2023-07-26, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Vuxna män ger sig på barn och de får konsekvenser. Du beklagar dig över att de som ger sig på barn får konsekvenser. Vad fan är det du håller på med?

Jag gillar inte när pöbeln härjar fritt. Det kommer inte leda till något bra.
Citera
2023-07-26, 06:33
Medlem
Hör rättegången här när Tweedy blev misshandlad.

https://www.youtube.com/watch?v=Jr2UPVqTf-o
Citera
2023-07-26, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Gott moraliskt avstånd ska inte behövas, räcker med avstånd, det vill säga avhålla sig från brott. I Dumpensammanhang gör ju gäddorna det på grund av upplägget - det är objektivt omöjligt för dem att begå en våldtäkt mot barn när de träffar S och P, så att säga. Så lagföringen är noll där.

Det som stökar till det, eller vad vi ska säga, det som gör att det blir debatt i denna tråd om saken är, som jag ser det, just detta faktum kontra hur det hade kunnat bli om Dumpen hade varit ett riktigt barn. Och där vet vi inte av uppenbara skäl hur många gäddor som de facto hade förövat våldtäkt.

Men om jag säger så här, för min del ligger det nära till hands att i åtskilliga fall anta det med till visshet gränsande sannolikhet. Ta bara Rektorsgäddan (#180). Det stod klart att han hade allt klart och nämnde före konfrontationen att han ville få en avsugning mot betalning.

Jo, skam och rädsla är nog definitivt en faktor som spelar in, varför gäddan avstår att driva process.
Vi är väldigt eniga i den här frågan. Det som komplicerar är ju just det där "vad hade hänt i fall..." i scenariot med ett riktigt barn. Med 260+ fall på bordet finns det med övervägande sannolikhet fall där övergrepp hade fullbordats, och fall där gäddan backat.
Inte fullt ut jämförbart, men titta på hur många som skriver att de vill misshandla eller slå ihjäl gäddor. Steget från att uttrycka saker i affekt (kåthet eller ilska, båda är affekt) till att genomföra är trots allt ett steg. Även för de som åker för att stå öga mot öga inför valet "göra eller inte göra".
Citera
2023-07-26, 09:45
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PundarSara

Gäddor har fått härja fritt på internet. Det går inte polisanmäla förrän efter de fått kontakt med att barn, alltså när det är för sent. Dumpen tar då det kontroversiella beslutet och visar vad någon som utger sig för att vara under 15 hade fått utstå. Visst, man kan diskutera hur verkliga barn skriver. Dumpen belyser vad de vuxna gör för hur ett barn än hade skrivit så faller ingen skuld på dem.

Så att någon får härja fritt leder inte till något bra. Alla måste få konsekvenser för sina handlingar. Att söka barn i sexuellt syfte är konsekvensfritt utan dumpen eftersom det i sig inte klassas dom ett brott.
Citera
2023-07-26, 09:58
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Vi är väldigt eniga i den här frågan. Det som komplicerar är ju just det där "vad hade hänt i fall..." i scenariot med ett riktigt barn. Med 260+ fall på bordet finns det med övervägande sannolikhet fall där övergrepp hade fullbordats, och fall där gäddan backat.
Inte fullt ut jämförbart, men titta på hur många som skriver att de vill misshandla eller slå ihjäl gäddor. Steget från att uttrycka saker i affekt (kåthet eller ilska, båda är affekt) till att genomföra är trots allt ett steg. Även för de som åker för att stå öga mot öga inför valet "göra eller inte göra".

Gäddorna hade redan begått ett brott om det varit ett riktigt barn de chattade med. Att skriva sexuellt till ett barn under 15 är ett brott. Att skicka dick picks till ett barn är ett brott. De behöver alltså inte dyka upp för att fullborda en våldtäkt på samma barn för att det ska finnas ett brottsrubricering. Gäddan borde alltså backa innan något sexuellt blandas in i sammanhanget oavsett om det är barnet som leder in samtalet på det.

Privatpersoner (utan koppling till dumpen) kan uttrycka sin ilska över att se loggarna på flera sätt. Nu är brott mot just barn extra känsligt för många eftersom de är nya i världen och ska skyddas så länge som möjligt från vuxna människors förödande affekter. Med det sagt så är det inte rätt för någon att bryta mot lagen. Att skriva sexuellt till ett barn är ett brott och att slå någon är ett brott.
Citera
2023-07-26, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TottemHorse
Gäddor har fått härja fritt på internet. Det går inte polisanmäla förrän efter de fått kontakt med att barn, alltså när det är för sent. Dumpen tar då det kontroversiella beslutet och visar vad någon som utger sig för att vara under 15 hade fått utstå. Visst, man kan diskutera hur verkliga barn skriver. Dumpen belyser vad de vuxna gör för hur ett barn än hade skrivit så faller ingen skuld på dem.

