Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Gott moraliskt avstånd ska inte behövas, räcker med avstånd, det vill säga avhålla sig från brott. I Dumpensammanhang gör ju gäddorna det på grund av upplägget - det är objektivt omöjligt för dem att begå en våldtäkt mot barn när de träffar S och P, så att säga. Så lagföringen är noll där.
Det som stökar till det, eller vad vi ska säga, det som gör att det blir debatt i denna tråd om saken är, som jag ser det, just detta faktum kontra hur det hade kunnat bli om Dumpen hade varit ett riktigt barn. Och där vet vi inte av uppenbara skäl hur många gäddor som de facto hade förövat våldtäkt.
Men om jag säger så här, för min del ligger det nära till hands att i åtskilliga fall anta det med till visshet gränsande sannolikhet. Ta bara Rektorsgäddan (#180). Det stod klart att han hade allt klart och nämnde före konfrontationen att han ville få en avsugning mot betalning.
Jo, skam och rädsla är nog definitivt en faktor som spelar in, varför gäddan avstår att driva process.
Vi är väldigt eniga i den här frågan. Det som komplicerar är ju just det där "vad hade hänt i fall..." i scenariot med ett riktigt barn. Med 260+ fall på bordet finns det med övervägande sannolikhet fall där övergrepp hade fullbordats, och fall där gäddan backat.
Inte fullt ut jämförbart, men titta på hur många som skriver att de vill misshandla eller slå ihjäl gäddor. Steget från att uttrycka saker i affekt (kåthet eller ilska, båda är affekt) till att genomföra är trots allt ett steg. Även för de som åker för att stå öga mot öga inför valet "göra eller inte göra".