Citat:
Ursprungligen postat av
PundarSara
Det som också är värt att nämna är att man är inte nödvändigtvis ond bara för att man kontakta det vi kallar för minderåriga. Folk är helt sjuka & ser att man är den hemskaste människan som finns så att man skriver till någon under 18 eller skulle ligga med någon under den åldern. Detta är rent skitsnack och stämmer inte. Man kan vara en bra människa som bryr sig om andra människor, göra bra saker i livet, ha ett ordnat liv, vänner med mera. Bara det att man aktivt söker efter minderåriga.
Man måste förstå skillnaden också mellan kliniska pedofiler & äldre män med livlig fantasi. större delen av de som har hängt sig ut på dumpen är det sistnämnda. Omoraliskt? Absolut. Fast det gör de inte det onda människor. Tvärtom skulle jag säga att det finns något betydligt mycket mer ren ondska i dumperns sektmedlemmar än vad det finns i de uthängda. Skulle säga att de flesta av dem är ganska harmlösa.
Det är inte bara omoraliskt. Det är brottsligt, ett mycket allvarligt brott, sett till straffskalan: minst tre år på kåken bara om du pillar lite inuti på någon under 15 år. Sedan håller jag med om att man kan vara en bra människa på andra plan, men just den handlingen gäddorna uppenbart är beredda att göra är klandervärd i juridisk mening och därmed också i samhällsmoralisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
PundarSara
Jo fast vad är det egentligen som är så vidrigt och hemskt? Jag kan helt och hållet förstå hatet ifrån er dumpen anhängare när det gäller kliniska pedofiler och de som försöker manipulera någon. De flesta har dock bara varit heterosexuella män som har en viss avsaknad av & etikett. Inte mer än så faktiskt. De bryter lite mot samhällets normer.
Det jag inte förstår är det extrema hatet till dom män som bara haft i åtanke att träffa någon och ha sexuellt umgänge via samtycke. Flr de flesta männen har det inte varit frågan om manipulation eller tvång. De har bara rört sig om att de vill träffa en som är under lovlighets åldern och ha sex. Även om det är osannolikt att någon i den åldern skulle vilja det och att hela scenariot är orimligt så har inte planen varit att våldta någon.Det måste man förstå .
Första fetningen: Gäddorna är beredda, vilket de visar i chatten och genom att dyka upp till mötet, att inte så lite bryta mot samhällets normer; de är beredda (som sagt) att föröva ett i lagens mening allvarligt brott.
Andra fetningen: Jo, det har varit planen att våldta någon, för om du har sex med någon under 15 år är det definitionsmässigt enligt lagen våldtäkt, alldeles oavsett övriga omständigheter.
Sedan vet jag om diskussionen här i tråden, där det inte sällan förs fram åsikten att det inte ska betraktas som våldtäkt, det vill säga att lagens definition av våldtäkt anses vara fel. Jag har respekt för att man tycker så (före 2005 var ju så fallet). Men nu har vi i Sverige den lag vi har och trots allt är lagen (som allmänt speglar samhällsmoraliska föreställningar) en auktoritativ källa beträffande språkliga definitioner och lagen stipulerar konsekvenser av de gärningar som definieras därefter. Dumpen följer lagens definition.
Med det sagt, det är skillnad på att vilja ta, säg, en fyraåring och en 14-åring. Men det visar sig också i lagen (straffskalan) och lagtillämpningen (antal fängelseår i det enskilda fallet): det finns grader i helvetet. Dock är och förblir sex med någon under 15 år våldtäkt mot barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
VVVulpes
Om du är så dålig informerad och har den inställningen så är det knappast lönt att ens diskutera med dig. Din människosyn och oförmåga att förstå att lagstiftning rörande barn och deras förmåga att förhålla sig till vuxna som vill ha sex med dem finns av en god anledning och därför är och benämns det våldtäkt. är själva anledningen till att Dumpen behövs.
Jo, men precis. Brottet ”våldtäkt mot barn” infördes (och definierades så) för att lagstiftaren ville inskärpa allvaret i att ha sex med någon under 15 år - en absolut och ovillkorlig gräns. Utvecklingen efter 2005, som har tvingat fram ytterligare lagstiftning till skydd för barn i en digital era, visar att lagstiftaren var något på spåren 2005 när brottet ”våldtäkt mot barn” infördes. ”Våldtäkt” idag är i laglig mening så mycket mer än ”våld”, ”av en god anledning”, som du skriver.