2023-07-24, 21:18
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om man inte alls är förberedd, vilket jag inte tror att M var, kan det upplevas fruktansvärt ångestladdat att se någon avlida och jag tror att M var ganska vek innerst inne. Enligt hennes pappa ville hon inte ens titta på våldsfilmer.

Den snart smått legendariska plastsäcken över Ts huvud, skulle kunna öppna en möjlighet.

Tungrörelser eller ej. J var helt inställd på att T skulle dö. Det var hennes mål, så för hennes del tror jag att hon kände större tillfredsställelse än obehag.

Åter igen så beskrivs M som känslosam och vek i sinnet. Du och många med dig anser att M inte är kapabel till mord mm.
Ändå klarar hon sitta och neka i flera veckor och gång på gång ljuger hon.
När ska ni förstå att hon är en känslolös mördare som inte ens känner ånger?
Citera
2023-07-24, 21:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J hade sagt enligt M att J skulle ta livet av sig om hon hamnade i fängelse. Det vägde nog lite tyngre först än rädsla för hämnd tror jag. J ska också ha sagt att det skulle gå illa för de de båda om M sa något. Bindningen till J verkade stark. I förhör uppger J t ex att hon själv hade många vänner men att M bara hade henne och att hon alltid önskat det sammanhang som J hade. J nämner också
att M pratat en hel del om sin adoption. Hon hade troligen ganska bra koll på M och hennes svaga sidor och kanske rädsla att bli övergiven.

FL uppgav till SR att M berättade om dumpningen efter att de bytt taktik och istället för att pressa henne började de prata om M och hennes liv inkl relationen till J.

Jag tänkte på ett citat från en intervju med Göran Greider.
'Hjärnforskare säger att det centrum i hjärnan som reagerar på misshandel är samma som reagerar på social exkludering – det gör ont på samma ställe. I evolutionens början var den yttersta faran att bli lämnad ensam. Det sitter djupast i oss.'

Om M vet mer än hon säger men ändå väljer att hålla tyst så kan det ju bero på skam. Att hon kunnat agera annorlunda och då hade T levt. Men det vill hon inte erkänna för t ex sina troende adoptivföräldrar.

Detta är spekulationer.

J verkar trots sitt erkännande ha regelbunden kontakt med sin pappa då kriminalvården godkänt obevakade telefonsamtal mellan de.

Väldigt insiktsfullt skrivet, och något som jag kan tänka mig ligger nära hur deras relation sett ut, och vilka triggerpunkter som Johanna vet att Maja har.

Intressant vad Greider sa om vår rädsla om att bli övergiven, att det är från evolutionen. Och vi är ju flockdjur, så det är en äverlevnadsintikt förstås. För Maja måste detta vara extra känsligt, genom först adoptionen och sedan utanförskap. Johanna visste exakt visst knappr hon skulle trycka på.
Citera
2023-07-24, 21:23
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Följ inlägget bakåt och se vad jag kommenterade!

Jag har följt ditt inlägg bakåt där ni diskuterar 10 dödsryckningar.
Så jag ifrågasätter ffa hur du tror att de hade ens tid att tänka på det?
Citera
2023-07-24, 21:28
Medlem
Citat:
J var ju fullt upptagen med att strypa T, men varför släppte inte M Ts händer och höll fast benen i stället, när de visste att någon stod utanför dörren och kunde höra?

Troligtvis hade T kämpat med att försöka få loss sina armar från M s grepp i några minuter. Vad tror du hade hänt om M släppt T s armar?
Citera
2023-07-24, 21:37
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Troligtvis hade T kämpat med att försöka få loss sina armar från M s grepp i några minuter. Vad tror du hade hänt om M släppt T s armar?
Tror också hon kämpat med att få loss armarna. Men med ett strypgrepp samtidigt och någon som sitter på bröstkorgen. TT hade ingen chans
Citera
2023-07-24, 21:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Åter igen så beskrivs M som känslosam och vek i sinnet. Du och många med dig anser att M inte är kapabel till mord mm.
Jag känner inte henne, vilket du förefaller göra, utan bara tolkar och tror.
Citera
2023-07-24, 21:45
Medlem
Citat:
Tror också hon kämpat med att få loss armarna. Men med ett strypgrepp samtidigt och någon som sitter på bröstkorgen. TT hade ingen chans

