Citat:
Ursprungligen postat av
bertil-the-man
Folk klarar inte mer.... inte en käft på krogen. Pratade med ägaren till baren som sparkat halva personalstyrkan. Ingen kommer till baren trots att han sänkt priset på stor stark till 40 kr....
Får hela tiden erbjudanden om olika hotell som rear ut hotellnätter eftersom folk inte längre har råd att bo på hotell. Grand hotel, en helg för 1500 inkl brunch fick jag nyss mail om. Troligen enda sättet att i alla fall dra lite för dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
bertil-the-man
Innan RBs fruktansvärda höjningar kanske det kostade så mycket. Nu är Stockholm öde, känns som under början av covid ungefär.
Samma med resor. Billiga erbjudanden hela tiden. Folk har inte råd att åka utomlands längre. SL till Fjäderholmarna är vad folk klarar av numera.
Det här är väl beviset att vi har en låååååång väg kvar att vandra innan räntorna sänks. Realräntorna måste höjas kraftigt för att vränga ut inflationen ur vår tillvaro.
40 spänn för en öl? Oj, vad det svider, men du får en långburk för 15 spänn på systemet.
1500 spänn för en helg på hotell? Jag får en helg hemma för halva det priset.
Inte råd att åka till värmen utomlands, förlåt tokhettan. Trista, gråa Fjäderholmarna låter som en DDR-tillvaro. Aj vad det gör ont.
Svenne lider under det tunga oket av jättehög ränta på hela 3,75%. Eller snarare Bosse, Bosse Lånetorsk.
Addendum
Verkar som du bertil-mannen är baserad i Sthlm enligt dina anekdotiska berättelser. Jag känner inte riktigt igen mig med beskrivningen av kroglivet här ute i landet. Men jag kan nog tänka mig att räntehöjningarna svider mer i Fjollträsk, skuldsättningen är säkert högre, samt beroendet av att ha ett välbetalt jobb. Fallhöjden är nog större i 08-regionen.