2023-07-25, 12:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Vad var hans motiv Skandiamannen?

Enligt förstahandsscenariot var det en impulshandling, plötslig vrede och kontrollförlust. ”Motiv” är väl svårt att prata om i sådana fall.
Citera
2023-07-25, 12:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Måste säga att det är enorm otur att Sven Anér inte hade lite mer is i magen efter sitt första brev med frågor till Stig Engström. Om jag läser rätt på datumen så väntar Sven bara någon vecka innan han skickar ett uppföljande brev med anklagelsen att SE är en lögnare. Som förväntat sluter sig då SE.

Om däremot SA väntat några dagar hade han, om vi ska tro Stig, fått flera A4-sidor där Stig beskriver sin version av kvällen och mordplatsen. Vilken guldgruva det hade varit vad man än tror om SE.

Jag har mina tvivel att SE höll på med ett brev på flera sidor då hans uppgifter från mordplatsen inte fyller ett A4 när polisen förhör honom.

Jag tror SE skrev så i affekt när han svarade på SAs onödigt konfronterande brev. Men vi lär aldrig få veta hur det verkligen förhöll sig angående detta.
Citera
2023-07-25, 12:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Samma PH som skrev till TP efter att ha läst artikeln i Filter: "Du presenterar ett imponerande och envetet journalistiskt arbete, som jag vill påstå kommer att påverka de brottsbekämpande myndigherternas arbete". PH skrev vidare att "tidsutdräkten gör det hart när omöjligt att nå en fällande dom på det du grävt fram, vapnet måste hittas". Han avslutade brevet med "Jag är tacksam för du har genomfört detta gigantiska arbete".

Rimmar lite dåligt med det du skrev.

Jag återgav bara vad PH uppgav i förhör med polisen 2017. Men PH "ljög väl i förhör för att skydda SE" enligt dig?

PHs invändning om mordvapnet när det gäller SE är vaket, det får vi ge den avpolletterade polisen.

Edit: Även en halvvaken (50/50) läsare noterar att PH inte stödjer det TP grävt fram (kopierat).
Du presenterar ett imponerande och envetet journalistiskt arbete, som jag vill påstå kommer att påverka de brottsbekämpande myndigherternas arbete"
.....
tidsutdräkten gör det hart när omöjligt att nå en fällande dom på det du grävt fram, vapnet måste hittas
.....
Jag är tacksam för du har genomfört detta gigantiska arbete
Exakt vari "tacksamheten" mot TP skulle ligga framgår inte av dina lösryckta citat från PH. Jag gissar att den fullständiga texten är ännu mindre "tacksam" tagen i sin helhet.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-25 kl. 12:41.
Citera
2023-07-25, 12:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det där är dina egna slutsatser. Det är inte detsamma som verkligenheten.

Jag missade inte fortsättningen. Han försäkrar bara att det var under den här kvällen den menade. Alltså den här kvällen och efter "supervittnet".

Men det är fint att du fetmarkerar saker som inte har sagts i förhöret.

Nej, det framgår av fotovisnings-protokollets ämnesrad att det är en uppföljning av det som JA sa i förhöret den 8:e april, där han beskriver JÅS. Detta försök att rädda Skandiamannens alibi har ingen grund i förhören med honom och var en dödfödd luftpastej upp på läktaren redan från början. Den läktare där Wall, Aschberg, Aro och övriga står och köper korv.
Citera
2023-07-25, 12:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag återgav bara vad PH uppgav i förhör med polisen 2017. Men PH "ljög väl i förhör för att skydda SE" enligt dig?

PHs invändning om mordvapnet när det gäller SE är vaket, det får vi ge den avpolletterade polisen.
"Vaket" eller snarare realistiskt, "ni har ju inget mordvapen ju!", hörs det dagligen från förnekarhåll.

Hur uttryckte han sig vid förhöret, har du någon länk så får vi se om det kan ha att göra med att han tröttnat på spåret på grund av polisens tidigare ointresse, som hans frun uttryckte det.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-25 kl. 12:51.
Citera
2023-07-25, 12:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hur uttryckte han sig vid förhöret, har du någon länk så får vi se om det kan ha att göra med att han tröttnat på spåret på grund av polisens tidigare ointresse, som hans frun uttryckte det.

(FB) Skandiamannen

Det finns redan länkat i tråden. PH insåg att en konspiration låg bakom MOP då hans namne mördades vid Swartlings ridskola. Förhöret är med PH själv inte hans fru. Det är inte heller PHs son som TP använder som källa som förhörs utan PH själv.

Men gäller det GM-SE är det ofta läge att lyfta upp andrahandskällor tydligen.

Menar du att det finns ett mordvapen när det gäller SE? Det får du gärna dela med dig av i tråden.
Citera
2023-07-25, 12:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast den individ som JA beskriver den 8:e april, och sedan igen den 14:e maj, och den individ som utredningen via fotovisningen ville ta reda på vem det var, var den man som kom fram till bilen iförd glasögon, en rock åt det ljusare hållet och som pratade med flera på platsen.

Den individen trodde utredningen var SE, och detta ville man få bekräftat.

Kort sagt: Fotovisningen handlade om att peka ut den man som var framme vid bilen.

