2023-07-26, 11:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
67 893 bostäder till salu hos Booli nu.
Mja, går ju inte tala om bostadsbrist då.

Talas om att det behöver byggas 65k bostäder per år. Och att det nu faller till 25k. Fattas 40k då.
Nästa år kanske det blir 27k bostäder till salu hos Booli då.

Går ju inte ner till 0. Lär konvergera mot att alla bostäder som omsätts är ute på hemnet kanske två veckor.
Citera
2023-07-26, 11:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Skönt och tryggt för alla i HR. Inga hyresvärdar har ju lån att betala räntor på.
Här i Malmö har vi fem stora hyresbolag som kräver årets ANDRA hyreshöjning.

Vi kan nog se fram emot en blodig hyresförhandling inför 2024-25-26 och framåt där många värdar vill ta igen vad de förlorat 2023.

Samtidigt kämpar hyresgästföreningen för sin existens. De har levt bekvämt i många år med minimala ändringar på hyresmarknaden. Nu sitter de i en situation där hyresförhandlingar med både privata och allmänna hyresvärdar strandar och man tar avgörandet till Hyresnämnden och Hyresmarknadskommitten.

Visar det sig att domstolarna går värdarnas väg kommer det att bli en väldig elasticitet i hyresnivåerna de kommande åren och det kommer att utnyttjas å det grövsta.

En, populärt kallad, BLT har kanske tanken "Om jag köper min bostad så kan det på sikt bli en bra affär, har jag tur har jag bott gratis i längden. Vi får hoppas det går bra men jag kan inte göra mer än hoppas."
En hyresvärd har tanken "Jag har 35.000 aktieägare, jag SKA visa vinst och ge utdelning VARJE år. Går det inte ena året får jag höja hyrorna mer nästa år, stålarna SKA in."

Ja, absolut kan hyrorna höjas lite mer de kommande åren och nyproducerade HR lär få höga hyror från start. Det handlar dock om ökningar om hundralappar per månad även om det blir 5% tre år i rad nu.

8000 x 1.05^3 = 9300

Fortfarande rätt billigt för en HR-trea.

Detta förutsätter dessutom att räntor och prisökningar ligger kvar på höga nivåer under perioden.
Citera
2023-07-26, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du tappar inte lite poängen med att bo i villa om du skall ha hyresgäster på tomten 24/7?

Det är nog väldigt få som gör det här. De som har lämplig tomt misstänker jag.
Citera
2023-07-26, 11:56
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, absolut kan hyrorna höjas lite mer de kommande åren och nyproducerade HR lär få höga hyror från start. Det handlar dock om ökningar om hundralappar per månad även om det blir 5% tre år i rad nu.

8000 x 1.05^3 = 9300

Fortfarande rätt billigt för en HR-trea.
Detta förutsätter dessutom att räntor och prisökningar ligger kvar på höga nivåer under perioden.
Helt klart överkompligt för de flesta men många i HR har betydligt mindre ekonomiska marginaler än villaboende.

De hyresvärdar i Malmö som vill ha en andra höjning hade en första höjning på 5% och nu vill de ha ytterligare 2% från 1 juli. Vi kan nog räkna med minsta samma nivåer direkt från 1 jan 2024 när nya nivåer ska förhandlas.
Citera
2023-07-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du missade visst att citera det väsentliga i artikeln förutom att inte länka till den;

https://www.affarsvarlden.se/artikel/hur-ska-riksbanken-stavja-inflationen-utan-att-totalknacka-bostadsmarknaden

Att bostadsmarknaden skulle "knäckas" av räntehöjningar är rent trams.

Hur menar du och kommunistBoije att priserna stått emot bra när indexen inte är

Kvalitetsjusterade
Innehåller ej alla sålda objekt (selekterat material)
Och omsättningen är skitlåg?

Hur tar du höjd för detta när du slänger ur dig 13%?
Citera
2023-07-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Öh är ni desperata eller?

Många kikar efter hur de får en bättre ekonomisk situation. Så j-a konstigt är det inte. Har man lämplig tomt så varför inte? En del har kontanter som ligger och sedan hyra tiotusen i månaden är en rätt skön inkomst. Storstäderna lär funka bäst. Tror det är få som gör detta.
Citera
2023-07-26, 11:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Öh är ni desperata eller?
Nej, du saknar insikt.

