2023-07-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Kanske med fingeravtryck.

Jag får en känsla av att Maja är ganska rökt nu.

Inför hovrätten – polisen går igenom telefonerna igen:
https://sverigesradio.se/artikel/infor-hovratten-polisen-gar-igenom-telefonerna-igen
Publicerat fredag 14 juli kl 05.02

Kanske Flashback har återigen hjälp till att lösa en del av detta fallet.
Stort tack till AVEL. Bra jobbat!

Nytt bevis mot 18-åringen i Tovefallet:
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-bevis-kan-krympa-tidsfonstret-for-morddomda-18-aringen-i-tovefallet
Publicerat idag kl 05.00

Hade IPhone 8 som möjligtvis var den sista med fingeravtryck.
Precis som 11 (som jag har nu) är 12:an som Maja hade är det en med en skärm med möjlighet till ansiktsigenkänning eller kod.
När inte ansiktet känns igen switchar den till kodmöjlighet och även om den låsts upp för många ggr av ansiktet.

Hursom.

Game Over.
Citera
2023-07-26, 11:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, men nu har vi en sluttid på 02:48. Hon har alltså gått omkring ett par minuter efter att J lämnat lägenheten. Vad har hon gjort då undrar jag. På toaletten har hon ju uppenbarligen inte varit. Min gissning är att hon städat, sopat igen spår och kanske bytt strumpor.
Hm! 2.19 skulle då M gått 4,7steg/min och 2.43 9,6steg/min.
I mina ögon ser det något märkligt ut.
Citera
2023-07-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi visste inte att stegserien 02:19 var så pass utdragen som fram till 02:26. Jag hade tidigare själv räknat på 2-3 minuter när jag gjorde en tidsplan, dvs fram till ca 02:22. Men nu vet vi att den sträckte sig fram till 02:26.

Vi visste inte att Maja höll på med telefonen vid 02:33. Det är helt nytt. Enligt hennes vittnesmål sov hon då. Det var uppenbarligen en lögn.

Maja är alltså vaken och uppe på fötter 02:19-02:26, vaken kl 02:33, och vaken och på fötter 02:43. Men hon såg och hörde inget?

Jaha då fattar jag mer. Men har det inte framkommit innan också att hon var uppe två gånger? Eller det har ju hon själv sagt iallafall. Liksom hennes mobil.

Jag tycker den stora gåtan är när mordet skedde. Enligt Johannas historia har det ju varit en timme innan hon åkte till mcd.

Men spännande.

Vi får se hur det löser upp sig i hovrätten helt enkelt och om det kommer fram några bevis för själva deltagandet i mordet.
Citera
2023-07-26, 11:40
Medlem
Finns medias liverapportering från rättegången att läsa någonstans? Någon som har någon länk?
Vore intressant att läsa vad de åtalade hade att säga till sitt försvar.

Jag vet att det finns youtube-klipp med deras vittnesmål inspelade, men det jag letar efter rapporteringen i text.
Citera
2023-07-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Finns medias liverapportering från rättegången att läsa någonstans? Någon som har någon länk?
Vore intressant att läsa vad de åtalade hade att säga till sitt försvar.

Jag vet att det finns youtube-klipp med deras vittnesmål inspelade, men det jag letar efter rapporteringen i text.

Denna letade jag efter efter att den var avslutad och jag hittade den. Du kan behöva inlogg dock. Både expressen och Aftonbladet rapporterade. Men tror ej den finns i vår sammanfattning här i tråden.
Citera
2023-07-26, 11:43
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kEL9gX/nya-bevisning-kan-motbevisa-toves-mordare

Bra där !

Låt hela Sverige veta att Maja ljuger

Försökte skylla allt på Johanna va
Citera
2023-07-26, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Jaha då fattar jag mer. Men har det inte framkommit innan också att hon var uppe två gånger? Eller det har ju hon själv sagt iallafall. Liksom hennes mobil.

Jag tycker den stora gåtan är när mordet skedde. Enligt Johannas historia har det ju varit en timme innan hon åkte till mcd.

Men spännande.

Vi får se hur det löser upp sig i hovrätten helt enkelt och om det kommer fram några bevis för själva deltagandet i mordet.
Johannas tidslinje går inte ihop. Å ena sidan har hon gått runt i lägenheten ”länge” efter mordet, å andra sidan hör hon grannens påringning under mordet vilket sker runt 02:35-02:40. Det finns inte tid att gå runt i lägenheten ”länge”. Johanna försöker mest troligt få in i berättelsen att hon är chockad efter att Tove dör och går runt och inte vet vad hon ska göra. Hon försöker mildra sin avsikt i berättelsen, men hon får inte ihop alla delar. Majas sovande går inte ihop med mobilanvändningen.
Citera
2023-07-26, 11:46
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi visste inte att stegserien 02:19 var så pass utdragen som fram till 02:26. Jag hade tidigare själv räknat på 2-3 minuter när jag gjorde en tidsplan, dvs fram till ca 02:22. Men nu vet vi att den sträckte sig fram till 02:26.