Så att någon får härja fritt leder inte till något bra. Alla måste få konsekvenser för sina handlingar. Att söka barn i sexuellt syfte är konsekvensfritt utan dumpen eftersom det i sig inte klassas dom ett brott.

Problemet är att dumpen skapar sina gäddor. Visa som hängs ut kanske bara på skoj skrev till någon. För vissa val det är nog första gången. Man kan jämföra lite med att låtsas tappa 500 spänn framför en hemlös. Fel att ta pengarna får chansen är stor att den hemlösa ta dom. samma sak med många uthängda. De är oftast men som inte har haft kontakt med kvinnor & de är väldigt desperata.
Citera
2023-07-26, 10:12
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Hur menar du med härja? Jag har inte sett en enda dom där Dumpens scenario har lett fram till en påsatt fjortis. Om du menar snuskpellar som försöker få kontakt så har jag alltid betraktat dem som en del av charmen med internet. Faktum är att dessa gubbar är äldre än internet, eftersom att de även hängde på Heta linjen när den var aktuell.
Citera
2023-07-26, 10:15
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Problemet är att dumpen skapar sina gäddor. Visa som hängs ut kanske bara på skoj skrev till någon. För vissa val det är nog första gången. Man kan jämföra lite med att låtsas tappa 500 spänn framför en hemlös. Fel att ta pengarna får chansen är stor att den hemlösa ta dom. samma sak med många uthängda. De är oftast men som inte har haft kontakt med kvinnor & de är väldigt desperata.

I lagens mening hade det inte spelat någon roll om det var på skoj. Nu har de inte en kontakt med en kvinna utan ett barn under 15. Desperationen påverkar inte heller om det är ett brott eller inte. Det enda som påverkar är att det som tur var inte fanns ett verkligt barn. De får sig istället en tankeställare och blir uppdaterad på lagen. Jag förstår inte kopplingen till hemlöshet. Ska den hemlösa vara en gädda och barnet 500 kr? Och det sexuella övergreppet blir då att den hemlösa tar pengarna?
Citera
2023-07-26, 10:24
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur menar du med härja? Jag har inte sett en enda dom där Dumpens scenario har lett fram till en påsatt fjortis. Om du menar snuskpellar som försöker få kontakt så har jag alltid betraktat dem som en del av charmen med internet. Faktum är att dessa gubbar är äldre än internet, eftersom att de även hängde på Heta linjen när den var aktuell.

Det jag menar med "härja" är att du kan läsa hundratals sidor av loggar där gäddan fritt skriver om sina i flera fall olagliga fantasier. Att skriva sexuellt till den du tror är ett barn under 15 är ett brott och bara att boka in en träff i sexuellt syfte med någon under 15 är ett brott även om det är den vuxna som inte dyker upp.
Citera
2023-07-26, 10:30
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:

Uppenbarligen får inte pöbeln härja fritt. I Tweedys fall ledde det till en dom i hans fördel. Alla är vi lika inför lagen.
Citera
2023-07-26, 10:39
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det jag menar med "härja" är att du kan läsa hundratals sidor av loggar där gäddan fritt skriver om sina i flera fall olagliga fantasier. Att skriva sexuellt till den du tror är ett barn under 15 är ett brott och bara att boka in en träff i sexuellt syfte med någon under 15 är ett brott även om det är den vuxna som inte dyker upp.
Ja, och dessa hundratals sidor av loggar kan tidvis vara mycket underhållande. Jag är inte intresserad av några juridiska pekpinnar, så du kan bespara dig själv tiden det tar att skrva dem. Att skriva sexuellt till den du tror är ett barn under 15 är ett brott... där slutade jag läsa.
Citera
2023-07-26, 10:53
Medlem
TottemHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ja, och dessa hundratals sidor av loggar kan tidvis vara mycket underhållande. Jag är inte intresserad av några juridiska pekpinnar, så du kan bespara dig själv tiden det tar att skrva dem. Att skriva sexuellt till den du tror är ett barn under 15 är ett brott... där slutade jag läsa.

Min förklaring till vad jag menade med "härja" var nog det viktiga. Resten tror jag du redan förstår. Vet inte om jag håller med om att det är underhållande, men humor är ett bra verktyg att bearbeta jobbiga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in