne att hon inte var inblandad, men du tror inte på det hon säger om bränder, etc?
Citera
2023-07-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är ett tänkbart scenario. Men jag förstår inte varför hon skulle hämta tfn 2.19, mitt i samtalet.

Kanske M stod utanför och höll dörren så att T inte skulle kunna komma ut?

Kanske gick hon på toaletten just den gången som hon sa? Av vana tog hon med sig telefonen, eller så ville hon inte låta den ligga kvar på bordet där J och T satt?

Om T varit inlåst själv eller varit där inne ensam med J tror jag hon hade bankat ock låtit, vilket grannen borde hört.
Citera
2023-07-26, 15:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, att hon varken skulle sett eller hört låter inte särskilt troligt.

Och mer specifikt frågan kring huruvida M kunnat både hålla fast Tove och använda mobilen under samma 17-minuters-period? Låter väl i sanningens namn faktiskt ganska oproblematiskt, inte sant?
Citera
2023-07-26, 15:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
"Genom en ny teknik som använts för telefonanalysen har polisen bland annat kommit fram till att Hellmans stegräkningsapp i mobilen visar att hon varit uppe och gått två gånger under mordnatten.
Själv har hon sagt att hon sov när Tove dog.
Hellman ska ha rört sig vid två tillfällen – mellan klockan 02.19 och 02.26 samt mellan klockan 02.43 och 02.48 samma natt.
Hennes telefon ska även ha blivit upplåst vid två tillfällen."

Som sagt, det är ingen exakt vetenskap och jag kan inte se vad det skall användas till.

Det ska användas till att visa det uppenbara: Att Maja var närvarande och vaken då Tove dog och inte alls låg och sov och missade alltihop. Man kan bråka om antalet steg osv, men hon var ju uppenbart på plats och hon sov uppenbart inte. Mobilskärmar låser inte upp sig själva hux flux.

Jag kan t o m gå längre än så. Jag behöver inte mobilen öht för att kunna slå fast att Maja är delaktig. Det enkla faktumet att hon hjälpte till att dumpa kroppen och sedan teg om det i förhör under lång tid och skyller på bortträngda minnen etc säger mig allt jag behöver veta: Den enda rimliga förklaringen till detta är nämligen att hon har något att dölja. En oskyldig ung tjej som vaknat till begått mord och tvingats till att dumpa lik skulle självklart inte agera som Maja gjort under den här processen. Det är helt uteslutet. Kvarstår gör då slutsatsen att hon var delaktig. Så.
Citera
2023-07-26, 15:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Alltså den där livstidsdomen på Johanna är ett skämt

Håller med. Dödsstraff hade varit att föredra. Men man får ta det som finns att tillgå.
Citera
2023-07-26, 15:42
Medlem
ziggarillens avatar
Äntligen kommer sanningen fram och Majas lögner är totalt värdelösa. Ingen frisk människa sover exakt när det passar och jag har aldrig trott på detta en sekund. Där kan man snacka om att kliva över lik vilket den goa Maja gjorde medan den andra mördaren var ute och flyttade saker. Förstår inte ens hur någon kunnat se något fint och oskyldigt i den vidriga Maja. Klart är att hon var delaktig och jag tror att den andra talar sanning då hon säger att Maja höll i Toves armar.
Citera
2023-07-26, 15:48
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Alltså den där livstidsdomen på Johanna är ett skämt
Ja. I Sverige delar dom ju inte ut två vilket hade varit relevant. Störd jävla kärring.
Citera
2023-07-26, 16:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kanske gick hon på toaletten just den gången som hon sa? Av vana tog hon med sig telefonen, eller så ville hon inte låta den ligga kvar på bordet där J och T satt?

