Citat:
Ursprungligen postat av
JohnClark
Jovisst, håller i grunden med om det du skriver. Men här är det lite väl mycket som talar för att det inte bara är ”coolhets-nazism”. Azovbataljonen var ju långt ifrån enda grupperingen som terroriserade minoriteter i Ukraina, finns en handfull till. Förutom nazistiska attribut som hakkors och vargkors både i form av fanor och tatueringar så dessa hyllningar av Stepan Bandera av även myndighetspersoner och politiker samt alla dessa rasistiska uttalanden som dessutom spridit sig långt utanför Ukraina (bl.a. i detta forum). Lite för mycket grejer för att ignorera.
Jag är inte helt insatt i hur djup nazi-influerad (bättre ord i mitt tycke) övertygelse finns representerat i samhällslager, men vi kan nog slå fast att alla former av ideologier som tillskriver grupper sämre egenskaper och värd mindre moralisk hänsyn redan från födsel snarare än karaktär och uppförande, är helt moraliskt förkastliga.
(Må så vara att nazi-influerad övertygelse i Ukraina åtminstone inte utgår ifrån någon dolkstötslegend utan att Sovjet/Ryssland historiskt sett uppfört sig dokumenterat illa i Ukraina).
Men tar man ett steg tillbaka och betraktar konflikten från en mer helhetssyn känns det faktiskt inte oerhört relevant då fokus på moralisk klandervärdhet inte bara har absolut men också relativ karaktär.
Jag har ju tidigare tagit upp skillnaden i moralisk klandervärdhet vad gäller tjuv och mördare, och en tjuv får ju inte mycket sympati i ett samhälle med hederliga samhällsmedborgare.
Flyttar man däremot till kåken där en tjuv har en konflikt med angripande mördare, så blir man mer överseende med tjuvens brister och kan sympatisera mer.
På motsvarande sätt skulle jag nog ta Ukrainas brister på större allvar ifall de hade haft en konflikt med i mitt tycke mer ärbar nation som exempelvis Danmark eller Island, men då det handlar om Ryssland blir de mindre viktiga inte bara i förhållande till Ryssland utan också till vad som pågår just nu.
Man kan ju dra en parallell till huruvida en kvinna visar gott omdöme att bära kort kjol och allmänt flirtig attityd, där liberala väl tycker att det är hennes rätt medan konservativa tycker det är mer omdömeslöst.
Men oavsett vad man tycker om den saken, ifall kvinnan utsätts för en sällsynt grov och sadistiskt våldtäkt och någon lägger fokus på kvinnans klädsel istället för förövaren, så kan det nog uppfattas som rätt smaklöst och att man vill skylla på offret och förminska förövarens ansvar.
Ifall det överhuvudtaget ska tas upp i någon mån alls torde det då komma på tal när våldtäkten åtminstone är genomförd, men att dessutom lägga fokus på det under pågående våldtäkt som kriget kan beskrivas som framstår som om möjligt ännu mer smaklöst och relativiserande.
Det skall väl inte helt uteslutas att du ser ett värde i att lyfta fram aspekter som inte får utrymme i dagens debatt, men dessvärre är timingen inte det bästa för det och hade nog passerat lättare innan kriget.