2023-07-25, 19:04
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, så är det.
Det var inte länge sen man kunde köpa en ny Volvo för 350 000kr och nu får man räkna med minst 400 000kr och då har du en mindre Volvo utan någon extrautrustning, med det till så är man snabbt uppe nära halvmiljonen.
Mitt första hus i en mindre ort i början av 2000-talet kostade mig lite över halvmiljonen. Då var det lån som gällde, idag hade jag pyntat den kontant.

Priserna förändras och över tid så blir allt dyrare.
Bästa hade varit om lånet tidsbestäms att tillexempel senast inom 20-30 år ska det vara betalt. Så man pyntar till sig själv istället för bankerna. Då hade inte priserna skenat på samma sätt heller.
Citera
2023-07-25, 19:11
Medlem
Kaenkelberries avatar
Står i kön på Boplats Göteborg sedan ett antal år- mest som en försäkran ifall livet skulle gå åt helvete.
Fick erbjudande om visning på en HR om 138kvm centrala Göteborg- kommunal värd. Hyran ungefär 18000kr/månad.
Jag betalar ungefär 18K i månaden efter ränteavdrag.
Bor i en helrenoverad lyxkåk där man inte behöver lyfta ett finger på antal år. 300kvm boyta.
Jag skall alltså betala 2,160mkr under en 10-års period. Säg att hyran indexeras upp +15 % totalt på denna perioden så stiger siffran till 2.5mkr. Dessa pengarna är alltså förskjutna till ägaren av fastigheten.
Nu är detta en billig HR om man behöver större bostad.
Jag påstår att man kan nog räkna uppemot 4mkr på 10 års hyra- pengar man aldrig får igen.
Hur kan man vara så dum att man hyr istället för att köpa i en storstad om man har kontantinsatsen?
Jag har allt rörligt 3-månaders med bra rabatter.
Jag har flera miljoner i bolån. Tycker det är bättre så att min skatt blir lägre och jag kan få tillbaka maximalt på ränteavdragen. Det är jag värd som betalar så hiskeliga marginalskatter.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-07-25 kl. 19:25.
Citera
2023-07-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Står i kön på Boplats Göteborg sedan ett antal år- mest som en försäkran ifall livet skulle gå åt helvete.
Fick erbjudande om visning på en HR om 138kvm centrala Göteborg- kommunal värd. Hyran ungefär 18000kr/månad.
Bor i en helrenoverad lyxkåk där man inte behöver lyfta ett finger på antal år. 300kvm boyta.
Jag skall alltså betala 2,160mkr under en 10-års period. Säg att hyran indexeras upp +15 % totalt på denna perioden så stiger siffran till 2.5mkr. Dessa pengarna är alltså förskjutna till ägaren av fastigheten.
Jag påstår att man kan nog räkna uppemot 4mkr på 10 års hyra- pengar man aldrig får igen.
Hur kan man vara så dum att man hyr istället för att köpa i en storstad om man har kontantinsatsen?
Jag har flera miljoner i bolån. Tycker det är bättre så att min skatt blir lägre och jag kan få tillbaka maximalt på ränteavdragen. Det är jag värd som betalar så hiskeliga marginalskatter.

Du får aldrig tillbaka pengarna du betalar i ränta, eller den förlorade avkastningen du får av kontantinsatsen och amorteringar som istället kunde varit på börsen.

Har du räknat på det också?
Citera
2023-07-25, 19:33
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du får aldrig tillbaka pengarna du betalar i ränta, eller den förlorade avkastningen du får av kontantinsatsen och amorteringar som istället kunde varit på börsen.

Har du räknat på det också?

På 10 år så får man igen kontantinsatsen såklart. Inflationen och kommande sänkningar av räntor kommer komma under en 10-års period.
Det innebär en sannolik vinst den dagen man säljer.
Min bostadskarriär startade 1997 och den har jag aldrig ångrat- under denna tiden så har priserna gått ner och upp men i längden så är köpt klart bäst.
Citera
2023-07-25, 19:39
Medlem
Citat:
På 10 år så får man igen kontantinsatsen såklart. Inflationen och kommande sänkningar av räntor kommer komma under en 10-års period.
Det innebär en sannolik vinst den dagen man säljer.
Min bostadskarriär startade 1997 och den har jag aldrig ångrat- under denna tiden så har priserna gått ner och upp men i längden så är köpt klart bäst.

Det är klart det har varit bra för dig om du köpt 1997, du har ju lyckats vara inne på bostadsmarknaden när den gått som bäst historiskt.

