2023-07-26, 23:06
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att du är faktaresistent förändrar inte det faktum att en mobiltelefon kan registrera steg när den ligger i fickan på någon som sover. Detta har många rapporterat om. Det finns ingen anledning att tro att fallet är så här, eftersom Maja själv säger att hon var på toaletten, men det finns heller ingen anledning att förneka detta faktum.
Är du elallergiker också? Hur många knäppgökar finns det som tror att det räknas steg om man sitter på arslet? I så fall vore det dessutom meningslöst att ha en stegräknare och inte nåt skräp som registrerar steg för att man sitter och skiter. Hoppas att det inte dyker upp ännu fler som förvirrar och får stegräknare till nåt helt annat än vad dom är till för. Dessutom sa ju fetknoppen att hon låg och sov varför det inte borde registerats några steg. Hur mycket hon ön viftat med sina armar.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-07-26 kl. 23:12.
Citera
2023-07-26, 23:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är lite förvirrat i rapporteringen men det klarnar nog.

Det som högst troligt sker 02:33 är ”backlight” eller ”backlit”, alltså att skärmen tänds. För att kunna tolka det korrekt så behöver man känna till inställningarna i mobilen, t.ex vad gäller ”Håll upp för att väcka”. Alltså ett val användaren kan göra att skärmen ska tändas eller inte när man lyfter upp iPhonen.

Det är skillnad på att väcka mobilen och att skärmen bara lyses upp t.ex av en notis.

Notiser (i klartext med tidsstämplar osv) loggas i den här användardatan och även hur användaren interagerar med notisen (t.ex sveper bort den eller öppnar ett SMS via notisen).

Har man Fokusinställningen ”Sömn på” så visas inga notiser på skärmen och därmed tänds inte skärmen.

Sen finns det en artefakt som heter Activity level och då är det registrerat om mobilen ”sover”, är ”vaken” eller låst men nån process pågår i bakgrunden (kod 8).

Och i datan ska ju även knapptryckningar finnas om man släcker/låser mobilen manuellt. Så det bör finnas sådan data och även ”Textinput” från när MH skriver i SMS-appen, låsning och släckning efter SMS osv.
Har hon satt den på laddning så finns även den datan inkl batteriprocent, batteritemperatur osv.

Datan som visas i protokollet kan vara mer detaljerad än den som ”läckt” från utredningen.

Jag förutspådde ”normala” tider i stegserierna här i nåt inlägg i veckan. ”Statistiskt” sett så ska de matcha normal gång.
Istället visar sig stegserierna matcha de ”avvikelser” som jag nämnde. Alltså sengångarvarianten.

Mina stegserier som är så långa som 33 eller 48 steg under flera minuter har jag försökt klura ut m h a Google Maps tidslinjen vad jag hade för mig och en sådan ”avvikelse” var rörelse i taxikö på flygplats och rörelse från hotellrum, kort väntan på hiss, åkte ner, och stod en stund i lobbyn innan jag rörde mig mot fordon.

Då fick jag en lång sammanhängande stegserie med runt 10 steg per minut.
Ett annat tillfälle var motsvarande antal steg ombord på ett tåg.

Så en första bedömning vad gäller MH:s stegserier med det här ratiot för steg/tid är att det inte verkar vara ”normal” gång.
Det är någon form att ”stök” eller långsam rörelse som håller accelerometern i iPhonen igång och även gyroskopet registrerar vad det upplever som steg då och då.

Man kan spåna kring att det är en vinglig rörelse där någon rör sig ostadigt och långsamt. Men det är bara spånande då vi inte vet vad det är. Finns en anledning till att jag och många fler försökt lista ut hur pass packad MH var efter Nöjet. De här stegserierna kanske matchar promillegraden osv.

Ett toabesök skulle det kunna innebära men det är inte särskilt troligt då det faktum att man sätter sig på toa borde ge ett uppehåll i stegserien.

