Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Det beror nog på vilka åsikter man har om man törs prata med andra eller inte.
Har en polis i familjen som säjer att det pratas om Dumpen i lunchrummet. Mest om Gäddorna, vad dom gör osv.
Även på mitt jobb har det pratats om Dumpen. En hovslagare fick sparken från min kollegas stall efter att ha blivit påkommen med att söka barn och unga och blev uthängd.
Jag skulle säga att det även beror på vilket yrke man har, och att det troligtvis är vanligare med sympatier för Dumpen inom arbetaryrken. Inom mitt yrke (mest hemma, men även kontorsråtta) så har jag inte träffat på någon som sympatiserar med Dumpen. Jag har dock stött på motsatsen, och då höll jag med på ett diskret sätt. Det betyder givetvis inte att det inte finns någon som sympatiserar med Dumpen inom mitt yrke, så min tolkning är att mina kollegor och kunder tillämpar samma strategi som jag. Det skulle ses som lite konstigt att visa öppen misstro till samhället inom mitt yrke, så som personer som sympatiserar med Dumpen ofta gör.
Det finns som sagt andra frågor som man inte pratar om på jobbet, till exempel invandringen. Oavsett om man tycker att den är bra eller dålig så tar man en social risk om man väljer att yttra sig. Det är bättre att ta sådant med familj och vänner.