Vi visste inte att Maja höll på med telefonen vid 02:33. Det är helt nytt. Enligt hennes vittnesmål sov hon då. Det var uppenbarligen en lögn.

Maja är alltså vaken och uppe på fötter 02:19-02:26, vaken kl 02:33, och vaken och på fötter 02:43. Men hon såg och hörde inget?
ja det där är vad vi VET just nu.

Låt säga att hon är med inne på toan. 02:18-02:26 har hon på sig sin mobil
kl 02:33 har hon sin mobil, endast upplåsning, inga steg
02:43 har hon sin mobil på sig.

Om mordet skett runt 02:33-02:35 då måste hon ha telefonen nära men inte på sig (beroende på om stegräknaren visar om man sätter/ställer sig upp/flyttar på sig på tex ett golv)

teori/alternativ 1: Så har hon varit med på mordet måste hon gått och lagt ifrån sig telefonen kl 02:26, för att sen gå till telefonen 02:33 och låsa upp den (kolla klockan?) och sen tillbaka till toaletten för att fortsätta medverka i mordet. och sen kl 02:43 när Johanna åker till donken gått och hämtat telefonen igen för att gå det stegräknaren visar.
lämnar man verkligen mitt i ett mord för att låsa upp telefonen är min fråga då?

Teori/alternativ 2: Hon har mobilen med sig in på toaletten men lägger ifrån sig den inne på toaletten kl 02:26, kl 02:33 tar hon sin telefon för att kolla klockan mitt i mordet. mobilen ligger kvar inne på toaletten till kl 02:43.
Skulle kunna vara så, men låter konstigt att hon skulle lägga ifrån sig den istället för att ha den på sig?

Teori/alternativ 3: Hon har den på sig hela tiden men stegräknaren visar inget mellan 02:26-02:43 för att hon är relativt still inne på toaletten.
Denna teori tror jag inte på då stegräknaren borde visat något.

Teori/alternativ 4: Hon går upp ur sängen kl 02:18, går förbi köket där Tove och Johanna sitter för att gå vidare till toaletten (hennes vittnesmål) kissar/bajsar/whatever och är tillbaka i sängen kl 02:26.
03:33 öppnar hon sin mobil för att kolla klockan? för att hon hört att Tove var på väg att gå men hon hör att Johanna bråkar med Tove. Hon låtsas sova och kl 02:43 kommer Johanna för att säga att hon ska till Donken, Maja går till toaletten och sätter sig där en stund alt går runt o kollar läget efter bråket hon hörde och sder/ser inte Toves döda kropp.
Denna teori tror jag mest på för tillfället, sen får man se om det kommer fram mer bevis.
Citera
2023-07-26, 11:46
Medlem
Citat:
Jag fatta heller inte vilken som är den nya bevisningen som dom kallar det? Känner mig korkad. Men allt jag läser i dagens artiklar har väl framkommit eller antytts redan innan?

Är väl fönstret som krympt som jag förstått det, innan kanske det var 1 timme som hon kunde sovit med den informationen man hade men nu är det 10 minuter (påhittade siffror) då man vet att hon låst upp telefonen vid vissa tider.

Är iaf så jag har förstått det.
Citera
2023-07-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hm! 2.19 skulle då M gått 4,7steg/min och 2.43 9,6steg/min.
I mina ögon ser det något märkligt ut.

Vad är det som ser märkligt ut?
Citera
2023-07-26, 11:59
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Är väl fönstret som krympt som jag förstått det, innan kanske det var 1 timme som hon kunde sovit med den informationen man hade men nu är det 10 minuter (påhittade siffror) då man vet att hon låst upp telefonen vid vissa tider.

Är iaf så jag har förstått det.
Det som det bevisar är att Maja ljugit om sovandet, men det bevisar fortfarande inte att hon var med under själva mordet.

Jag tror som jag trott tidigare, att Maja inte var med men att hon säkert hört vad som hände men låtsats sova.

Oavsett om hon var med eller inte så hoppas jag att hon kan öppna upp för SANNINGEN nu, som hon gjorde med dumpningen av kroppen då de la fram nya bevis.

Var hon med inne på toan, berätta vad som hände!
Var hon inte med men hört vad som hänt berätta!
Citera
2023-07-26, 12:01
Medlem
Citat:
Men kunde inte historien om att han sov redan innan ”motbevisas”? Jag resonerar lite som dig där. Hon har säkert hört dom liksom.

Historien om att hon sov är "motbevisad", då hon är dömd för mord i tingsrätten. Jag antar att åklagaren, numera förberedd på att MH ska köra stenhårt på narkolepsigrejen, vill stärka den bevisningen inför stundande hovrättsförhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in