Jag ska se om jag kan få fram lite mer data hur iPhonen räknar vid såna här tillfällen då tiderna blir så långa, men sluttiderna är anmärkningsvärda helt klart. Bär man iPhonen väldigt stadigt i handen så registrerar den inte steg då gyroskopet inte aktiveras tillräckligt mycket. Det faktum kan vara en ledtråd till MH:s långa stegserier men väldigt få steg. Låg mobilen i ”becknarväskan” hur påverkar det osv?

Att båda stegserierna har snarlika tidsförhållanden steg/tid är också intressant.
”Best practice” när man presenterar den här datan från ett IT-forensiskt perspektiv är nog att man visar nåt dygn bakåt hur ofta (och i vilken situation likt jag nämnde ovan för min del) MH:s mobil registrerar stegserier på det här sättet.

Annars så delar iPhonen upp stegen i 10-minutersintervaller om man är typ på långpromenad men riktigt så länge pågår inte de här stegserierna.

Lite mer klarnar jag men artefakterna så långt vi vet idag innan ha läst protokoll är ingen ”smoking gun” som avgör mord eller inte.

ADD i all ära, men sååå långsamt kan man ju knappast röra sig...

Man kan ju nästan få den uppfattningen att man räknar en "uppe/rörelseperiod" som en stegserie, med starttid då Maja började gå och tills dess mobien blir still, även om det är troliga avbrott där. Kanske med ett toabesök vid vardera "uppeperioder". Det känns närapå orimligt att en stegserie på 33 steg ska vara på 27 minuter, men endast en starttid och en stopptid?

Ja, när jag joggade nu, var hela passet indelat i tiominuters (ca) intervaller, medan som jag berättade om testet med hallonplockningen om du minns, skedde på annat sätt.

Själv får jag avbrott som sagt i min mobil då jag stannar en liten stund, och ny period påbörjas istället.
Om den sista perioden vid 02:43 visar uppehåll och sedan rörelse igen, dvs kanske ett uppehåll på tao, har ju livstidsdomen bedömt detta fel; att Maja bara gick in i badrummet, men inte ut.
Citera
2023-07-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Min teori är att de 33 stegen som appen reggat mellan 02:20 och 02:26 är under visningen av lägenheten. Det fungerar även rent tidsmässigt med vad J påstår angående att T blev dödad i slutet eller efter visningen. Helt i linje med Rullmans påståenden. Jag vet inte hur TR kom fram till tidpunkten för mordet men den är antagligen fel.

Var finns beviset att det var MH som bar på mobilen? Där finns ju en annans tjej känd för att bära andras mobiler med sig (till McD t.ex)
Citera
2023-07-26, 23:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Är du elallergiker också? Hur många knäppgökar finns det som tror att det räknas steg om man sitter på arslet? I så fall vore det dessutom meningslöst att ha en stegräknare och inte nåt skräp som registrerar steg för att man sitter och skiter. Hoppas att det inte dyker upp ännu fler som förvirrar och får stegräknare till nåt helt annat än vad dom är till för.

Som sagt, att du är faktaresistent förändrar inte det faktum att en mobil kan registrera steg om den ligger i fickan på någon som sover. Det finns många som har rapporterat om detta.

inte för att jag tror att så är fallet, men rent teoretiskt så kan Majas stegserie komma från att hon rör sig i sömnen där på Johannas belamrade och säkert obekväma obäddade säng. Det skulle kanske förklara den extremt långsamma stegfrekvensen.
Citera
2023-07-26, 23:11
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Lägg av. Du ljuger och hittar på precis som negern. Det blir inte ett djävla steg registrerat hur mycket du än skakar. I så fall ska du gå tillbaka till butiken med skräpet och få en ny. Jag har använt stegräknare i flera år och att sitta still på en stol eller rulla runt i sänghalmen ger inte ett enda steg på skärmen. Sluta ljug nu!

