2023-07-26, 11:15
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju samma med grannpappan som försvaret hade kallat som vittne, som dom senare strök. Försvaret ville få fram uppgiften att han hört J s dörr öppnas och stängas ett par gånger för att styrka tesen att J hade släpat ut kroppen till vindsförrådet. Men på köpet får dom uppgiften att han hör fotsteg från två personer men inga röster.

Det stämmer väldigt bra överens med dom nya uppgifterna att M varit upp och gått i lägenheten mellan 02:43-02:48.

Man får väl utgå från att Maja även ljugit för sin advokat ang sömn och mobilaktivitet. Inte lätt att vara M s försvarare nu. Jäkla jobbigt när bevis ska komma och förstöra så här!
fast att Maja vart uppe o gått kl 02:43 har vi ju vetat hela tiden?
Öppnandet o stängandet av dörren var ju innan de åkte till mc donalds 02:43
Citera
2023-07-26, 11:16
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
M:s mobil låses upp med ansiktsigenkänning eller kod, vi vet inte vilket av det men teknikerna gör det, de vet säkerligen klockslagen också.
Även om mobilen är lättupplåst med ansiktsigenkänning måste en medveten rörelse ske för att spegla ansiktet.

Det är synd att Sveriges lagar är utformade på det viset att man måste presentera precis allt före förhandlingarna i rätten, Danmark gör annorlunda.

Kanske med fingeravtryck.

Jag får en känsla av att Maja är ganska rökt nu.

Inför hovrätten – polisen går igenom telefonerna igen:
https://sverigesradio.se/artikel/infor-hovratten-polisen-gar-igenom-telefonerna-igen
Publicerat fredag 14 juli kl 05.02

Kanske Flashback har återigen hjälp till att lösa en del av detta fallet.
Stort tack till AVEL. Bra jobbat!

Nytt bevis mot 18-åringen i Tovefallet:
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-bevis-kan-krympa-tidsfonstret-for-morddomda-18-aringen-i-tovefallet
Publicerat idag kl 05.00
Citera
2023-07-26, 11:16
Medlem
firebird1974s avatar
Tusen tack Avel för att du hjälpte polisen med att krossa Majas helt osannolika lögner. Jävla osis Maja!
Citera
2023-07-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Kanske Avel har en framtida tjänst på IT avdelningen hos polisen att vänta?

Helt klart intressant info, vart framgår det att mobilen låses upp 02:33?

02:19- 02:26 kan som sagt stämma bra in på det Maja sagt, att hon gick förbi köket o Tove satt kvar o sen toa för att sen lägga sig igen kl 02:26.

andra stegserien kan vara som hon sagt med att Johanna väcker henne o hon går till toa, kissar eller whatever sen tillbaks.

Att hon inte sovit tycker jag är rätt bevisat nu (jag har själv funderat ang sovandet och att det kunde vara att hon hört allt men "stängt av" eller "låtsas inte höra".

om mordet begicks runt 02:33 behöver det inte betyda att hon var med inne på toan men helt klart vaken.
Det kan tex vara så att hon hört att Tove var på väg att gå och att det blev bråk, och att hon låste upp mob för att kolla klockan.

Jag är beredd att erkänna mig fel om det visar sig att hon var med inne på toan men vill än så länge ha lite starkare bevis än att det nu är så gott som bevisat att hon ej sov.

OM hon var med på toaletten och låst upp sin telefon så betyder det att hon haft mobilen på sig,
AVEL? hur funkar stegräknaren då om hon rör sig smått (inne på toaletten?) sätter/ställer sig/ändrar riktning?

Detta kan ju annars vara ett bevis på att hon INTE var med inne på toaletten, men att hon hört mer än vad hon sagt.

Har känslan av att han inte är så intresserad av det jobbet .

Uppgiften kommer från https://sverigesradio.se/artikel/nytt-bevis-kan-krympa-tidsfonstret-for-morddomda-18-aringen-i-tovefallet.

Eftersom det inte finns någon tekniskt bevisning för att någon av dom deltagit i mordet är det alla indicier som sammantaget värderas och bildar en kedja. Hela Majas försvar har ju gått ut på att hon sovit. Nu visar det sig att hon ljugit och varit vaken, precis det Johanna sagt. Så J s utsaga visar sig återigen stämma medans M visat sig ljuga.
Citera
2023-07-26, 11:22
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Vad är det som kommit fram som vi inte redan har vetat eller haft i åtanke sedan innan? Vi vet väl att hon redan använde sin mobil dessa tidpunkterna? Eller att hon (enligt sig Sjödin historia) har gått upp på toaletten, också med tidigare stegräkning. Är det just att hon har låst upp mobilen eller vadå? Förklara gärna
ja stegräknaren bekräftar ju bara än mer att det tex var toan hon gick på de tillfällerna.

02:33 upplåsning kan betyda BÅDE att hon varit med inne på toan ELLER att hon legat i sängen och låst upp den för att kolla klockan för att hon kanske hörde de börjat bråka tex.

Att hon sovit kan dock bevisas att det var en lögn i mina ögon, men frågan är om hon varit delaktig eller "låtsats" omedveten.