Men det är ju löjligt att bortse från alternativkostnaden för pengarna man köpt bostaden för. Man kan bo helt gratis med din logik. Det är bara att köpa en lägenhet på Östermalm med 0 sek i avgift kontant.
Senast redigerad av trickget 2023-07-25 kl. 19:45.
Citera
2023-07-25, 20:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Konstig jämförelse, men det kanske är så en bubbelkramande bolånetorsk räknar?

Din lyxrenoverade kåk i Göteborg lär väl vara värd en 5 mille i alla fall och över 10 år så får din lyxrenovering á 3 miljoner skrivas av och sen har du el, ränta, fastighetsavgift, sophämtning och tusen andra saker som du får lägga in i kalkylen jmf med en HR (lägenhet, annan storlek, centralt läge etc gör ju jämförelsen helt störd oavsett).
Citera
2023-07-25, 20:58
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Det beror helt på utgångsläget, serru. Mitt exempel är roligare. Ärru mé?
Centralt ytterläge i en av landets största städer. 2 rok, ca 50kvm, badrum, balkong, parkett, kakel, klinker, smart förvaring, förhållandevis nyrenoverad. Tyvärr ingen tvättpelare men stor välutrustad tvättstuga med rejäla maskiner. Fiber, carport, digitaltv.

Total hyra? Efter senaste käftsmällshöjningen ligger månadshyran på 4500 kr/månad. Är mellan ägande av strategiska skäl och har inte bråttom in i nytt ägande. Tycker du att det är ett misstag och att jag spolar ned pengar i toaletten? Senaste brfén var ungefär lika prisvärd, det där med att betala BLT-pris istället för bostadens reella rimliga värde (dvs betala mer än man behöver) har aldrig tilltalat mig.
Citera
2023-07-25, 21:18
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:

Kan du uppge driftskostnaden för din lyxkåk? 300m² boyta är inte gratis.

Edit: låt oss säga uppvärmning, pump- och fläktel om 40 kWh/m²·år (A-klass), hushållsel 30 kWh/m²·år d.v.s. 70 kWh/m²·år exkl. elen till Teslan.
21000 kWh/m²·år kräver kåken i drift, med ett elpris om 2 kr/kWh blir det 42000kr/år.
Jämför det med 4000kWh för hushållselen i lägenheten.
Senast redigerad av Brunafingrarna 2023-07-25 kl. 21:42.
Citera
2023-07-25, 21:26
Medlem
Tycker fortfarande att Solna - Bromma- Kungsholmen står sig bra på bostadsrätter

Undra hur länge
Nu är 3års coronalån i mål och ska skrivas förhandlas om
2024 efter jul/vår kan bli intressant
Går inte lyorna ner då! Går de aldrig ner

Nån som sett några fynd på bostadsrätter i Sthlm ?
Citera
2023-07-25, 21:28
Medlem
Komiskt med troll som tror att bara deras smak är det rätta. Doeeh jag har så hög status för jag bor i 500 kvm i Mållila och betalar 30k i elräkning i månaden.

Komiskt också att BLT i denna tråd ständigt skryter fast de bor i Sverige. Med min smak kan jag inte se mycket status av att bo i Sverige.
Citera
2023-07-25, 21:55
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Kan du uppge driftskostnaden för din lyxkåk? 300m² boyta är inte gratis.

Edit: låt oss säga uppvärmning, pump- och fläktel om 40 kWh/m²·år (A-klass), hushållsel 30 kWh/m²·år d.v.s. 70 kWh/m²·år exkl. elen till Teslan.
21000 kWh/m²·år kräver kåken i drift, med ett elpris om 2 kr/kWh blir det 42000kr/år.
Jämför det med 4000kWh för hushållselen i lägenheten.

Fem pers i hushållet. Bergvärme och väl isolerat. Driften landar på ca 800 kWh/månaden under vår/sommar/höst. Vinter och tidig vår ungefär 1500kwh. Inte så farligt. Givet kör man rörligt elpris och optimerar driften baserat på driften. 2kr/kWh vem fasen betalar så mycket ? Du kan binda på 125 öre/kWh på fastprisavtal så du har feltänkt vad gäller kostnaden.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2023-07-25 kl. 21:59.
Citera
2023-07-25, 22:07
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Komiskt med troll som tror att bara deras smak är det rätta. Doeeh jag har så hög status för jag bor i 500 kvm i Mållila och betalar 30k i elräkning i månaden.

Komiskt också att BLT i denna tråd ständigt skryter fast de bor i Sverige. Med min smak kan jag inte se mycket status av att bo i Sverige.

Vilket bra inspel du kommer med! Tack för att du berikar tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in