Min dotter visade mig. Du kan googla så ser du att jag ej är ensam att notera detta. Iphone ligger ca 21,5 % fel. Det finns ännu värre exempel. Tex nästan 100% fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/4dOdxE/sa-enkelt-ar-det-att-lura-sig-sjalv

Många sysslar med fusket med stegräknaren. Det är utbrett. Se artikel ovan. Men i övrigt innan du kallar folk för lögnare - testa google och lite sunt förnuft.

Jag hade en längre period av konvalescens pga partiell förlamning och räknade steg frenetiskt. Från att inte kunna gä mer än några steg så ökade jag varje dag på antalet. Det som slog mig var att rörelsen kan vara inprogrammerad av användaren och telefonen anpassar sig således efter ens rörelser. En tes jag hade. Olika telefoner (iPhones) uppförde sig annorlunda mot varandra. Jag kunde alltså sitta ner och skaka telefonen och registrera steg. Men nästa gång gick det inte. Steg registrerades också när jag cyklade och telefonen inte egentligen rörde sig på det sätt som algoritmerna berättat för telefonens rörelsesensor. Dessutom , hade jag dåligt batteri blev allt helt fel. I övrigt har jag inte gått in närmare på detta, men jag lovar att miljoner människor upptäckt samma sak.

Summa summarum. Hata negrer så mkt du vill men oavsett hur mkt du hatar så är stegräknaren ingen tillförlitlig vetenskap utan en gimmick.
Citera
2023-07-26, 23:12
Medlem
Citat:
Nja, nu bevisar ju faktiskt Majas telefon att hon omöjligt kan ha hållit i Toves armar då mordet enligt åklagaren begicks. För Maja höll ju vid precis den tidpunkten på att fippla med sin telefon. Hon bör då rimligen inte dömas alls för mord.

Vad baserar du det här svamlet på? I min tidslinje finns inga datapunkter mellan 02:26 och 02:33. Mest troligt skedde mordet under detta tidsspann. Rullman har hela tiden sagt runt 02:30.
Citera
2023-07-26, 23:12
Medlem
Citat:
Nja, nu bevisar ju faktiskt Majas telefon att hon omöjligt kan ha hållit i Toves armar då mordet enligt åklagaren begicks. För Maja höll ju vid precis den tidpunkten på att fippla med sin telefon. Hon bör då rimligen inte dömas alls för mord.

Men då man håller på och fipplar med mobilen då sitter man i regel ner och då visar den väl inte 33 steg vid den tidpunkten?

Och sedan så tänker väl åklagaren Rullman bara på de höga dunsarna som skulle ha skett kl 02.30.
Citera
2023-07-26, 23:13
Medlem
flashmaners avatar
Det skall bli intressant att se om åklagare Rullman kommer att ha någon förklaring till den låga stegfrekvensen vid Majas "promenad".

Sedan skall det bli intressant att se om domstolen har några tankar kring detta, och vad de i så fall tänker om saken, dels om Rullman har hittat på någon förklaring, och dels om, ifall Rullman inte har gjort det, domstolen själva inser det orimliga i stegfrekvensen och hur de då väljer att kommentera detta osannolika rörelsemönster.

Jag tror ju inte att domstolen kommer lägga särskilt mycket vikt, om någon, vid dessa detaljer, utan snarare bara kort notera att det skett, att det visar att Maja var vaken, men också att det inte bevisar mer än så.
Citera
2023-07-26, 23:14
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Min dotter visade mig. Du kan googla så ser du att jag ej är ensam att notera detta. Iphone ligger ca 21,5 % fel. Det finns ännu värre exempel. Tex nästan 100% fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/4dOdxE/sa-enkelt-ar-det-att-lura-sig-sjalv

Många sysslar med fusket med stegräknaren. Det är utbrett. Se artikel ovan. Men i övrigt innan du kallar folk för lögnare - testa google och lite sunt förnuft.

