Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
För grundkurserna spelar det ingen större roll och högst troligt får du inte heller ha en alltför avancerad miniräknare till många tentor. Grundkurserna i NEK/statistik är heller ingen svår matte. Grafer kan du skapa med de flesta (välutrustade) miniräknare.
För fortsättningskurser används i regel statistikverktyg (främst SPSS, som är ett mycket dåligt program) men det finns en hyfsat stor valmöjlighet vilket verktyg som används när man fixar grafer etc. till inlämningsuppgifter/uppsatser. R eller Python är generellt mycket användbara även utanför högskolan.
Tack för svar. Jag har jämfört SU:s nationalekonomi gentemot Harvards "economics concentration" för att få en bättre helhetsbild, det jag tänkte på, var att de har betydligt mycket mer matematik i USA jämfört med Sverige. De rekommenderar exempelvis sina studenter att läsa bland annat envariabels och flervariabelsanalys (ren matematikkurs). Varför är detta inte fallet i Sverige? Som jag förstår det så läser de till och med dessa kurser under sin gymnasietid.
Det som får mig att fastna i dessa tankegångar, beror till stor del på att jag vill studera utomlands senare (master), och således vill jag ge mig själv de bästa möjligheterna för just detta mål. Har ni några förslag på vilka matematikkurser man kan läsa till? Såg att SU har matematik 1 vilket innefattar linjär algebra, envariabelsanalys m.m.
MVH