Jag är lite nyfiken att få veta av tex Avel om stegräknaren visar något om man tex sätter sig ner/ställer sig upp/ändrar riktning. Den borde ju isåfall ha visats nån sorts rörelse kl 02:33
Citera
2023-07-26, 11:23
Medlem
Citat:

Jag fatta heller inte vilken som är den nya bevisningen som dom kallar det? Känner mig korkad. Men allt jag läser i dagens artiklar har väl framkommit eller antytts redan innan?
Citera
2023-07-26, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Vad är det som kommit fram som vi inte redan har vetat eller haft i åtanke sedan innan? Vi vet väl att hon redan använde sin mobil dessa tidpunkterna? Eller att hon (enligt sig Sjödin historia) har gått upp på toaletten, också med tidigare stegräkning. Är det just att hon har låst upp mobilen eller vadå? Förklara gärna
Vi visste inte att stegserien 02:19 var så pass utdragen som fram till 02:26. Jag hade tidigare själv räknat på 2-3 minuter när jag gjorde en tidsplan, dvs fram till ca 02:22. Men nu vet vi att den sträckte sig fram till 02:26.

Vi visste inte att Maja höll på med telefonen vid 02:33. Det är helt nytt. Enligt hennes vittnesmål sov hon då. Det var uppenbarligen en lögn.

Maja är alltså vaken och uppe på fötter 02:19-02:26, vaken kl 02:33, och vaken och på fötter 02:43. Men hon såg och hörde inget?
Citera
2023-07-26, 11:25
Medlem
Citat:

Ja, men nu har vi en sluttid på 02:48. Hon har alltså gått omkring ett par minuter efter att J lämnat lägenheten. Vad har hon gjort då undrar jag. På toaletten har hon ju uppenbarligen inte varit. Min gissning är att hon städat, sopat igen spår och kanske bytt strumpor.
Citera
2023-07-26, 11:26
Medlem
Citat:
ja stegräknaren bekräftar ju bara än mer att det tex var toan hon gick på de tillfällerna.

02:33 upplåsning kan betyda BÅDE att hon varit med inne på toan ELLER att hon legat i sängen och låst upp den för att kolla klockan för att hon kanske hörde de börjat bråka tex.

Att hon sovit kan dock bevisas att det var en lögn i mina ögon, men frågan är om hon varit delaktig eller "låtsats" omedveten.

Jag är lite nyfiken att få veta av tex Avel om stegräknaren visar något om man tex sätter sig ner/ställer sig upp/ändrar riktning. Den borde ju isåfall ha visats nån sorts rörelse kl 02:33

Men kunde inte historien om att han sov redan innan ”motbevisas”? Jag resonerar lite som dig där. Hon har säkert hört dom liksom.
Citera
2023-07-26, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, den möjligheten finns. I så fall kan tiden för mordet ringas in och Js story falla lite platt.
Är det din reflektion efter att Maja har beslagits med lögn om sitt sovande?
Citera
2023-07-26, 11:33
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Kanske med fingeravtryck.

Jag får en känsla av att Maja är ganska rökt nu.

Inför hovrätten – polisen går igenom telefonerna igen:
https://sverigesradio.se/artikel/infor-hovratten-polisen-gar-igenom-telefonerna-igen
Publicerat fredag 14 juli kl 05.02

Kanske Flashback har återigen hjälp till att lösa en del av detta fallet.
Stort tack till AVEL. Bra jobbat!

Nytt bevis mot 18-åringen i Tovefallet:
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-bevis-kan-krympa-tidsfonstret-for-morddomda-18-aringen-i-tovefallet
Publicerat idag kl 05.00

Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Tusen tack Avel för att du hjälpte polisen med att krossa Majas helt osannolika lögner. Jävla osis Maja!

Say what? vart står det att flashbackare hjälpte polisen?
Citera
2023-07-26, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju samma med grannpappan som försvaret hade kallat som vittne, som dom senare strök. Försvaret ville få fram uppgiften att han hört J s dörr öppnas och stängas ett par gånger för att styrka tesen att J hade släpat ut kroppen till vindsförrådet. Men på köpet får dom uppgiften att han hör fotsteg från två personer men inga röster.

Det stämmer väldigt bra överens med dom nya uppgifterna att M varit upp och gått i lägenheten mellan 02:43-02:48.

Man får väl utgå från att Maja även ljugit för sin advokat ang sömn och mobilaktivitet. Inte lätt att vara M s försvarare nu. Jäkla jobbigt när bevis ska komma och förstöra så här!
Ja nu måste Maja och advokaten jobba på detta. Tänk om Maja ändrar sin historia i Hovrätten mot bakgrund att hon bevisat är vaken 02:33, och säger att hon hör mordet från sängen i vardagsrummet? I så fall bevisar det bara att hon inte medger något förrän hon är överbevisad, och då kommer hon med en förklaring anpassad efter bevisen. Its getting old…

Som du säger, intressant att hon är uppe och rör sig efter Johanna har lämnat. Det stämmer inte med hennes tidigare historia, där hon påstod att hon satt inne på toa när Johanna var borta. Det stämmer bättre med Johannas historia att Maja är i vardagsrummet när hon kommer från Donken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in