Om T varit inlåst själv eller varit där inne ensam med J tror jag hon hade bankat ock låtit, vilket grannen borde hört.
Jag plockade lite russin ur kakan.
Det första J sa om Ms deltagande var att hon rört vid T. Då tänkte jag att det kanske var M som först tog tag i T, kanske knuffade tillbaka henne på klosetten. T kan då ha undrat vad fan de höll på med.
M förnekar att hon varit på toa under mordet och påstår att J låst dörren. Kanske M backade ut efter knuffen, stängde och höll för dörren.
Citera
2023-07-26, 16:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
jag tror att den andra talar sanning då hon säger att Maja höll i Toves armar.

Ja och nej. Att båda är delaktiga är såklart högst sannolikt. Man bör dock tänka på att Johanna - utifrån sin juridiska sits, dvs att hon av diverse anledningar tvingats ta ansvar för dödandet och därför bara kan arbeta inom denna begränsade ram - är nödgad att hitta på en historia som i möjligaste mån mildrar händelseförloppet. Frågar du mig så var det fråga om ett rent överfall som på givet tecken utfördes i nån form av samförstånd av de båda personerna. Johanna kan dock inte gärna säga detta och begränsas därför till att som mest beskriva Majas del i det hela som nån form av fasthållning som skulle stoppa att Tove ströp Johanna. Johannas historia skulle jag alltså beskriva som sann i andemeningen, men inte nödvändigtvis eller uttömmande i dess konkreta innehåll
Citera
2023-07-26, 16:40
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Äntligen kommer sanningen fram och Majas lögner är totalt värdelösa. Ingen frisk människa sover exakt när det passar och jag har aldrig trott på detta en sekund. Där kan man snacka om att kliva över lik vilket den goa Maja gjorde medan den andra mördaren var ute och flyttade saker. Förstår inte ens hur någon kunnat se något fint och oskyldigt i den vidriga Maja. Klart är att hon var delaktig och jag tror att den andra talar sanning då hon säger att Maja höll i Toves armar.

När J blir pressad i förhör så kan hon på intet sätt förklara hur Maja höll i Toves händer. Det blir bara en massa svammel.
Visst, det kanske är sant men då borde det ha framkommit från de två individerna på något sätt.
Men sanningen närmar sig sakta men säkert.
Citera
2023-07-26, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det tror jag stämmer! Och detta är ju inget Maja gärna berättar då det pekar på överläggning. Har också ett minne av att J säger att T s mobil låg i hennes väska eller jacka. Ingen nämnder att den är framme vid något tillfälle i lägenheten iaf, och då har M en anledning att väcka sin telefon för att kolla klockan åt T.

Jag ser ditt beskrivna händelseförlopp som det mest troliga, utan att gå in i allt för detaljerade uppgifter.
En sak som jag tänker på är att Johanna och Maja behövt ha nån tid för gemensam planering. Ett par minuter räcker. Jag tror inte att det skedde vid Nöjet, för de var inte säkra på att få med sig Tove där. Antagligen gick Tove på toa nån gång under tiden i Johannas lägenhet, och då improviserade tjejerna fram planen. De var tvungna att vara snabba för Johanna ville inte att Tove skulle hinna skrika och föra oväsen. Därför tror jag att de hade nån kort överläggning om hur de skulle göra för att överraska henne.
Citera
2023-07-26, 16:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En sak som jag tänker på är att Johanna och Maja behövt ha nån tid för gemensam planering. Ett par minuter räcker. Jag tror inte att det skedde vid Nöjet, för de var inte säkra på att få med sig Tove där. Antagligen gick Tove på toa nån gång under tiden i Johannas lägenhet, och då improviserade tjejerna fram planen. De var tvungna att vara snabba för Johanna ville inte att Tove skulle hinna skrika och föra oväsen. Därför tror jag att de hade nån kort överläggning om hur de skulle göra för att överraska henne.

Låter rimligt. Skulle också kunna förklara varför brottet skedde vid just toaletten, att de väntade på att Tove öppnade dörren. Utöver att badrummet är bra ur forensisk synpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in