2023-07-25, 15:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det stämmer! Trodde att fallet SE var något i stil med Eastwood-filmen "Richard Jewell".

Argumenterade inledningsvis för det orimliga i det hela, med ungefär samma argument som Svälta Räv-gänget använder nu. Men efter ungefär ett år, och efter att ha läst materialet varv efter varv, såg jag luckorna i hela SE-försvaret, och en motsatt uppfattning började växa fram.

Jag gick från nybörjare med patos och en stark åsikt, till en påläst skeptiker, sedan övertygad om att SE har en hel del att förklara. Får väl parafrasera KP: Inget har sedan dess framkommit som fått mig att ändra uppfattning.

Det finns ett par saker som jag inte har nämnt, som jag håller på att undersöka, dock.

Ett problem är i alla händelser Skandiamannens kontakt på media.

Synd att den mannen aldrig hördes. Hur tät var deras kontakt egentligen?
Jag ser fram emot dina nya fynd, som jag är rätt övertygade om kommer. Där du totalt misstolkar det som står.

Jag gillar ironin i att du valt avatar efter en förklaring av JA du misstolkat, som du dessutom baserat på en bild av SE i en rock du ibland hävdar att han inte hade på sig.
Citera
2023-07-25, 15:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag har ingen aning om hur du kom fram till att det var det jag menade.

Jag påstod mer att det är märkligt att du anser att du vet hur det ligger till innan du har kollat efter.

Enkel slutledning, min käre Dr Watson!

Utifrån befintligt material så finns det inget som tyder på att JÅS var med i bilden särskilt mycket.

Han utförde rekonstruktionen helt själv.

Efter JA:s redogörelse den 8:e april är Palmerummet övertygat om att mannen vid bilen var SE.

Ingen reflekterar ens över att mannen med glasögon och en rock åt det ljusare hållet skulle vara JÅS.

Men det blir väldigt tydligt nu när man har alla förhör och bilder enkelt tillgängliga.

Ett flertal vittnen visas bilder, men JÅS nämns aldrig, trots att han pratade med flera.
Citera
2023-07-25, 15:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag ser fram emot dina nya fynd, som jag är rätt övertygade om kommer. Där du totalt misstolkar det som står.

Jag gillar ironin i att du valt avatar efter en förklaring av JA du misstolkat, som du dessutom baserat på en bild av SE i en rock du ibland hävdar att han inte hade på sig.

Den enögde cyklopen har talat!

För egen del försöker jag ha lite split vision. JA är inte den ende som antyder brett axelparti och krage.

Vilken rock som SE hade på sig vet vi inte, mer än att den troligen var trekvartslång och mörkt blå.

Däremot passar beskrivningen in på Skandiamannens smak vad gäller mode.

JA såg en mörk kontur under ett par sekunder. Smala ben och en pyramid från axelpartiet, förbi nacken och upp mot huvudet passar in på SE.

I de blindas rike är visserligen den enögde kung, men ...
Citera
2023-07-25, 15:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker att det där låter som en oerhört krånglig förklaring. Och vart tog nu avgasknallen vägen? Dessutom går väl ingen och tittar på sitt armbandsur så där stup i ett, som någon stackare som helt skulle sakna korttidsminne. Den enda jag känner till som skall ha haft ett sådant där beteende är "vittnet Stig" i Folke Rydéns rekonstruktionsfilm (och så Skelleftehamnsmannen då förstås, en annan duktig tecknare som samtidigt i en parallellvärld gör en likadan klockstirrar-promenad som SE fast på Olofsgatan).

Avgasknallen kanske är en avgasknall... Men det kan också vara en bildörr eller nåt han bara får för sig, för han tror han är så nära.

Nej jag säger inte att han går och kollar på klockan, jag säger att han påstår han kollar på klockan. För om SE är ett vittne som inte ser vad som hänt förrän han är framme behöver han förklara för sig själv varför han inget såg, då tänker han "kanske var så att jag kollade klockan och därför missade". Såna naturliga efterhandskonstruktioner är vanliga. Man rationaliserar fram en ursäkt.

Varför skulle klockan varda en konstig förklaring? Det är väl den enklaste förklaringen i världen.
Citera
2023-07-25, 16:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han gick i mål, SE är numera numera officiellt den "misstänktaste" gärningsmannen i PU.

Efter att KP avfärdat Häggströms antagonisters (Ström och Hamrén) utredning som "häpnadsväckande" och "obegriplig", hade PH-sonen Henrik sagt:
- Det var en upprättelse för Per. Det kändes bra för familjen. Samtdigt var inte hans egen insats det viktiga, utan att gärningsmannen ställdes till svars. Och det var ju för sent.

Sug på den, nu får du trolla med någon annan i den här delen.

Självklart kom inte TP i mål. Han hittade inte ett enda bevis för att SE skulle va GM. Allt han kom med var Lars Larsson teori, med addering av att SE minsann hade en granne. Och så kanske det är TP som kommit på den idiotiska speglingsteorin iofs. Men den försvagar ju bara hans teorier.

