2023-07-25, 14:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har du någon källa som visar att han var med?

Han pratade trots allt med flera på platsen.

YN pekade aldrig ut CP. Det var tidningen som förvanskade det. Däremot menar hon på att ett halvdussin detaljer stämmer med SE.

Hade du haft någon källkritisk och analytisk förmåga så hade du sett det på några sekunder. Det var tyvärr länge sen som Svälta Räv-gänget tillförde något i tråden.

"YN pekade aldrig ut CP."
Nya påhitt från Dalulven.

Edit: Det finns enligt PU ingen källa på vilka foton som var med vid konfrontationen med JA. Jag har redan påpekat det, men du känner dig ändå tvungen att hitta på en egen lista utan underlag.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-25 kl. 14:53.
Citera
2023-07-25, 14:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Anckarsäters analys är på tapeten och jag passar då på att inflika att jag är tämligen oimpad av den. Jag vill mena att den till stora delar består av nys, psykologiseringar och antaganden tagna ur luften. Med den här metoden befarar jag att man kan patologisera och konstruera en möjlig mördartyp av i det närmaste vemsomhelst.

Några utvalda punkter jag gärna anmärker på:

-Clarke och att SE skulle vara ett parallellfall till hans samling av långtidsmisslyckade attentatsmän. Som jag tidigare visat företer SE inte en enda likhet med Clarkes i allmänhet svårt störda samt marginaliserade gärningsmän och som attackerar under offentliga möten och liknande. SE:s ”misslyckande” har ingen likhet med skarans i vare sig grad eller art.

-SE påstås ha härbärgerat en ”latent aggressivitet”. Att han kommit på kant med en person i sin omgivning beskrivs som ett ”aggressionsgenombrott”.

-SE ”placerade ständigt ut små antydningar” om att han var GM. Ett exempel på detta menar rättspsykiatrikern var när SE hävdar att han faktiskt befann sig på platsen.

-SE diagnosticeras med trolig ”ojämn begåvning”. Denna ska i sin tur vara ett tecken på en allmänt ”avvikande neurokognitiv utveckling”. Begåvningsvariansen sätts också in i en bredare bild av dysfunktionalitet hos SE.

Det finns emellertid inget som pekar mot att SE:s begåvning eller dess variation skulle vara i närheten av att falla utanför normalspannet. Inte heller den uteblivna studentexamen.

-SE stammar tydligen från den lilla rest av ”riktig överklass” som fanns i Sverige. Och inom den ska ha frodats ett än mer allomfattande och oerhört palmehat än det brutala och utbredda sådana som grasserade i övriga samhället.

'Lisbeth-hatet' påstås vidare ha varit minst lika starkt och utbrett som palmehatet i den riktiga överklassen. Skottet mot henne ska därmed vara mycket informativt. Den riktiga överklassen hatade henne på grund av hennes positiva inställning till daghem. Skottet mot henne ska även indikera ”nedsatt abstraktionsförmåga” hos GM. Allt enligt Anckarsäter.

Man ser hur intressant SE som möjlig GM blir givet detta: riktig överklassbakgrund, Täby-omgivning och en "nedsatt abstraktionsförmåga" som han enligt analysen dessutom ska ha lidit av. Och den oerhörda styrkan på palmehatet i sig kunde nog förmå lite vemsomhelst att försöka avrätta makarna.

-Det påstås att SE "gång på gång" (varifrån kommer det?) gör försök att tjäna pengar på olika investeringar, vilket misslyckas vid varje tillfälle. Vidare så fattar SE ”sannolikt” dessa investeringsbeslut impulsivt, med otillräckligt underlag, och fick gott om tillfällen att ångra detta sedan, älta sina misslyckanden eller projicera dem på omgivningen” (Anckarsäters fetmarkering).

Det här är enligt mig fria fantasier och till synes en anpassning av SE till, bland en del annat, ’Clarke’s sats’.

-SE har ”paranoid beredskap” på grund av en egen teori om reumatismen.

-”Det är dock viktigt satt understryka att inget framkommit som talar för att han inte skulle kunna ha fyllt de karakteristika hos gärningsmannen som vi känner till” (Anckarsäters fetmarkering). Jaha?