SE beskriver inte någon sådan rörelse på platsen. Detta gör däremot JÅS, och han hörs på LAC-bandet.

P.S. Du missade fortsättningen: SE säger att han INTE pratat med någon i en bil under mordkvällen.

Polisens fråga, som du citerar, relaterar naturligtvis till förhöret med JA den 8:e april och mötet i Palmerummet den 20:e.

SE-relaterade kontroller kastas in lite här och var i diverse förhör, så han var på radarn.

Dessvärre kan missförståndet den 14:e maj ha lett till fördröjningen med Skandia-förhören.

De verkar ha kommit utredarna till godo först mot slutet av 1986, då SE-spåret blev hett igen.

Men det är helt ointressant om det är JA som beskrivs i förhöret eller inte. Den som pekas ut är Stig Engström. Han kände alltså igen Stig Engström från mordplatsen, att han sen blandat ihop personerna på mordplatsen är inom felmarginalen.
Citera
2023-07-25, 13:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det finns redan länkat i tråden. PH insåg att en konspiration låg bakom MOP då hans namne mördades vid Swartlings ridskola. Förhöret är med PH själv inte hans fru. Det är inte heller PHs son som TP använder som källa som förhörs utan PH själv.

Men gäller det GM-SE är det ofta läge att lyfta upp andrahandskällor tydligen.

Menar du att det finns ett mordvapen när det gäller SE? Det får du gärna dela med dig av i tråden.
Häggströms fru Carina hade sagt att PH inte ville prata om spåret Engström på grund av det tidigare ointresset, men att han sedan öppnade sig för TP och tackade för det arbete TP genomfört. Borde inte TP sopat PH under mattan om det skulle varit som du menar? I stället lyfter han fram PH och hans insatser i ett eget kapitel i boken som han han kallar för "Häggströms upprättelse".
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-25 kl. 13:05.
Citera
2023-07-25, 13:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan du ge exempel på några sådana förklaringar som du tycker verkar rimliga?

Ganska enkelt, både GM SE och vittnet SE måste förklara varför de inte såg mordet.

Det är orsaken till att han drar upp armbandsuret. Det är ganska tydligt i förhören.

Och om man då tar vittnet SE så har han ju antingen varit ute på gatan eller fortfarande inne på Skandia när skotten sker. Att han då inte reagerar på skotten är inte konstigt, så han kan missa mordet - det är då bara en liten folkmassa vid tunnelbanenedgången och ett par bilar som parkerat, samt en person som rör sig runt och ibland ger ifrån sig ljud. Ingen ovanlig stadsbild. Men polisen vill veta varför han inte ser mördaren - "tittade jag inte på klockan förresten, jo det gjorde jag nog".
Citera
2023-07-25, 13:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Häggströms fru Carina hade sagt att PH inte ville prata om spåret Engström på grund av det tidigare ointresset, men att han sedan öppnade sig för TP och tackade för det arbete TP genomfört. Borde inte TP sopat PH under mattan om det skulle varit som du menar? I stället lyfter han fram PH i ett kapitel i boken som han han kallar för "Häggströms upprättelse".

Jag tolkar PHs "journalist han brutit kontakten med" som TP i PHs förhör med polisen. Att TP lyfter fram andrahandskällor som PHs fru och son i sin osannolika bok övertygar inte.

Det förvånar mig inte heller att du inte sparat länken till förhöret med PH från 2017. Det passar dåligt in i ditt narrativ och även TP låtsas om som han inte läst förhöret. Det kan vara "Det avgörande misstaget" i teorin SE som GM om det har något egenvärde att slänga runt kapitelrubriker från en osannolik bok.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-25 kl. 13:09.
Citera
2023-07-25, 13:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tja, de flesta som tror på SE verkar ganska sansade och tar det för vad det är. Kollar man i den här tråden framstår "motståndarna" som att detta gäller liv och död. Varför inte bara ta det lite lugnt och inse att det är ytterst lite som går att bevisa?

Vad är svårt att förstå. Vi vill inte att mordet ska glömmas bort och ses som polisiärt uppklarat för en journalist som bevisligen vridit på sina intervjuoffers ord hittar på ett fantasifullt mordscenario med lekmannapsykolog-förklaringar som inte håller ihop i sig självt. Detaljer som plockas ut ur sitt sammanhang och vrids och vänds och sen passas ihop med rena fantasiprodukter.

Och PU på senare år ger jag inte mycket för, efter ord jag hört från polisanställda.

Vi ska inte hamna i samma situation som under 90-talet där CP var det polisiära uppklarandet. Jag tycker det är likt.
Citera
2023-07-25, 13:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag tolkar PHs "journalist han brutit kontakten med" som TP i PHs förhör med polisen. Att TP lyfter fram andrahandskällor som PHs fru och son i sin osannolika bok övertygar inte.

Det förvånar mig inte heller att du inte sparat länken till förhöret med PH från 2017. Det passar dåligt in i ditt narrativ och även TP låtsas om som han inte läst förhöret. Det kan vara "Det avgörande misstaget" i teorin SE som GM om det har något egenvärde att slänga runt kapitelrubriker från en osannolik bok.
"Journalist han brutit kontakten med" är från 2017(?) , 2018 tackade han TP i ett brev, efter att Filter presenterat "LÖSNINGEN".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in