2023-07-25, 12:30
  #31801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja tiden bostader var en bra investering är sen länge över. Var väl som bäst ifrån sent 90-tal fram till 2007 alt finanskrisen. Urusel investering numera, men rätt bekvämt att välja sina grannar.

Som sagt, narrativet.

Går det inte att sälja in ”du kommer bli rik”, så säljer man in ”bo med trevliga grannar”.

Allt är ett spel där man lurar på människor miljontals kr i lån. Svensk bostadsmarknad är ett skämt.
Citera
2023-07-25, 12:37
  #31802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Som sagt, narrativet.

Går det inte att sälja in ”du kommer bli rik”, så säljer man in ”bo med trevliga grannar”.

Allt är ett spel där man lurar på människor miljontals kr i lån. Svensk bostadsmarknad är ett skämt.
Håller såklart med. Finns alltid ursäkter till att sätta sig i skuld, som man gärna motiverar med olika narrativ. Jag är dock inte bitter, hoppas kunna fynda hos kronkalle. Med fördel av någon förtappad överbelånad idiot som blivit utmätt för att fordringsägarna vill säkra sin pant
Citera
2023-07-25, 12:44
  #31803
Medlem
Intressant blancolån nu är väldigt nära snitträntor på bolån. Säger såklart en del om pantens säkerhet. Liksom-fb kan t ex låna på Domus där hen storhandlar till den effektiva räntan 5,06 % utan säkerhet. Lån utan säkerhet lär ökat rejält, undrar hur mycket av dessa pengar som ligger i bostadsbubblan 🙈
Citera
2023-07-25, 12:44
  #31804
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Har inte sagt att du inte får, det var återigen bara en fråga som inte var någon attack.

Ja, jag köpte en BR tillsammans med min fru för att vi ville bo i ett tryggt område där HR var obefintliga. Hade det funnits HR här så hade vi förmodligen föredragit det.

Får se hur länge jag orkar hosta upp 10000kr i bara ränta.

Jag har provat på hyres också men då under kortare perioder och det passade inte alls mig. Nu hade jag dessutom en snål hyresvärd som inte ville lägga mer än behövligt på lägenheten så det var kanske en av anledningarna.
Jag gillar friheten med hus och tror att skulle jag ha något liknande som jag hyrde så hade det blivit skitdyrt.
Skulle man bara bo för att tjäna pengar så skulle jag redan sålt och satt mig i en hyreslägenhet tills den värsta inflationen är över men jag bor för att leva.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Klassiskt, för några år sedan tjänande man på att bo och alla bostadsägare var genier.
Nu bor man inte för att tjäna pengar utan för att det är så trevligt område och man värdesätter att bo i hus. Hur kommer det att låta om äxpärterna missbedömt inflationen och vi får en andra våg och räntorna måste ligga kvar flera år till samtidigt som reallönerna fortsätter att sjunka?
Är det då självklart att det kostar pengar att bo och att boende inte i normalfallet är någon förmögenhetsgenerator?

Klart det blivit dyrare att bo men det jag ser är att man helt enkelt får flytta fram någon renovering lite men annars klarar vi det bra och sker inget helt otroligt så är jag inte orolig för framtiden heller.
Jag tror fortfarande på stigande bostadspriser på lång sikt men klart det kommer ta ett antal år innan man kommit över högstanoteringen igen men så är det med investeringar i aktier också om man inte alltid prickar botten perfekt.
Citera
2023-07-25, 12:47
  #31805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Intressant blancolån nu är väldigt nära snitträntor på bolån. Säger såklart en del om pantens säkerhet. Liksom-fb kan t ex låna på Domus där hen storhandlar till den effektiva räntan 5,06 % utan säkerhet. Lån utan säkerhet lär ökat rejält, undrar hur mycket av dessa pengar som ligger i bostadsbubblan 🙈

Haha ja. Snittränta 5% snart. Och bilräntor 5-6%. Säger en hel del om panten.

Vad kallade vi huset. Förbrukningsvara? Javisst. Som en bil.
Citera
2023-07-25, 12:57
  #31806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Haha ja. Snittränta 5% snart. Och bilräntor 5-6%. Säger en hel del om panten.

