2023-07-25, 12:43
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Jag jobbar heltid, kontorstider, och jag orkar inte ha hobbies. Att jobba heltid och hinna/orka med hushållssysslor är nästan överväldigande. Ibland känner jag att livet bara är att arbeta. Förmodligen för att jag inte orkar göra något annat om vardagarna. När jag kommer hem vill jag bara sitta inne och kolla Tv eller scrolla. Eventuellt läsa.

Om jag någon gång har inbokat en kompisträff eller liknande efter jobb så har jag en liten ångest över det hela dagen på jobbet och hoppas att den ska bli inställd. Jag orkar sällan träna under veckorna utan gör det på helgen.

Är detta normalt? Har ni energi till att ha ett rikt liv trots att ni jobbar heltid? Hur bryter man detta? Jag har testat synefrin som ska vara uppiggande men det gav inget.

1. Sluta glo i din telefon.
2. Lägg dig i tid och glo inte i din telefon eller dator 1 timme innan sova.
3. Varva ner innan sova.
4. Byt jobb om du inte klarar av det
5. Träna
6. Träffa vänner.
7. Sluta gnäll över att du inte gör punkt 1-6
Citera
2023-07-25, 13:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Men vad är det som egentligen tar sån tid?

Byter om efter jobbet och tränar direkt efter, klar 90 minuter senare så är man hemma.
Detta är förstås inte varje dag utan istället kanske man storhandlar 1 gång i veckan eller mer sällan och gör andra ärenden samtidigt.

Kommer hem kör igång med mat vilket tar kanske 20 minuter att ha det rullande.

Plockar lite grejer och småstäda 10 min om ens det.
Lördag morgon städa någon timme samtidigt som man kör tvätt eller någon annan dag i veckan.

Sitter folk och glor på film/serier/spelar flera timmar per dag och sen känner sig stressade?

Tycker man får ett par timmar på vardagarna att fylla och massor av tid på helgen.
Men så är det ju inte. Ska man åka från jobbet, träna, handla, städa, laga mat tar det flera timmar innan man är klar och det är jobbigt.

Personligen har jag löst det med att träna på lunchen, hemkörning av storhandel 3 ggr/månad, städerska som kommer var 14 dag. Efter jobbet vill jag bara hem och ligga i soffan/sängen.
Jag har ett företag jag driver från soffan + att vi har ett landställe vi flyr till så ofta vi kan.
På landet är jag mer aktiv. Alltid något att påta med och fixa, men det är kul och avslappnande.
Senast redigerad av 526 2023-07-25 kl. 13:21.
Citera
2023-07-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Generellt är folk lata och gnälliga, fattar inte vad problemet är?

ALLA är trötta, har jobbiga arbeten, stress med ungar och köra hit och dit, laga mat, handla, träna, osv.

Det är bara att köra på och lägga mindre tid på att gnälla om det, kör hårt och vila i perioder, är och drick bra, träna. Räcker inte det så microdosera cannabis, så blir vardagen ljusare.

Kan ju vara att varje unge var 50 vänner och 4 fritidsaktiviteter och föräldrar som tillgodoser vad detta innebär. Förr var det fotboll eller leka ute i området som gällde.

(Jag överdriver som synes, men det kan finnas förklaringar till saker som inte behöver vara lathet.) Räcker med att var och varannat par söndercurlar barnen för att massvis av tid och energi ska försvinn som aldrigbhsfe försvunnit förr i tiden.
Citera
2023-07-25, 21:45
Medlem
Juristchefens avatar
Jag undrar precis som TS, det där jävla tramset man får höra om bra balans mellan arbete och fritid, vilka yrkes- och lönegrupper gäller det egentligen?

Folk med lågavlönade skitjobb som blir behandlade som hundar på sina arbetsplatser och har arbetsuppgifter så meningslösa och otacksamma att dom blir både psykiskt sjuka och imbecilla, orkar inte göra någonting på sin fritid, varenda timme måste gå till återhämtning, och om grannarna i miljonprogramområdet är kompletta jävla as som härjar som påtända elefanter är det omöjligt.
Citera
2023-07-26, 06:25
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag jobbar heltid i en livsmedelsbutik å jag orkar både knulla å styrketräna efter jobbet, det handlar nog om att prioritera tror jag, å inställningen till jobbet å livet. Jobba måste man för att tjäna pengar, styrketräna gör man antingen för att man tycker det är kul å nyttigt å knullar gör man för glädjen å för att det är skönt. Ligga på soffan har jag aldrig varit så mycket för.
Citera
2023-07-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men så är det ju inte. Ska man åka från jobbet, träna, handla, städa, laga mat tar det flera timmar innan man är klar och det är jobbigt.

