Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Det är lite förvirrat i rapporteringen men det klarnar nog.
Det som högst troligt sker 02:33 är ”backlight” eller ”backlit”, alltså att skärmen tänds. För att kunna tolka det korrekt så behöver man känna till inställningarna i mobilen, t.ex vad gäller ”Håll upp för att väcka”. Alltså ett val användaren kan göra att skärmen ska tändas eller inte när man lyfter upp iPhonen.
Det är skillnad på att väcka mobilen och att skärmen bara lyses upp t.ex av en notis.
Notiser (i klartext med tidsstämplar osv) loggas i den här användardatan och även hur användaren interagerar med notisen (t.ex sveper bort den eller öppnar ett SMS via notisen).
Har man Fokusinställningen ”Sömn på” så visas inga notiser på skärmen och därmed tänds inte skärmen.
Sen finns det en artefakt som heter Activity level och då är det registrerat om mobilen ”sover”, är ”vaken” eller låst men nån process pågår i bakgrunden (kod 8).
Och i datan ska ju även knapptryckningar finnas om man släcker/låser mobilen manuellt. Så det bör finnas sådan data och även ”Textinput” från när MH skriver i SMS-appen, låsning och släckning efter SMS osv.
Har hon satt den på laddning så finns även den datan inkl batteriprocent, batteritemperatur osv.
Datan som visas i protokollet kan vara mer detaljerad än den som ”läckt” från utredningen.
Jag förutspådde ”normala” tider i stegserierna här i nåt inlägg i veckan. ”Statistiskt” sett så ska de matcha normal gång.
Istället visar sig stegserierna matcha de ”avvikelser” som jag nämnde. Alltså sengångarvarianten.
Mina stegserier som är så långa som 33 eller 48 steg under flera minuter har jag försökt klura ut m h a Google Maps tidslinjen vad jag hade för mig och en sådan ”avvikelse” var rörelse i taxikö på flygplats och rörelse från hotellrum, kort väntan på hiss, åkte ner, och stod en stund i lobbyn innan jag rörde mig mot fordon.
Då fick jag en lång sammanhängande stegserie med runt 10 steg per minut.
Ett annat tillfälle var motsvarande antal steg ombord på ett tåg.
Så en första bedömning vad gäller MH:s stegserier med det här ratiot för steg/tid är att det inte verkar vara ”normal” gång.
Det är någon form att ”stök” eller långsam rörelse som håller accelerometern i iPhonen igång och även gyroskopet registrerar vad det upplever som steg då och då.
Man kan spåna kring att det är en vinglig rörelse där någon rör sig ostadigt och långsamt. Men det är bara spånande då vi inte vet vad det är. Finns en anledning till att jag och många fler försökt lista ut hur pass packad MH var efter Nöjet. De här stegserierna kanske matchar promillegraden osv.
Ett toabesök skulle det kunna innebära men det är inte särskilt troligt då det faktum att man sätter sig på toa borde ge ett uppehåll i stegserien.
Jag ska se om jag kan få fram lite mer data hur iPhonen räknar vid såna här tillfällen då tiderna blir så långa, men sluttiderna är anmärkningsvärda helt klart. Bär man iPhonen väldigt stadigt i handen så registrerar den inte steg då gyroskopet inte aktiveras tillräckligt mycket. Det faktum kan vara en ledtråd till MH:s långa stegserier men väldigt få steg. Låg mobilen i ”becknarväskan” hur påverkar det osv?
Att båda stegserierna har snarlika tidsförhållanden steg/tid är också intressant.
”Best practice” när man presenterar den här datan från ett IT-forensiskt perspektiv är nog att man visar nåt dygn bakåt hur ofta (och i vilken situation likt jag nämnde ovan för min del) MH:s mobil registrerar stegserier på det här sättet.
Annars så delar iPhonen upp stegen i 10-minutersintervaller om man är typ på långpromenad men riktigt så länge pågår inte de här stegserierna.
Lite mer klarnar jag men artefakterna så långt vi vet idag innan ha läst protokoll är ingen ”smoking gun” som avgör mord eller inte.
ADD i all ära, men sååå långsamt kan man ju knappast röra sig...
Man kan ju nästan få den uppfattningen att man räknar en "uppe/rörelseperiod" som en stegserie, med starttid då Maja började gå och tills dess mobien blir still, även om det är troliga avbrott där. Kanske med ett toabesök vid vardera "uppeperioder". Det känns närapå orimligt att en stegserie på 33 steg ska vara på 27 minuter, men endast en starttid och en stopptid?
Ja, när jag joggade nu, var hela passet indelat i tiominuters (ca) intervaller, medan som jag berättade om testet med hallonplockningen om du minns, skedde på annat sätt.
Själv får jag avbrott som sagt i min mobil då jag stannar en liten stund, och ny period påbörjas istället.
Om den sista perioden vid 02:43 visar uppehåll och sedan rörelse igen, dvs kanske ett uppehåll på tao, har ju livstidsdomen bedömt detta fel; att Maja bara gick in i badrummet, men inte ut.