Jag hade en längre period av konvalescens pga partiell förlamning och räknade steg frenetiskt. Från att inte kunna gä mer än några steg så ökade jag varje dag på antalet. Det som slog mig var att rörelsen kan vara inprogrammerad av användaren och telefonen anpassar sig således efter ens rörelser. En tes jag hade. Olika telefoner (iPhones) uppförde sig annorlunda mot varandra. Jag kunde alltså sitta ner och skaka telefonen och registrera steg. Men nästa gång gick det inte. Steg registrerades också när jag cyklade och telefonen inte egentligen rörde sig på det sätt som algoritmerna berättat för telefonens rörelsesensor. Dessutom , hade jag dåligt batteri blev allt helt fel. I övrigt har jag inte gått in närmare på detta, men jag lovar att miljoner människor upptäckt samma sak.

Summa summarum. Hata negrer så mkt du vill men oavsett hur mkt du hatar så är stegräknaren ingen tillförlitlig vetenskap utan en gimmick.
Har jag skrivit att jag hatar negrer? Maja däremot har jag inga varma känslor för. Har du? En vidrig negress om det låter bättre som mördade och bar ut liket.
Citera
2023-07-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag reagerade starkt på att M bara tagit 5 resp. 9 steg per minut, men det föreföll inte som att någon annan mer än du tyckte att det var märkligt.

Så mycket klokare av ditt resonemang blev jag inte, för så berusad kan hon väl knappast varit.

Eller kan hon det? Eller rättare sagt kan hon ha "spelat" as kalas för att slippa undan?

Att jag skriver om berusning handlar mest om att man måste röra sig på ett speciellt sätt än normal gång för att få sådana här stegserier med så få steg på så lång tid.

Och då kan ett berusat tillstånd där man rör sig ryckigt/långsamt/slött/desorienterat kanske förklara det med tanke på att hon själv berättar om sitt illamående och att det berodde på att hon partajat lite flr hårt där. Och baksmällan lär hon fortfarande lida av s a s.

Jag ska göra vad jag kan för att reda ut de här långa tiderna. När protokollen släpps så vet jag förutsättningarna.
Citera
2023-07-26, 23:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men då man håller på och fipplar med mobilen då sitter man i regel ner och då visar den väl inte 33 steg vid den tidpunkten?

Och sedan så tänker väl åklagaren Rullman bara på de höga dunsarna som skulle ha skett kl 02.30.

Stegsekvensen var från 0219-0226

Upptändningen av skärmen på mobilen, 2 ggr, var vid 0233. Maja har alltså varit stilla ifrån 0226 till 0233 då mobilen tänds upp 2 ggr. Eller ja, hon var enligt mobilen stilla från 0226 till 0243.

Ja, det är väl Rullmans version att dunsen var 0230 och att mordet inleddes då. Det är detta som jag hänger upp Majas oskuld på, eftersom hon enligt Rullmans version måste ha varit upptagen med att hålla Toves armar vid 0233. Men nu vet vi att hon vid den tidpunkten fipplade med sin mobil.

Här ett inlägg jag skrev tidigare ikväll som ett exempel på hur det kan ha gått till med dessa upptändningar av mobilskärmen. jag säger inte att det var så här, men det kan ha varit så. Och det faktum att det kan ha varit så är tillräckligt för att Maja inte kan fällas för mord.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-07-26, 23:21
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus

Varför skulle man försöka fuska med en stegräknare och för vem? Sluta fantisera och hitta på saker som inte stämmer. En stegräknare räknar steg och inget viftande med armarna. Glöm det och dessutom har din konstiga stegräknare ingenting med fallet Maja att göra. Sen att det skulle registeras steg när du cyklar är också inbillning för så fungerar det inte. Inte om du sitter i en roddmaskin heller. Bara så att du vet! Majas Iphone registerade dom steg hon gick och det kommer bli hennes fall då lögnerna är uttömliga nu och har förlorat sitt värde.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-07-26 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in