Personligen har jag löst det med att träna på lunchen, hemkörning av storhandel 3 ggr/månad, städerska som kommer var 14 dag. Efter jobbet vill jag bara hem och ligga i soffan/sängen.
Jag har ett företag jag driver från soffan + att vi har ett landställe vi flyr till så ofta vi kan.
På landet är jag mer aktiv. Alltid något att påta med och fixa, men det är kul och avslappnande.
Om man storstädar, tränar länge och handlar varje dag.
Men det gör ju ingen.

Man plockar lite kort varje dag och kanske städar någon timme i veckan.

Då har ju det väldigt enkelt, många jobbar skift med fysiska jobb och har ändå energi.
Citera
2023-07-27, 05:58
Medlem
Magica-Lazios avatar
Lösningen är att gå ner i tid 50-80%. Alla jag känner inkl mig själv som är lediga varje fredag och då jobbar 80% har mer energi och mer tid till annat. Det kommer med en bieffekt förstås lägre lön. Men det är värt det tro mig. Hade jag haft råd så hade jag gått ner till 50% tjänst. Kommer göra det i framtiden, inte värt att jobba bort sitt liv.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2023-07-27 kl. 06:07.
Citera
2023-07-27, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Lösningen är att gå ner i tid 50-80%. Alla jag känner inkl mig själv som är lediga varje fredag och då jobbar 80% har mer energi och mer tid till annat. Det kommer med en bieffekt förstås lägre lön. Men det är värt det tro mig. Hade jag haft råd så hade jag gått ner till 50% tjänst. Kommer göra det i framtiden, inte värt att jobba bort sitt liv.

Eller göra som jag att gå ner i tid men att .an tjänar pengar på helgerna på sin hobby. Om det är.så.e-handel för båtbyggande i flaskor eller sjunga.

Inser att nästa år kommer jag att ha en lön på 100% fast jag jobbar bara 30.timmar.
Citera
2023-07-27, 23:43
Medlem
snurresprettiss avatar
Lever med man ångest, depression och självmordstankar så är det ett under att man har någon energi ens när man vaknar på morgonen.
Citera
2023-07-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
1. Sluta glo i din telefon.
2. Lägg dig i tid och glo inte i din telefon eller dator 1 timme innan sova.
3. Varva ner innan sova.
4. Byt jobb om du inte klarar av det
5. Träna
6. Träffa vänner.
7. Sluta gnäll över att du inte gör punkt 1-6

Så är det, dom flesta är alldeles för slappa och gnälliga. Letar efter ursäkter att inte ta tag i saker.

Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Lever med man ångest, depression och självmordstankar så är det ett under att man har någon energi ens när man vaknar på morgonen.

Jo men om man är sjuk så är det klart att man inte orkar lika mycket, jag antog att vi pratar om friska människor.
Citera
2024-07-10, 22:12
Avstängd
priices avatar
Orkar heller inte ett jävla piss annat än jobb. Hela helgen handlar om att enbart återhämta sig. Skulle aldrig orka ha familj, barn och flickvän, jag orkar helt enkelt inte, eller vill.
Citera
2024-08-01, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Jag jobbar heltid, kontorstider, och jag orkar inte ha hobbies. Att jobba heltid och hinna/orka med hushållssysslor är nästan överväldigande. Ibland känner jag att livet bara är att arbeta. Förmodligen för att jag inte orkar göra något annat om vardagarna. När jag kommer hem vill jag bara sitta inne och kolla Tv eller scrolla. Eventuellt läsa.

Om jag någon gång har inbokat en kompisträff eller liknande efter jobb så har jag en liten ångest över det hela dagen på jobbet och hoppas att den ska bli inställd. Jag orkar sällan träna under veckorna utan gör det på helgen.

Är detta normalt? Har ni energi till att ha ett rikt liv trots att ni jobbar heltid? Hur bryter man detta? Jag har testat synefrin som ska vara uppiggande men det gav inget.
Nä jag orkar inget efter jobbet. Ska jobba i 8 dagar nu. Jobbade väl drygt 8 h idag och orkar inte ens gå och duscha. Men ska göra det ändå, för den här veckan blir fucking intensiv med långa pass osv, och jag vill verkligen inte behöva vakna extra tidigt på morgonen för att hinna göra nödvändiga saker.

Nä folk som träffar kompisar, AW osv förstår jag inte. Det är ffa ljudet och stimmet av många människor som är energikrävande. Vill bara vila öronen och slippa ha stressande människor runt mig när jag har slutat. Blir egentligen utsatt för mer än vad jag tolererar på en dag…

Ska vara ledig 4 dagar sedan. Orkar inte hitta på energikrävande skit då heller, för man måste vila upp sig när man är ledig också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in