Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Har inte sagt att du inte får, det var återigen bara en fråga som inte var någon attack.
Ja, jag köpte en BR tillsammans med min fru för att vi ville bo i ett tryggt område där HR var obefintliga. Hade det funnits HR här så hade vi förmodligen föredragit det.
Får se hur länge jag orkar hosta upp 10000kr i bara ränta.
Jag har provat på hyres också men då under kortare perioder och det passade inte alls mig. Nu hade jag dessutom en snål hyresvärd som inte ville lägga mer än behövligt på lägenheten så det var kanske en av anledningarna.
Jag gillar friheten med hus och tror att skulle jag ha något liknande som jag hyrde så hade det blivit skitdyrt.
Skulle man bara bo för att tjäna pengar så skulle jag redan sålt och satt mig i en hyreslägenhet tills den värsta inflationen är över men jag bor för att leva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Klassiskt, för några år sedan tjänande man på att bo och alla bostadsägare var genier.
Nu bor man inte för att tjäna pengar utan för att det är så trevligt område och man värdesätter att bo i hus. Hur kommer det att låta om äxpärterna missbedömt inflationen och vi får en andra våg och räntorna måste ligga kvar flera år till samtidigt som reallönerna fortsätter att sjunka?
Är det då självklart att det kostar pengar att bo och att boende inte i normalfallet är någon förmögenhetsgenerator?
Klart det blivit dyrare att bo men det jag ser är att man helt enkelt får flytta fram någon renovering lite men annars klarar vi det bra och sker inget helt otroligt så är jag inte orolig för framtiden heller.
Jag tror fortfarande på stigande bostadspriser på lång sikt men klart det kommer ta ett antal år innan man kommit över högstanoteringen igen men så är det med investeringar i aktier också om man inte alltid prickar botten perfekt.