Undrar om sonen är lika stolt över hur PH kallar SE hermafrodit och anklagar honom för att va homosexuell. Kan det ha varit så enkelt som att PH var en mobbare?
Citera
2023-07-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vet inte riktigt om jag förstår, men SE agerar ju proaktivt och förekommande och här har han en ypperlig möjlighet att påverka hur signalementet långsiktigt kommer att utkristallisera sig.

Som han kastar bort till förmån för att lämna en helt meningslös uppgift.

Du menar att han själv skulle säga att han såg GM och lämna signalement istället för att lämna vad Lisbeth sagt ?

Det finns faktiskt en förklaring och han var rätt nära men var tvungen att backa ..
Citera
2023-07-25, 16:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Då kanske ni ska ta det med TP och KP? Det är uppenbart att ni är ointresserade av att diskutera hypoteser runt SE eftersom att allt som föreslås viftas bort. Vad vill ni ha ut av konversationerna här?

Jaså är vi ointresserade diskutera hypoteser runt SE. Konstigt för det är ju exakt vad vi gör - diskuterar hypoteser runt SE. Jag har flera gånger utmanat er att tänka konstruktivt för att hitta nya vinklar som pekar mot SE. Men nej, det är det färdigtuggade från TP ni vill upprepa.
Citera
2023-07-25, 16:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Enkel slutledning, min käre Dr Watson!

Utifrån befintligt material så finns det inget som tyder på att JÅS var med i bilden särskilt mycket.

Han utförde rekonstruktionen helt själv.

Efter JA:s redogörelse den 8:e april är Palmerummet övertygat om att mannen vid bilen var SE.

Ingen reflekterar ens över att mannen med glasögon och en rock åt det ljusare hållet skulle vara JÅS.

Men det blir väldigt tydligt nu när man har alla förhör och bilder enkelt tillgängliga.

Ett flertal vittnen visas bilder, men JÅS nämns aldrig, trots att han pratade med flera.

Utifrån befintligt material har vi ingen aning om JÅS var med eller inte.

Det är nästan så att man kan tro att folk inte har så bra minnen av folk de bara såg under några minuter för flera månader sedan.

Tur får JÅS att han fastnade på LAC-bandet. Annars hade han varit väldigt misstänkt antar jag.
Citera
2023-07-25, 16:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tvärtom är utpekandet av SE utan värde. Visningen, uppföljningen av förhöret den 8:e april, handlade om att peka ut den man som beskrevs i det förhöret och sedan beskrevs igen före visningen. Precis som JA är inne på var den mannen yngre och hade ingen huvudbonad (varvid tunnhårigheten syntes).

Att JA kände igen SE är inte så konstigt, med tanke på framträdandena i media för den senare, i april.

JÅS var av oklar anledning inte med i visningsmaterialet. Ja, se där, en upptäckt. *bugar med hatten*

Finns inget som tyder på att JA kände igen SE från media. Han känner igen SE när han ska peka ut folk på mordplatsen. Så klart intressant.

Jaså, källa till att JÅS inte var med? Men det spelar ingen roll - JA pekade ut SE.

Lätt att se förväxlingen. Två personer i rock som rör sig i utkanten, som kommer från samma håll.
Citera
2023-07-25, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jaså är vi ointresserade diskutera hypoteser runt SE. Konstigt för det är ju exakt vad vi gör - diskuterar hypoteser runt SE. Jag har flera gånger utmanat er att tänka konstruktivt för att hitta nya vinklar som pekar mot SE. Men nej, det är det färdigtuggade från TP ni vill upprepa.

"Jag har flera gånger utmanat er att tänka konstruktivt för att hitta nya vinklar som pekar mot SE"

Ja, samtidigt som du hävdar att han har ett 100% alibi. Det går inte ihop. Eller hur?

Sedan är det väl bättre om du, Faderlig och Ursprungligen kedjar fast er på en allmän plats och drar till er massmedia så att ni kan kritisera TP och KP i stället för att skriva här?
Senast redigerad av Makarov.24 2023-07-25 kl. 16:23.
Citera
2023-07-25, 16:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Den enögde cyklopen har talat!

För egen del försöker jag ha lite split vision. JA är inte den ende som antyder brett axelparti och krage.

Vilken rock som SE hade på sig vet vi inte, mer än att den troligen var trekvartslång och mörkt blå.

Däremot passar beskrivningen in på Skandiamannens smak vad gäller mode.

JA såg en mörk kontur under ett par sekunder. Smala ben och en pyramid från axelpartiet, förbi nacken och upp mot huvudet passar in på SE.

I de blindas rike är visserligen den enögde kung, men ...
Så det är inte rocken på bilden han hade på sig? Det är ju den du har sagt gjorde att han fick breda axlar. Och den du gjort din tolkning av JAs ord på.

Du kan inte basera olika antaganden på olika klädesplagg och behålla alla antaganden.
Citera
2023-07-25, 16:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finns inget som tyder på att JA kände igen SE från media. Han känner igen SE när han ska peka ut folk på mordplatsen. Så klart intressant.

Jaså, källa till att JÅS inte var med? Men det spelar ingen roll - JA pekade ut SE.

Lätt att se förväxlingen. Två personer i rock som rör sig i utkanten, som kommer från samma håll.

JA pratar endast om en enda person som kom norrifrån:

En man i glasögon, med en rock åt det ljusare hållet och utan huvudbonad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in