2023-07-26, 23:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det här börjar ju bli jätteroligt! Inte för att jag själv vet hur stegräknaren funkar. Men tänker du dig 5 steg per minut i sengångar hastighet? https://www.youtube.com/watch?v=n7gcats5uCQ
Jag vet inte hur jag ska tänka. Sluttiden var mycket senare än jag tänkt mig, därför räknade jag ut antal steg per minut som M tog. Jag begriper inte vad hon haft för sig.
Citera
2023-07-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Var finns beviset att det var MH som bar på mobilen? Där finns ju en annans tjej känd för att bära andras mobiler med sig (till McD t.ex)

Jämför med domar i mål rörande anom/encro/sky. M är rökt här.
Citera
2023-07-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Stegsekvensen var från 0219-0226

Upptändningen av skärmen på mobilen, 2 ggr, var vid 0233. Maja har alltså varit stilla ifrån 0226 till 0233 då mobilen tänds upp 2 ggr. Eller ja, hon var enligt mobilen stilla från 0226 till 0243.

Ja, det är väl Rullmans version att dunsen var 0230 och att mordet inleddes då. Det är detta som jag hänger upp Majas oskuld på, eftersom hon enligt Rullmans version måste ha varit upptagen med att hålla Toves armar vid 0233. Men nu vet vi att hon vid den tidpunkten fipplade med sin mobil.

Här ett inlägg jag skrev tidigare ikväll som ett exempel på hur det kan ha gått till med dessa upptändningar av mobilskärmen. jag säger inte att det var så här, men det kan ha varit så. Och det faktum att det kan ha varit så är tillräckligt för att Maja inte kan fällas för mord.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Det finns nog ytterst få som tror att detta är till Majas fördel. Skulle tro att hennes egen försvarare inte heller är speciellt nöjd med dessa uppgifter. Att hon direkt efter mordet kollar telefonen i reflex för att se att ingen hört av sig eller liknande ser jag som väldigt logiskt. Korthuset faller ännu mer för Maja 😅
Citera
2023-07-26, 23:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Min teori är att de 33 stegen som appen reggat mellan 02:20 och 02:26 är under visningen av lägenheten. Det fungerar även rent tidsmässigt med vad J påstår angående att T blev dödad i slutet eller efter visningen. Helt i linje med Rullmans påståenden. Jag vet inte hur TR kom fram till tidpunkten för mordet men den är antagligen fel.
Räkna ut hur många steg det blir per minut!
Citera
2023-07-26, 23:29
Medlem
Citat:

Håller helt med. I de fallen heter det alltid att någon annan lånat mobilen och rätten fäster i regel väldigt lite tilltro till de uppgifterna.
Citera
2023-07-26, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Att jag skriver om berusning handlar mest om att man måste röra sig på ett speciellt sätt än normal gång för att få sådana här stegserier med så få steg på så lång tid.

Och då kan ett berusat tillstånd där man rör sig ryckigt/långsamt/slött/desorienterat kanske förklara det med tanke på att hon själv berättar om sitt illamående och att det berodde på att hon partajat lite flr hårt där. Och baksmällan lär hon fortfarande lida av s a s.

Jag ska göra vad jag kan för att reda ut de här långa tiderna. När protokollen släpps så vet jag förutsättningarna.
Skulle den första tidsserien kunna överensstämma med att hon stått upp vid diskbänken i köket och flyttat tyngden från ena foten till den andra och tagit nåt enstaka steg då och då?
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Varför skulle man försöka fuska med en stegräknare och för vem? Sluta fantiser och hitta på saker som inte stämmer. En stegräknare räknar steg och inget viftande med armarna. Glöm det och dessutom har din konstiga stegräknare ingenting med fallet Maja att göra. Sen att det skulle registeras steg när du cyklar är också inbillning för så fungerar det inte. Inte om du sitter i en roddmaskin heller. Bara så att du vet! Majas Iphone registerade dom steg hon gick och det kommer bli hennes fall då lögnerna inte fungerar längre.

Fan också. Min telefon har registrerat steg. Och det är jag som har gått dom. Och nu är Sinéad O'Connor död. Får jag livstid nu då?

Nej. Det funkar ju inte så. Och det visste Rullman också. Det var därför han var så motvillig till att ta fram mer information. Att Maja var vaken och uppe och gick på toa visste vi redan. Att det besöket tog 6-7 minuter tillför precis som advokat Gillberg påpekar ingenting. Vi visste redan att Maja var på toa.

Istället fick Rullman ett bakslag, och hans version bevisar nu att Maja är oskyldig, eftersom hon inte kan ha hållit Toves armar samtidigt som hon har fipplat med sin telefon.

Stegräknaren har aldrig bevisat någon delaktighet i mord och gör det inte nu heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag vet inte hur jag ska tänka. Sluttiden var mycket senare än jag tänkt mig, därför räknade jag ut antal steg per minut som M tog. Jag begriper inte vad hon haft för sig.

Mem det måste väl vara så att hon tagit några steg, stått still och sen tagit några steg till osv, och det sammantaget bildat en stegserie?

Hade hon tagit 5 steg/min i samma tempo, blir det ju ca 1 steg var 10 sek. Hade man bevittnat det spektaklet tror jag inte man hade kunnat hålla sig från att berätta det under förhör.
Citera
2023-07-26, 23:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Att jag skriver om berusning handlar mest om att man måste röra sig på ett speciellt sätt än normal gång för att få sådana här stegserier med så få steg på så lång tid.

Och då kan ett berusat tillstånd där man rör sig ryckigt/långsamt/slött/desorienterat kanske förklara det med tanke på att hon själv berättar om sitt illamående och att det berodde på att hon partajat lite flr hårt där. Och baksmällan lär hon fortfarande lida av s a s.

Jag ska göra vad jag kan för att reda ut de här långa tiderna. När protokollen släpps så vet jag förutsättningarna.
Det blir spännande!
Citera
2023-07-26, 23:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

I hur många av de fallen har den åtalade fällts för att mobilen registrerat steg?

I hur många av de fallen har den åtalade fällts för att mobilen innehöll direkt brottsavslöjande kommunikation?

Hur mycket direkt brottsavslöjande kommunikation innehöll Majas mobil?
Citera
2023-07-26, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Börjar du bli desperat?

Mordet tog enligt åklagaren flera minuter, så det finns ingen "exakt" tidpunkt, vilket inte heller jag påstått. Det är bara i din fantasivärld som du hittar på sånt. Källa har du redan fått och dessutom ett citat av dig själv där du själv påstår att mordet skedde då.

Majas telefon bevisar att hon är oskyldig till åklagarens anklagelse. Visst är det fantastiskt!?
Kan du inte räkna? Det finns tid både före och efter skärmtändningarna 02:33 för ett mord som tar flera minuter. 02:26-02:33, det är sju minuter. 02:33-02:43, det är 10 minuter.

Det är nog ingen annan än du som fattar hur du får det till att fipplandet med telefonen 02:33 friar Maja från att delta i ett mord som tar ett antal minuter.
Citera
2023-07-26, 23:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Mem det måste väl vara så att hon tagit några steg, stått still och sen tagit några steg till osv, och det sammantaget bildat en stegserie?

Hade hon tagit 5 steg/min i samma tempo, blir det ju ca 1 steg var 10 sek. Hade man bevittnat det spektaklet tror jag inte man hade kunnat hålla sig från att berätta det under förhör.
Ingen aning. Förhoppningsvis kommer Avel att kunna reda ut det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in