Citat:
Något tidigt, men inte såå tidigt om man verkligen vill vara i tid.
Jag har tänkt på att unga flashbackare (ingen aning om din ålder förstås!) inte vet hur mkt man stod/satt och väntade förr. Man gick till posten och väntade 20 min på sin tur. Hade man tur fanns en broschyr att läsa under tiden, hade man otur satt man bara och stirrade. Detta sagt också apropå att Stig E väljer en rutt hem där han fick vänta typ en kvart på centralen, vilket vissa tycks mena är helt obegripligt. Men nästan ingenting på 1980-talet var så tajmat som idag och tid värdesattes inte på samma sätt. Det fanns s k vänthallar. Själva ordet är närapå bortglömt idag.
Anyway, när det gäller mordet på statsministern kan man ändå inte använda vanliga måttstockar. GM ville naturligtvis inte missa sin chans.
Så till luvan då, jackan går ju ändå ner över skinkan, den verkar ha rätt färg - och vittnet Jan beskriver om inte en stadig så åtminstone en ostadig referens till en luva på mordplatsen:
Varför måste GM ha utfört mordet utan glasögon? Ingen verkar ha sett hans ansikte.
Anki, som enligt vad jag tror krockade med GM, reagerar sedan på en bild på Rapport föreställande en man i glasögon.
(Om GM saknade glasögon vid mordet, kan det vara sina glasögon som CA tar fram ur någon sorts fodral när han passerar YN?)
Jag har tänkt på att unga flashbackare (ingen aning om din ålder förstås!) inte vet hur mkt man stod/satt och väntade förr. Man gick till posten och väntade 20 min på sin tur. Hade man tur fanns en broschyr att läsa under tiden, hade man otur satt man bara och stirrade. Detta sagt också apropå att Stig E väljer en rutt hem där han fick vänta typ en kvart på centralen, vilket vissa tycks mena är helt obegripligt. Men nästan ingenting på 1980-talet var så tajmat som idag och tid värdesattes inte på samma sätt. Det fanns s k vänthallar. Själva ordet är närapå bortglömt idag.
Anyway, när det gäller mordet på statsministern kan man ändå inte använda vanliga måttstockar. GM ville naturligtvis inte missa sin chans.
Så till luvan då, jackan går ju ändå ner över skinkan, den verkar ha rätt färg - och vittnet Jan beskriver om inte en stadig så åtminstone en ostadig referens till en luva på mordplatsen:
Ser du bakhuvudet eller huvudet på honom också?
A: Ja, det är där jag har en bild ungefär som att, om han var långhårig eller om det är någonting annat, det liksom är format i den här formen. Men om det är hår eller någonting annat det törs inte jag säga.
F: Du gör en pyramid.
A: Pyramid, ja.
F: Pyramidformad rörelse mot ditt eget huvud ner mot axelpartiet, eller axlarna.
A: Ja.
F: Kan det någon huvudbonad eller någonting sådant?
A: Kan vara, det kan vara en långhårig person alltså, men jag uppfattade inte ett rent huvud som man ser en kortklippt så här..
F: Nej, kan vara någonting som han haft på huvudet. Eller uppdraget bak.
K: Kan det ha varit en kapuschong?
A: Kan det ha varit.
A: Ja, det är där jag har en bild ungefär som att, om han var långhårig eller om det är någonting annat, det liksom är format i den här formen. Men om det är hår eller någonting annat det törs inte jag säga.
F: Du gör en pyramid.
A: Pyramid, ja.
F: Pyramidformad rörelse mot ditt eget huvud ner mot axelpartiet, eller axlarna.
F: Kan det någon huvudbonad eller någonting sådant?
A: Kan vara, det kan vara en långhårig person alltså, men jag uppfattade inte ett rent huvud som man ser en kortklippt så här..
F: Nej, kan vara någonting som han haft på huvudet. Eller uppdraget bak.
K: Kan det ha varit en kapuschong?
A: Kan det ha varit.
Varför måste GM ha utfört mordet utan glasögon? Ingen verkar ha sett hans ansikte.
Anki, som enligt vad jag tror krockade med GM, reagerar sedan på en bild på Rapport föreställande en man i glasögon.
(Om GM saknade glasögon vid mordet, kan det vara sina glasögon som CA tar fram ur någon sorts fodral när han passerar YN?)
Jag var med på det glada åttiotalet så jag vet mycket väl vad du snackar om.
Lägre allmänt tempo,ingen möjlighet till någon som helst it uppdatering.
Gamla grå snurrtelefoner från Televerket.Expressen kostade typ 2,75 i lösnummersutförande.
Roxette var bara stora i Sverige(och möjligtvis Norge också).
Jag köpte en post Fermentaaktier..:-)..och starkbärs fick man handla över disk och via könummer på bolaget.Med mera och så vidare.
Eftersom jag tror att gärninngsman(CA)ägt förmåga till viss kyla,visat behärskning i handlingen samt varit flexibel så har jag svårt att se denne exponera sig tjugo minuter innan filmens slut.
Det finns ingen logisk anledning till det,mera än adrenalinpåslag då.
Exponera sig så pass tidigt är ett misstag,särskilt som man kan anta att han bör tagit reda på när filmen slutar.
Det går naturligtvis inte att utläsa ur materialet runt brottsplatsen att gärningsman haft luvjacka eller glasögon.
Gällande CA specifikt så använde han sig både av glasögon som linser.
Jag tror att linserna brukades kvällen den 28 Februari 1986.
Man bör generellt sett akta sig för att försöka passa in vittnesmål i olika hypotesscenarios.
Vi har sett alltför mycket sådant genom åren.
Senast redigerad av Lookalike 2023-07-24 kl. 16:31.
Senast redigerad av Lookalike 2023-07-24 kl. 16:31.