2023-07-24, 15:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Problemet är att om löneökningarna ligger på 3% per år så har vi troligtvis en ränta på 6% och en inflationen på lika mycket.
Du tänker dig stående reallönesänkningar på 3%?

Sedan Bildt röjde upp lite i träsket på 90-talet så har vi haft reallöneökningar.

Hur kom du fram till att det skall vända till reallönesänkningar?
Vad skall hända?
Ska SD få egen majoritet i Riksdagen eller vad?
Citera
2023-07-24, 16:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
En konsumtionsvara (hus) som alltså ska säljas 50-80% dyrare begagnat än nytt. Lycka till.
Mja, jag har förklarat detta flera ggr. Och på ett sätt som lär få grundskolelever att förstå.
Men för de som ändå inte kan ta in den informationen så är det nog kört. Mer förklaring lär inte hjälpa.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-djursholm-danderyds-kommun-aslogsvagen-4-19076916
Byggt 1964. Vet inte vad det kan ha kostat då. Kanske 250k. Det är ju en del kvm.

Och nu vill man ha 175 MSEK.

Enligt horochhapna så borde detta vara klart billigare än vad det kostade när det byggdes. Det är ju några år sedan. horochhapna kanske skulle säga att det är värt 50k.

Alla som vill betala mer än 50k har då FEL enligt horochhapna (och andra bubbelpratare med samma föreställning).
Citera
2023-07-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, jag har förklarat detta flera ggr. Och på ett sätt som lär få grundskolelever att förstå.
Men för de som ändå inte kan ta in den informationen så är det nog kört. Mer förklaring lär inte hjälpa.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-djursholm-danderyds-kommun-aslogsvagen-4-19076916
Byggt 1964. Vet inte vad det kan ha kostat då. Kanske 250k. Det är ju en del kvm.

Och nu vill man ha 175 MSEK.

Enligt horochhapna så borde detta vara klart billigare än vad det kostade när det byggdes. Det är ju några år sedan. horochhapna kanske skulle säga att det är värt 50k.

Alla som vill betala mer än 50k har då FEL enligt horochhapna (och andra bubbelpratare med samma föreställning).

Är du dum i huvudet eller spelar du bara dum? Du är som en parodi av en autistisk Forrest Gump.

Villan i fråga har byggts ut i omgångar. X flera. Bara trädgården kostar nog flera miljoner. Huset är inte samma som det var 1964.

Därutöver kostar nog inte huset så mycket, inte ens nära. Det är marken som kostar mycket. Där du har Spotifygrundaren som granne, VDar med mångmiljoninkomster och entreprenörer som omsätter tiotals- eller hundratals miljoner med fina marginaler.

Du länkar alltså extremt nischade objekt som utgör kanske en procent av en promille av hela bostadsbeståndet i Sverige och försöker ta någon form av autistisk Forrest Gump poäng?
Citera
2023-07-24, 16:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Låt oss räkna lite på det, för detta påstående är ändå intressant. Låt oss ta ett enkelt exempel:

I Göteborg är medianpriset på ettor 2,1 miljoner. 40% upp från 2,1 miljoner är cirka 3 miljoner för en etta. Eftersom vi nu har lärt oss att majoriteten som är spekulanter på ettor (18-30år) belånar sig till 85% av bostadens värde så skulle det krävas en kontantinsats på 450000kr, samt en lön på 47000kr i månaden för att ha råd med en etta i Göteborg. Anser du att detta är realistiskt?
Om man bara för exemplet antar att nyproduktionskostnad ligger på 2.3 M då. Dvs ingen betalar det nu iom man kan köpa likvärdigt för 2.1 istället.

Och så antar vi att produktionskostnaden stiger med 5% per år. Då hamnar vi på 2.3 * 1.05^5 = 2.94 M vilket är en ökning med 40%.
Och så blir det om folk kommer efterfråga mer bostäder än vad som redan finns.

Och eftersom de som renoverar/moderniserar inte jobbar gratis så stiger befintliga uppfixade bostäder på samma sätt.

Sedan finns det saker som kan hända som gör att förutsättningar ändras. Pennstreck av politiker t ex. Kan gå åt båda hållen.

Om man gör det så att det är bättre för BRF att sitta på skuld än för hushåll, så kan priserna falla och månadsavgifterna öka. Men det man betalar per månad lär bli detsamma.

Blir det som när jag köpte min första bostad så kostar den här ettan kanske 100k i inköp. Men månadsavgiften är 5k högre än idag. Så kan man också ha det. Det underlättar köp för unga.
Citera
2023-07-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Uttrycket är lite slarvigt, eftersom rent tekniskt sett, händer ingenting med ditt nominella lånebelopp i en inflationsekonomi. Och är man lite "aspigt lagd", kan man med fog hävda att inflationen alls inte amorterar några lån. För det gör den ju inte. Nominellt.

Realt däremot, kommer din skuldbörda att minska i relation till din inkomst eftersom inflationen driver löneutvecklingen över tid.

Exempel:
Säg att jag bor i samma hyresrätt under 2010-talet.

