2023-07-26, 17:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och mer specifikt frågan kring huruvida M kunnat både hålla fast Tove och använda mobilen under samma 17-minuters-period? Låter väl i sanningens namn faktiskt ganska oproblematiskt, inte sant?
Jo, om hon tar och lämnar tfn direkt före och efter mordet är det möjligt.
Citera
2023-07-26, 17:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han säger ju också att det inte är korrekt att säga att mobilen varit upplåst, utan mer att det är som att screenen blivit ljuslagd, såsom den blir om man rör vid den, eler kollar klockan.

Upplåst/upplyst spelar ingen roll. Eftersom man inte kollar klockan när man sover så är det helt klart besvärande om man i strid med denna bevisningen påstår att man sovit under hela händelseförloppet, tycker du inte?

Citat:
Jag tror inte att det här bevisar på att Mja varit inne i ett badrum och hållit några händer?

Nej, men det bevisar att hon ljuger sig blå. Och det är extremt svårt att föreställa sig någon annan anledning att en oskyldig person skulle ljuga om en sån sak än att personen ifråga faktisk är inblandad. Precis som det är extremt svårt att föreställa sig att en oskyldig person skulle hjälpa till att dumpa ett lik och tiga i förhör.
Citera
2023-07-26, 17:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, om hon tar och lämnar tfn direkt före och efter mordet är det möjligt.

Då borde vi vara överens om att de här uppgifterna uteslutande är besvärande för Maja?
Citera
2023-07-26, 17:52
Avslutad
Citat:
Jag har helt missat att det kommit in nya uppgifter!

Om man kan komma närmare en dödstidpunkt för Tove, vid 02:33 tiden, då visar det visserligen att Maja varit vaken, men mobilen har ju inte rört sig.

Nu säger Majas försvarare att detta inte var några nya uppgifter för honom, de har ju haft tillgång till mobilen.

Han säger ju också att det inte är korrekt att säga att mobilen varit upplåst, utan mer att det är som att screenen blivit ljuslagd, såsom den blir om man rör vid den, eler kollar klockan.

https://sverigesradio.se/artikel/sa-bemoter-advokaten-nya-beviset-mot-18-aringen

Jag kan inte se att detta skulle förändra så mycket mer för Maja, men man skulle väl vilja se hela stegserierna, inte bara start och sluttid.

Gillberg ville ju inte yttra sig innan de nya bevisen kommit till räten, men ny har han alltså gjort det. Kanske finns dessa nu hos hovrätten?

Jag tror inte att det här bevisar på att Mja varit inne i ett badrum och hållit några händer?
Nu säger ju Maja att hennes telefon är med henne i vardagsrummet när hon sover. Så det är i så fall Maja som rör telefonen vid två tillfällen för att ljuslägga skärmen. Detta är något nytt, oavsett vad advokaten hävdar. Maja har sagt att hon sover 02:33. Om Maja ljuslägger skärmen i avsikt att se vad klockan är så är det väl något hon bör minnas efteråt? Men det är inget hon har nämnt.

F ö så är den första stegserien pågående ända fram till 02:26. Bara 7 minuter senare ljusläggs skärmen. Bara 10 minuter efter det rör sig telefonen i en ny stegserie. Det är klart att de nya uppgifterna försvagar Majas historia att hon har sovit.
Citera
2023-07-26, 17:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänkte också att de kan ha väntat på att överraska henne när hon kom från toan. Möjligen kan händelsen från Nöjet ha inspirerat en tanke att Tove ska hamna på rygg så att tjejerna kan få övertag på henne genom att de är två mot en. Men om Johanna har fällt Tove bakifrån så måste Johanna ha varit placerad bakom Tove.
Toadörren är vid sidan om klosetten, så om T precis rest sig från klosetten (de uppknäppta byxorna kan tyda på det) och J kommer in, är hon snett bakom T.
Citera
2023-07-26, 17:59
Medlem
Citat:
Jag har helt missat att det kommit in nya uppgifter!

Om man kan komma närmare en dödstidpunkt för Tove, vid 02:33 tiden, då visar det visserligen att Maja varit vaken, men mobilen har ju inte rört sig.

Nu säger Majas försvarare att detta inte var några nya uppgifter för honom, de har ju haft tillgång till mobilen.

https://sverigesradio.se/artikel/sa-bemoter-advokaten-nya-beviset-mot-18-aringen

Jag kan inte se att detta skulle förändra så mycket mer för Maja, men man skulle väl vilja se hela stegserierna, inte bara start och sluttid.

Gillberg ville ju inte yttra sig innan de nya bevisen kommit till räten, men ny har han alltså gjort det. Kanske finns dessa nu hos hovrätten?

Vi kommer troligen aldrig få ett enda enskilt bevis, som är tillräckligt starkt för att ensamt bevisa att J och M utförde mordet. Det innebär att det alltid kommer finnas några som tvivlar, oavsett hur många indicier som läggs fram för deras delaktighet.