Ja, en fruktansvärd situation, att behöva kämpa mot dom oddsen. En som håller fast dina armar medans dennes kompis sitter på, och stryper dig! Att det enda du kan göra att att använda dina ben till att sparka i väggen med. Väldigt få personer klarar av att utföra ett sådan mord. Med det sagt, är det inte så konstigt att Maja ljuger allt hon kan för att slippa svara på frågor från föräldrar, anhöriga, kompisar och poliser.
Citera
2023-07-24, 21:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag har följt ditt inlägg bakåt där ni diskuterar 10 dödsryckningar.
Så jag ifrågasätter ffa hur du tror att de hade ens tid att tänka på det?
Heretic funderade över varför J inte flyttade på T så att hon inte kunde sparka I väggen. Jag ställde en motfråga.
Citera
2023-07-24, 21:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Eftersom jag än så länge inte tror att M höll I dem, känns det inte så meningsfullt att fantisera ihop något jag inte tror på.
Senast redigerad av sybel 2023-07-24 kl. 22:22. Anledning: tautologi
Citera
2023-07-24, 22:00
Medlem
Citat:
J var ju fullt upptagen med att strypa T, men varför släppte inte M Ts händer och höll fast benen i stället, när de visste att någon stod utanför dörren och kunde höra?

Citat:
Eftersom jag än så länge fortfarande inte tror att M höll I dem, känns det inte så meningsfullt att fantisera ihop något jag inte tror på.

Men du frågade ju varför M inte släppte T s händer och höll fast benen istället. Men jag kan svara, hon hade slagit, rivits, klöst både J och M.
Citera
2023-07-24, 22:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

När ska du förstå att man inte automatiskt är en mördare, bara för att man inte pratar?

Det tog förhörsledarna några veckor att förstå Maja, nu har det gått 9 månader, när skall du förstå?
Citera
2023-07-24, 22:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, jag förstår vad du menar. Men jag delar inte uppfattningen att det skulle vara praktiskt ogenomförbart för M att hålla i T s händer om hon satt vid sidan.
Hur bär hon sig åt då att nå handleden på andra sidan utan att krocka med J som sitter med raka armar ovanför T?

FL förstår att det blir en knepig position och ställer därför frågan:

BF: Men alltså man har ju en hand på var sida så att säga av kroppen.
J: Ja, jag alltså jag kommer inte ihåg exakt vart händerna var faktiskt.
Citat:
Själv tror jag hon satt bakom T s huvud. Men jag ser många möjliga alternativa positioner. Det är ju bara badrummets storlek och deras positioner som begränsar dom olika alternativen. Vi vet inte ens vilken position T låg i till att börja med.
T låg på rygg och enligt J har T strax innan tagit tag om J:s hals och frågat vad fan de höll på med. Man kan rentav misstänka att J låter T få säga någonting strax innan för att visa att T var fullt medveten och till och med kunde attackera J.

Om hon satt bakom huvudet; hur lyckas hon återigen med konstgreppet att hålla nere T:s händer mot golvet utan att krocka med J?
Citat:
Håller man i någons handled tror jag inte det behöver ge mjukdelsskador. Det är nog snarare huden som sträcks. Testa själv att håll runt din handled och dra i armen. Behöver inte trycka särskilt hårt för att hålla fast greppet.
Det har du rätt i, det behöver inte ge skador. Men om jag fastnar i ett sådant grepp så vrider jag på hand/handled snarare än drar; du är stark i pronationsrörelsen där du tar hjälp av hela armen utan en låst armbågsled som förhindrar böj- och sträckrörelser förutom vridningar.

Men ge gärna förlag på en position som är utförbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in