År 2010 såg det ut såhär:
Hyra 4300 kr
Lön 20 000 kr

År 2020 såg det ut såhär:
Hyra 4900 kr
Lön 35 000 kr

Frågan vi kan ställa oss då, har min hyra höjts eller sänkts? Fråga du aspien, säger hen direkt att den har höjts, ty 4900 > 4300. Och det stämmer ju, nominellt sett. 4900 kr är mer än 4300 kr. Men realt sett, sett till hur stor del av min inkomst som går till boende, har hyran "sänkts".

Och samma princip gäller ju bolån över tid. Trade-off:en blir att du måste slanta upp hög ränta varje månad, och eftersom lönerna laggar efter, känner du dig kanske aldrig särskilt rik i nuet. Utan det är först när du tittar tillbaka, kanske år 2033, som du ser att de 2 mkr du lånade 2023 inte är så farligt, utan högst hanterbart, förutsatt att din inkomst följt inflationen.

Fast det är inte så "hyrorna" på BRF kommer röra sig. Kommer snarare vara avgift 4000kr idag. Avgift 15 000 år 2033.
Citera
2023-07-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Håller med! Drar arbetslösheten iväg (det ser vi inte just nu!) så måste detta läggas till ekvationen. Den svaga kronan därtill! Rätt mycket som sker samtidigt…

Det barkar åt det hållet. Arbetslösheten kommer öka.
Citera
2023-07-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Jag köpte 2015, år 2022 hade min bostad ökat med 120% i värde. Nu har den gått tillbaka ca 20% sedan 2022. Så jag har bara gjort 100% i vinst.

För mig, krävs ett fall på 100% innan det ens börjar kännas för min del.

Sover rätt lugnt om nätterna.

Det är inte så man räknar med procent. Börja med 100 sek så blir det uppgång till 220 sek och sedan ner till 176 sek om det går ner 20%.

Sen har du verkligen haft tur, för 76% uppgång sedan 2015 är mer än de flesta (alla?) större index.

Men alla på flashback är ju alltid bättre än medel...
Citera
2023-07-24, 17:40
Medlem
Citat:
Det barkar åt det hållet. Arbetslösheten kommer öka.

Frågan är hur allvarligt det blir. Återstår att se.
Citera
2023-07-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Fast en fördubbling av värdet, och lite därtill, är väl en ökning på 100%?

"Jag köpte 2015, år 2022 hade min bostad ökat med 120% i värde. Nu har den gått tillbaka ca 20% sedan 2022. Så jag har bara gjort 100% i vinst.

För mig, krävs ett fall på 100% innan det ens börjar kännas för min del. "

2015: 100
2022: 220
2023: 220x0,8: 176.

100 % fall: 0
Citera
2023-07-24, 19:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Är du dum i huvudet eller spelar du bara dum?
Jag håller mig strikt till konsekvenser av det du har skrivit.

Skrev du dumheter?

Citat:
Villan i fråga har byggts ut i omgångar.
Oops, kan det ha betydelse.

Hur steg produktionskostnaden då?
Åkte den upp i 500k nu?

Citat:
Bara trädgården kostar nog flera miljoner.

Mja, vet inte om den där torrmattan har något direkt värde.

Citat:
Därutöver kostar nog inte huset så mycket, inte ens nära.
Var hamnar vi då för byggnaden?
500k?

Borde iaf vara mycket mindre än produktionskostnaden. Huset är ju slitet sedan 1964. En konsumtionsvara som du skrev.

flanders skulle kunna säga att det kostar en del att ta in hantverkare som fixar upp villan i mer nyskick. Och då stiger ju priset på bostaden. Men jag har något minne av att det avfärdades.

Citat:
Det är marken som kostar mycket.

Men jag har ju sett folk i tråden förfasa sig över att någon köpare betalar en massa för det som beskrivs som råttbo eller ruckel och dylikt.
Har då aldrig varit tal om att man betalar för marken.

Låter som du behöver utbilda de här råttbo-pratarna, och förklara för dom att marken har ett pris. Och att läget har ett pris. Dvs adressen.

Risken finns förstås att du börjar låta som en viss "liksom-fb" då.
Citera
2023-07-24, 20:23
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Nu tror jag iofs att du trollar, men att ha fått en lgh av sina föräldrar, är knappast en prestation du själv kan ta åt dig äran för. Vilken idiot som helst kan ta emot en gåva. Men få klarar av att spara ihop till sitt boende i attraktiv region i ung ålder idag. Det, skiljer agnarna från vetet.

Ja undrar om de i sin tur kan skänka bostäder åt sina barn osv..
Citera
2023-07-24, 20:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Nu tror jag iofs att du trollar, men att ha fått en lgh av sina föräldrar, är knappast en prestation du själv kan ta åt dig äran för. Vilken idiot som helst kan ta emot en gåva. Men få klarar av att spara ihop till sitt boende i attraktiv region i ung ålder idag. Det, skiljer agnarna från vetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Ja undrar om de i sin tur kan skänka bostäder åt sina barn osv..
Dock var det hjälpt till kontantinsats som nämndes.

Det kan ju handla om lån inte nödvändigtvis gåva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in