Men nu är det iaf bevisat att Maja var vaken ett par minuter före mordet. Och var uppe och gick flera minuter strax efter mordet. Att hon sov och varken hört eller sett någonting kan man väl påstå är ganska långsökt.
Citera
2023-07-26, 18:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det skulle förvåna mig mycket om det visar sig vara Maja som inledde överfallet. Tidigare har det alltid varit J som tagit första steget med M hack i häl. Som du vet sedan innan ser jag det inte som möjligt att J och T ensamma befunnit sig i badrummet. Det mest logiska för mig är att J överraskade T med att fälla henne på toaletten eller precis vid ingången till den. M var införstådd med vad som var på väg att hända, och stod redo att hoppa in, vilket hon också gjorde precis efter fällningen.

Att Maja säger att Johanna låste dörren tror jag bara är ett försök av henne, att avskärma sig från badrummet.
Ja, nej att M skulle tagit första initiativet vet jag inte var jag fick ifrån. Det gick nog för fort, för det tror jag inte heller.
Det som dök upp i mitt huvud var just "rörde vid" och stängd dörr.

Mina tankegångarna blev omkullkastade med Ms skärmtändning. Det bör ju varit i direkt anslutning till mordet, antingen före eller efter.

Det låter tänkbart att T skulle frågat efter klockan och sedan gått på toa. I så fall närmar sig mordtiden TRs slutsats om 2.40.
Citera
2023-07-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Minns inte ett enda fall jag läst där ett vittnes mobil blivit tömd. Har polisen ens befogenhet till det? Att grannes hälsoapp-data finns tillgängligt är för att en journalist fick ta del av det.

I det här fallet så är det nån kompis och pojkvän som fått mobiler tömda.
Vi får se om även grannens mobil på något sätt är inkluderad i det nya materialet.
Citera
2023-07-26, 18:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då borde vi vara överens om att de här uppgifterna uteslutande är besvärande för Maja?
Njä, om det betyder mer än att hon inte sov, vet jag inte. Att både hon och J ljugit om än det ena än det andra är inte nytt. Men det har stökat till mina tankegångar.
Citera
2023-07-26, 18:22
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
När J blir pressad i förhör så kan hon på intet sätt förklara hur Maja höll i Toves händer. Det blir bara en massa svammel.
Visst, det kanske är sant men då borde det ha framkommit från de två individerna på något sätt.
Men sanningen närmar sig sakta men säkert.
Jag tror inte det är svamel. Uppenbart har det brunnit i skallen på henne och tar för givet att hon inte lagt märke till vad som hänt runt henne när det kommer till detaljer.

Det är inget försvar för J. Men jag skulle gissa på att när någon begår ett strypmord är det garanterat fullt fokus på att krama livet ur offret, allt annat blir sekundärt. Speciellt om nu grannen står utanför dörren.

Det är knappast något proffs vi har att göra med.
Senast redigerad av The.Leader 2023-07-26 kl. 18:48.
Citera
2023-07-26, 18:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Njä, om det betyder mer än att hon inte sov, vet jag inte.

Det räcker väl gott och väl för att beskrivas som "besvärande"? Dvs att man kan visa att den åtalade ljuger om vad den påstått sig ha gjort under gärningen? Och eftersom vi också är överens om att Maja under de 17 minuterna hinner både hålla fast OCH hantera mobilen så kan ju uppgifterna knappast hjälpa Maja på något vis?

Därmed: Vi har uppgifter som är besvärarande och inte på något sätt behjälpliga för Maja. Varpå vi kallar dem "uteslutande besvärande".

Är det något specifikt i det resonemanget du finner märkligt?

Citat:
Men det har stökat till mina tankegångar.

Hur?
Citera
2023-07-26, 18:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Innan FUP kom var jag övertygad om att det skett digital kommunikation mellan J och M där dom planerade överfallet. Men där hade jag fel! Men nån sorts planering tror jag starkt på, just för att det inte hördes några höga röster eller skrik, samt det snabba agerandet efter mordet tycker jag också tyder på mental förberedelse. Inte alls det dom själva säger, när dom använder uttryck som frös till och och var i chock.

Tove pratade med sin pojkvän i telefon precis innan dom gick in lägenheten. Där fanns också möjlighet till en kort överläggning mellan J och M utan att T skulle höra.
Det har du rätt i, det kan vara tidpunkten när Johanna och Maja byter några ord. De kan ha pratat utanför Nöjet om att ”slå” Tove och sedan lurat med henne hem till Johanna för att göra det. Utanför porten får de möjlighet att byta några ord medan Tove pratar med pojkvännen. De kan ju också ha sett att det lyste hos grannarna och sagt nåt om att vi väntar ett tag så att grannarna hinner lägga sig. Det kan ha varit därför de inte slog till direkt och därför som de höll ner ljudnivån på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in