-”Sårbarhetsfaktorer” som ”nedsatt impulskontroll” vid tiden för mordet konstateras utifrån allt möjligt som antas. Jag vill mena som en del i den här konstruktionen av en tänkbar GM-person.

En mycket bra reflektion över Anckarsäters "analys".
Tyvärr är jag benägen att tro att många som läser ditt inlägg här i tråden missar kärnan i din reflektion.

Det verkar som om A bara har en osannolik bok som källa då hans "analys" följer samma upplägg.
Citera
2023-07-25, 15:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, det är mina åsikter jag redovisar ingen objektiv sanning. Du är av åsikten att folk i tråden inte begriper sannolikhetslära och att du därmed är objektiv, men kan inte bevisa vad det beror på. Otroligt märkligt måste jag säga.

Det är klart KP kunde göra en bedömning av materialet, det var ju hans jobb. Den är inte motbevisad än eller hur.

Måste jag bevisa vad i osannolikheten att bära revolver är grundad på? Det tror jag ändå du håller med om att det är extremt osannolikt.

Jag förstår din invändning om det hade varit mer avancerade saker än så det handlat om. Jag har dessutom tidigare i tråden redovisat hur ovanligt vapenbärande är.

Att saker inte är motbevisade betyder inte heller att det är troligt att de stämmer. Det är dessutom motbevisat om man ser till sannolikhet. För vi vet att misstanken mot SE grundar sig i att han bara råkade ha revolver. Fram till att något rimligt sätt för honom att få fram ett sådant vapen presenteras kan inte misstankegraden för honom vara mycket högre än den osannolikhet det innebär med revolvern.

Nu gjorde du en variant på det problemet jag tog upp nyss i tråden. Två val ställs upp, och så helt plötsligt är det som att det vore något 50/50-läge.
Citera
2023-07-25, 15:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej, det framgår av fotovisnings-protokollets ämnesrad att det är en uppföljning av det som JA sa i förhöret den 8:e april, där han beskriver JÅS. Detta försök att rädda Skandiamannens alibi har ingen grund i förhören med honom och var en dödfödd luftpastej upp på läktaren redan från början. Den läktare där Wall, Aschberg, Aro och övriga står och köper korv.
Det framgår för dig tydligen. För oss andra är det oklart vem han menar att peka ut.

Är du 100% säker på att din tolkning och antagande är detsamma som sanningen?
Citera
2023-07-25, 15:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
YNs utpekande av en maskad bild av SE bedöms lite annorlunda av dig förstår jag? Där råder inga tvivel om vem hon pekar ut? Först CP, men senare också SE!

Vad har du för källor på att JÅS inte var med bland fotona man visade JA? Hittar du bara på nu igen?
Ja, det där är ett klassiskt dalulven-påhitt för att forma verkligheten efter dikten. Han hävdar gång på gång att JÅS inte är med där. Men det har han ingen aning om.
Citera
2023-07-25, 15:23
Medlem
Citat:
Någon annan gärningsman är inte lönt att misstänka om vi ska lita på KPs "gedigna" utredning.

Jag törs inte skriva vad jag tycker om SEs föreslagna motiv av rädsla för att kliva någon känslig och tunnhudad forumläsare på tårna.

Det var en moderat som låg bakom mordet och därmed är hela partiet skyldiga och borde förbjudas helt.
Citera
2023-07-25, 15:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
"YN pekade aldrig ut CP."
Nya påhitt från Dalulven.

Edit: Det finns enligt PU ingen källa på vilka foton som var med vid konfrontationen med JA. Jag har redan påpekat det, men du känner dig ändå tvungen att hitta på en egen lista utan underlag.

Nej, det är inget påhitt. Att påstå att hon pekade ut CP är däremot ett påhitt.

Hon säger i ett förhör att hon inte såg något ansikte, att då peka ut ett ansikte var inte gångbart.

Däremot var CP den av de tre vars axelbredd stämde bäst överens med den man hon såg.

Utifrån detta skapade tidningen en säljande rubrik, precis när CP var som hetast.

Är övertygad om att en förteckning finns, eller att det finns någon slags information om det materialet: Bilderna som var med i fotovisningen. Att inte lyckas hitta, är inte samma sak. Ibland kan saker vara fel katalogiserat, som till exempel i fallet med svaret på Skandiamannens försvunna brev.