När jag tittade på nytt hus senast (ett bra tag sedan nu) så var det ett hus som hade en ok uthyrningsdel. Mäklaren antydda att hyr man ut den till företag så får man +10k i månaden utan problem. Men att man då inte vet vem som bor där.

Och 10k i månaden då hade fixat hela ränteutgiften och och en hygglig del av amortering. Man kunde nästan bo där gratis mot att man hyr ut på det viset.
För den som bor i HR eller BR så är dom vana vid att ha någon annan okänd i huset, så för sådana är detta inget problem.

Nog borde det väl gå att begripa att för den som kommer från flerfamiljshus så är detta en helt ok lösning.
Citera
2023-07-26, 12:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Hur menar du och kommunistBoije att priserna stått emot bra när indexen inte är

Kvalitetsjusterade
Innehåller ej alla sålda objekt (selekterat material)
Och omsättningen är skitlåg?

Hur tar du höjd för detta när du slänger ur dig 13%?
Det är systematiska fel som försvinner när man tar ett delta.
Ni bubbelpratare är generellt okunniga och blir hysteriska för att er kaffesump hamnat lite konstigt en gång.
Citera
2023-07-26, 12:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Om du varit med så länge borde du veta att bostadspriserna på längre sikt inte stiger alls. Eller jo de stiger ju i takt med inflationen men inte mer.
Vad du säger här är att bubblepratarna (vilka du själv tillhört) är ett gäng svammelmakare.
Citera
2023-07-26, 12:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Helt klart överkompligt för de flesta men många i HR har betydligt mindre ekonomiska marginaler än villaboende.

De hyresvärdar i Malmö som vill ha en andra höjning hade en första höjning på 5% och nu vill de ha ytterligare 2% från 1 juli. Vi kan nog räkna med minsta samma nivåer direkt från 1 jan 2024 när nya nivåer ska förhandlas.

"Kapitalet höjer hyrorna och Staten bostadsbidragen...."

Just så har det ju blivit nu, så du behöver inte oroa dig för HR-stackarna med hyreshöjningar på ett par hundra men det är ju omtänksamt av dig ändå.

En BR-trea i Stockholm ger en kostnad/utgift på 17k/22k per månad för de som köper nu, vilket är ungefär det dubbla då mot en HR. En nyproduktion HR-trea ligger runt 13k/mån så även det blir billigare än ett BR-medlemskap, och då är det inte någon särskilt lång kötid.
Citera
2023-07-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Efter att ha sett några vansinniga krig mellan köpare och naiva säljare under våren och sommaren, börjar det lugna ner sig. Fler hus dyker upp på marknaden. Det har skett några betydande prissänkningar. Vad som hände med bostadspriserna under våren var förmodligen bara säsongsrelaterat, det är normalt att priserna går upp lite efter vintern.

Rädslan för räntehöjningar har påverkat psykologin på marknaden. Det är inte bara de naiva säljarna, det är nya köpare som ville komma in på marknaden innan räntorna går upp ännu mer. Det har också bidragit, men det går nog mot sitt slut.

Fundamenta är att räntorna gått upp med en faktor fem. Jag är inte direkt orolig men klart detta får konsekvenser. 2023,2024,2025,2026… Där någonstans vänder det. Det är SJUKT mycket pengar. Klart det påverkar.

OM folk får ha jobben kvar så fixar vi biffen. I Sverige! Men världen är ju rätt mycket större än vårt lilla pytteland. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-07-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, går ju inte tala om bostadsbrist då.

Talas om att det behöver byggas 65k bostäder per år. Och att det nu faller till 25k. Fattas 40k då.
Nästa år kanske det blir 27k bostäder till salu hos Booli då.

Går ju inte ner till 0. Lär konvergera mot att alla bostäder som omsätts är ute på hemnet kanske två veckor.

Ja. Det är tvärstopp i nybyggandet! Utvecklarna/byggarna behöver cash till allt de gjort hittills. Stor osäkerhet och de vill gärna inte gå i konkurs.

Det jag tänkt på är hur mycket spekulation vi har i Sverige. Har inte koll på dessa siffror…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in