Vad kallade vi huset. Förbrukningsvara? Javisst. Som en bil.
Konsumtion brukar jag kalla alla förbrukningsvaror. En spade är en spade i min värld. Men med tanke på belåningen, så ser nog de flesta bostaden som en ”investering”. Hur den avkastar pengar är dock lite oklart
Citera
2023-07-25, 13:56
  #31807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Konsumtion brukar jag kalla alla förbrukningsvaror. En spade är en spade i min värld. Men med tanke på belåningen, så ser nog de flesta bostaden som en ”investering”. Hur den avkastar pengar är dock lite oklart

Jag kan tänka mig att man tjänar på att bo om man har ett hus som man delar upp i 4 lägenheter, där man hyr ut 3 och bor i en. Och samtidigt har låg belåning.

I övrigt är det också främmande för mig, det här begreppet med att tjäna på att bo.
Citera
2023-07-25, 15:28
  #31808
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Här en ännu nyare rapport från 2022. Intressanta sidor att hålla koll på:

Tabell 3 på sida 12 visar att genomsnittliga lånenbördan för hushållen som tar nya bolån var 2,82 miljoner.

Sidan 16 visar att medelvärdet av nya bolånetagares bostäder var 3,6 miljoner.

Dvs slår man ihop de för hela landet så är nya bolånetagare i snitt belånade till 78% av bostädernas värde.

Tabell 3 visar även åldersfördelning och bolån, och att nya bolånetagare i åldrarna 18-30 redan är maxbelånade. Sedan går det ner givetvis med åldrarna, men även nya bolånetagare 31-50 år gamla har belåningsgrad i snitt på 75%.

Vi är verkligen vid vägs ände. De nya lånetagarna är msxbelånade. Det finns inte mer krut att ge.

https://www.fi.se/contentassets/a35a4b8a4a1b4604acbcb680ae763153/den-svenska-bolanemarknaden-2023-ny2.pdf

Det låter som du tror på bostadskrasch nu.
Bytt åsikter från bubbelförnekande nyliberal till bubbelpratande Sverigedemokrat?
Citera
2023-07-25, 16:02
  #31809
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Trådens topic är bostadsmarknaden. Diskussioner om beskattningsregler vid försäljning av bostad, försäkringsregler, etc. får tas i (FB) Privatekonomi.

Mod.
Citera
2023-07-25, 16:06
  #31810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det låter som du tror på bostadskrasch nu.
Bytt åsikter från bubbelförnekande nyliberal till bubbelpratande Sverigedemokrat?

Nej 40årige slemhög. Ingenstans har jag sagt att det kommer någon ”krasch”. Jag har flera gånger konstaterat att majoriteten klarar högre räntor utan större problem. 40 år gammal och så dålig läsförståelse?
Citera
2023-07-25, 17:23
  #31811
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Stibor 3m mot 3,90% idag. Stiger stadigt och tangerar 4,00% inom en månad.

Samtidigt prisar marknaden RB styrränta. I slutet av det här året 4,25%. Och i slutet av 2024 3,50%. Och i slutet av 2025 3,00%. Och sommaren 2026 (kanske) 2,75%.

Är det detta trådaporna menar när de yrar om räntesänkningar? Att räntan ska vara några marginella punkter lägre än idag, om 2-3 år?


Lol, dessa ränteprognoser, från banker och marknaden, närmaste halvåret-året-2 år framåt har ändrats hela tiden senaste 12 mån, och räntetoppen ökar och skjuts fram hela tiden. Bara för 7-8 mån sen skulle räntan vara 2% i slutet av året enligt bankprognoser. Den som sätter sin prognos eller tilltro till dessa bankprognoser är ju en imbecil, t ex flanders och Liksom-fb.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2023-07-25 kl. 17:26.
Citera
2023-07-25, 17:32
  #31812
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Lol, dessa ränteprognoser, från banker och marknaden, närmaste halvåret-året-2 år framåt har ändrats hela tiden senaste 12 mån, och räntetoppen ökar och skjuts fram hela tiden. Bara för 7-8 mån sen skulle räntan vara 2% i slutet av året enligt bankprognoser. Den som sätter sin prognos eller tilltro till dessa bankprognoser är ju en imbecil, t ex flanders och Liksom-fb.
Ja dom refererar ofta till "experter" gärna med något spydigt tillägg.
Dessa experter sa ju för 1,5 år sedan att inflationen var övergående och inget att oroa sig för.
Ett bra tips vid den tiden hade varit att passa på att binda dina lån på 10år nu när räntan för det är 1,35%....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in