Du anar inte hur mycket fel och missöden det finns i ett normalstort arkiv. Tänk dig då MOP-arkivet.
Citera
2023-07-25, 15:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej, det är inget påhitt. Att påstå att hon pekade ut CP är däremot ett påhitt.

Hon säger i ett förhör att hon inte såg något ansikte, att då peka ut ett ansikte var inte gångbart.

Däremot var CP den av de tre vars axelbredd stämde bäst överens med den man hon såg.

Utifrån detta skapade tidningen en säljande rubrik, precis när CP var som hetast.

Är övertygad om att en förteckning finns, eller att det finns någon slags information om det materialet: Bilderna som var med i fotovisningen. Att inte lyckas hitta, är inte samma sak. Ibland kan saker vara fel katalogiserat, som till exempel i fallet med svaret på Skandiamannens försvunna brev.

Du anar inte hur mycket fel och missöden det finns i ett normalstort arkiv. Tänk dig då MOP-arkivet.
Så att du inte lyckas hitta den där förteckningen gör dig säker på att JÅS inte är med? Eller hur funkar den tankebanan?
Citera
2023-07-25, 15:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Svar: Ja. Ge det 37 år till så är säkert även du och de där förståsigpåarna med i matchen.
Jaha, vad bra. Då kan vi ju sluta fundera. Skönt att någon helt övertygad.

Det märkliga är ju att du en gång i tiden var lika säker på att det var den tolkningen vi andra har presenterat som var den korrekta.

Sanningen är ju att vi inte kan veta hur det ligger till.
Citera
2023-07-25, 15:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, det där är ett klassiskt dalulven-påhitt för att forma verkligheten efter dikten. Han hävdar gång på gång att JÅS inte är med där. Men det har han ingen aning om.

Citat:
Så att du inte lyckas hitta den där förteckningen gör dig säker på att JÅS inte är med? Eller hur funkar den tankebanan?

Har inte haft tillträde till arkivet. Menar du att vem som helst kan vandra in och ta sig en titt?

Ja, är rätt övertygad om att jag skulle göra ett par intressanta upptäckter om jag fick gräva runt där.

Om något om listan finns, så skulle jag hitta på det.

Sure! Om jag kan få en avlönad tjänst som arkiv-letare eller katalogisatör ... Sign me up!

Till Svälta Räv-gänget: Don't Quit Your ...
Citera
2023-07-25, 15:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jaha, vad bra. Då kan vi ju sluta fundera. Skönt att någon helt övertygad.

Det märkliga är ju att du en gång i tiden var lika säker på att det var den tolkningen vi andra har presenterat som var den korrekta.

Sanningen är ju att vi inte kan veta hur det ligger till.

Det stämmer! Trodde att fallet SE var något i stil med Eastwood-filmen "Richard Jewell".

Argumenterade inledningsvis för det orimliga i det hela, med ungefär samma argument som Svälta Räv-gänget använder nu. Men efter ungefär ett år, och efter att ha läst materialet varv efter varv, såg jag luckorna i hela SE-försvaret, och en motsatt uppfattning började växa fram.

Jag gick från nybörjare med patos och en stark åsikt, till en påläst skeptiker, sedan övertygad om att SE har en hel del att förklara. Får väl parafrasera KP: Inget har sedan dess framkommit som fått mig att ändra uppfattning.

Det finns ett par saker som jag inte har nämnt, som jag håller på att undersöka, dock.

Ett problem är i alla händelser Skandiamannens kontakt på media.

Synd att den mannen aldrig hördes. Hur tät var deras kontakt egentligen?
Citera
2023-07-25, 15:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Har inte haft tillträde till arkivet. Menar du att vem som helst kan vandra in och ta sig en titt?

Ja, är rätt övertygad om att jag skulle göra ett par intressanta upptäckter om jag fick gräva runt där.

Om något om listan finns, så skulle jag hitta på det.

Sure! Om jag kan få en avlönad tjänst som arkiv-letare eller katalogisatör ... Sign me up!

Till Svälta Räv-gänget: Don't Quit Your ...
Jag har ingen aning om hur du kom fram till att det var det jag menade.

Jag påstod mer att det är märkligt att du anser att du vet hur det ligger till innan du har kollat efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in