Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Maja har inte sagt att hon sovit helta tiden, men varit uppe vid två tillfällen. Det kan hända att hon inte är riktigt sanningsenlig där, men det bevisar inte att hon mördat.
Bra att få både start- och stopptider, hjälper till att få ihop händelsekedjan.
Tänker som du här; påståendet om att M säger sig ha sovit hela tiden, är osant för det stämmer illa med hennes egen berättelse:
Eh, sen så kom vi in i Johannas lägenhet. Tar av oss kläderna, ytterkläderna och jag går och lägger mig i sängen direkt.
F: En fråga. Där då när ni kommer till lägenheten, vilka är i lägenheten då?
M:
Det är jag, Johanna och Tove.
F: Okej. Mmm. Ja varsågod.
M:
Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag går tillbaka till sängen.
F: Då när du var uppe där, var fanns de andra då?
M:
Eh...
F: De andra.
M:
När jag var inne på toan?
F: När du var på toan.
M:
Ja i köket.
F: Och vilka var det som var där då?
M:
Johanna och Tove.
Som hon också säger i ett tidigt förhör så stiger hon upp efter ca 20 min; kl 02:19, går in på toa utan att spy, ser tjejerna vid köksbordet och går tillbaka till sängen 02:26, 7 min senare.
Det är ingen överraskning att badrumsvändan tar några min, förutom att man nu kan snäva in tidsramen ytterligare för överfallet i badrummet till efter kl 02:26.
Att mordet har skett som J säger, redan några min efter hemkomsten, är orimligt. Däremot är J:s utsaga om diskussion i köket med M i annat rum, sannolik. I det här läget hade hon bara anledning att ljuga om att T gick hem och att låta M få falla i badrummet i stället för T för att förklara den stora dunsen.
I de inledande förhören säger också J att kl var efter 02:30 när grannen ringde på, två min efter dunsen. Här är grannen och J eniga i fråga om tid mellan duns och ringsignal.
När J kullkastar tiderna i sista versionen borde hon veta att M har berättat sin version. Om vi ponerar att M har varit närvarande hela tiden så kunde J bara vara sanningsenlig för samstämmiga uppgifter. Men J gör bort sig genom att påstå att mordet inträffar redan runt 01:55 under visningen. Grannarna hör dunsen 35 min senare och vi har yoghurtpappans vittnesmål om kl 02:30-02:45 som ungefärlig tid i köket.
J vill, som jag ser det, förstås ha med sig M från de första minutrarna i sin sista version och minska M:s trovärdighet överlag genom att vara 100 % ärlig. J "minns ju faktiskt inte" om de ö h t kikade in i köket - en genomskinlig lögn.
Citat:
Maja kan ha flera skäl till varför hon undanhåller, och ett kan vara att hon är livrädd för att åka dit.
M:
Mmm. Ja alltså jag förstår det men jag, jag har inte varit där. Alltså jag själv skulle inte, jag skulle inte kunna leva med mig själv av att, att liksom att ljuga eller inte säga detta.
Citat:
Maja har också sagt att hon kan ha hållit på med mobilen, villket det ju visar sig att hon gjort.
Skärmen har tänts, vilket den ju kan göra om man vidrör den. Medvetet eller omedvetet. Med noll registrerade steg är hon i vilket fall inte uppe och vandrar, så hon kan mycket väl ha befunnit sig i sängen när skärmen vaknar till liv.
Får höra vad trådens dataexpert har att säga om skärmen och 02:33 och om det finns med att hämta ur tömningen.
Jag ser det som närmast uteslutet att hon har missat samtliga ljud och inga AirPods heller som det verkar.
Överfallet på T sker bara några minuter efter att M har lagt sig igen, om vi ska pröva hypotesen om M:s oskuld i själva mordet.
Citat:
Man somnar kanske inte heller på en sekund om man vrit uppe, och kanske inte går upp exakt på sekundne när man vaknar.
Sant.