2023-05-24, 18:59
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är nya euregler kring moms, tyskland har 19% och sverige 25% så där har du de 6 procenten som lagts på. Momsen betalas till svenska skatteverket när slutkunden är svensk:

https://tidningenkonsulten.se/artikl...atser-inom-eu/

Tråkigt, men samtidigt vettigt då företag konkurrerar på lika villkor, inte beroende på vilken momssats som gäller i ensklida landet.
Får en tysk 6% rabatt när denne shoppar från Sverige?
Citera
2023-05-24, 20:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Får en tysk 6% rabatt när denne shoppar från Sverige?

Han får betala 19% moms till tyska skatteverket precis som svensken får betala 25% till svenska motsvarigheten. Att kalla lägre skatt för rabatt blir fel.
Citera
2023-05-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Brukar bunkra upp när Lidl har oljor. Brukar finnas mineral, delsyntet och helsyntet. Har kört med delsyntet för 170:-/5Lit. Helt ok pris. Tror att helsyntetet inte är så mycket dyrare. Jag gör oftast 2-3 byte per år då jag pendlar. Har inte märkt ngt konstigt under de 3 år jag kört med oljan, förutom att oljeförbrukningen minskade radikalt. Nu slipper jag hålla i en skvätt varje vecka.
Samma här.
Ibland har LIDL lågpris på oljorna = 20% rabatt.
Då handlar jag upp ett antal dunkar 5W40 helsyntet.
LIDL´s oljor uppfyller kraven för bl a BMW´s och VAG´s motorer - marknadens ömtåligaste, enl uppgift.

LIDL´s dunkar är mycket trevliga att hälla ur p g a utformningen av pipen - dessutom!

Tror inte LIDL, som är ett av världens största företag, skulle sätta sitt namn en produkt som inte är i toppklass.
Citera
2023-05-26, 11:45
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Det är nya euregler kring moms, tyskland har 19% och sverige 25% så där har du de 6 procenten som lagts på. Momsen betalas till svenska skatteverket när slutkunden är svensk:

Tråkigt, men samtidigt vettigt då företag konkurrerar på lika villkor, inte beroende på vilken momssats som gäller i enskilda landet.

Åh fan. Det visste jag faktiskt inte. Men jag har beställt prylar från halvstora företag i EU-länder efter 2021-07-01 - när lagen började gälla - utan att åka på straffskatt.

Men vilket helvete till extra administration detta måste skapa för alla parter! Annars var ju grundidén bra: man betalar moms i samma land som varan köps för att slippa just detta. Speciellt om man som i många länder har flera olika momssatser för olika varor/tjänster.
Citera
2023-07-24, 16:19
Medlem
Hej alla ni kunniga

Har en 20 år gammal bil med 10w40 bytte från ett svenskt billigt märke till ett tyskt billigt ni kan nog gissa vad
Kommer cirka 15% längre på en tank drömmer jag?

Vet att däck, temperatur inverkar osv

Trodde först att jag köpt en mer lättflytande olja men icke

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Har tidigare beställt olja från Tyskland till bra pris. Kända märken, snabb leverans och samma fraktpris (€17) upp till 25kg - vilket visserligen har höjts nu till €24 men det får man väl ta.
https://www.motoroel100.de/
https://www.longlife100.de/

Men nu skulle jag lägga en ny beställning och då lägger man numera på något som man kallar för "Steuerdifferenz", alltså en skatteskillnad på 6%.
Varför, och har dom rätt att göra det? Köper man från ett EU-land så är ju redan skatten (momsen) betald.

Citat:

Tråkigt, men samtidigt vettigt då företag konkurrerar på lika villkor, inte beroende på vilken momssats som gäller i ensklida landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Samma här.
Ibland har LIDL lågpris på oljorna = 20% rabatt.
Då handlar jag upp ett antal dunkar 5W40 helsyntet.
LIDL´s oljor uppfyller kraven för bl a BMW´s och VAG´s motorer - marknadens ömtåligaste, enl uppgift.

LIDL´s dunkar är mycket trevliga att hälla ur p g a utformningen av pipen - dessutom!

Tror inte LIDL, som är ett av världens största företag, skulle sätta sitt namn en produkt som inte är i toppklass.
Citera
2023-07-24, 16:43
Medlem
PeterNosters avatar
Blev rekommenderad att köpa olja på oljemagasinet.se.

Man knappar in bilnumret och får förslag på oljor till just den bilen.
Man får också reda på hur mycket som går åt.

På min gamla bil står för åtgång:

Åtgång:
Volym 4,5 liter
Volym 4,25 liter (+ luftkonditionering)
Filtervolym 0,3 liter

Vad har luftkonditioneringen med mängden motorolja att göra?

Angående priser där så har de tre rekommendationer:
Populärt för mitt märke: Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4 från 109kr/l
Populärt alternativ: Mobil Super 3000 X1 5W-40 från 92 kr/l
Prisvärt Smart val: EUROLUB Synt 5W-40 från 79 kr/l

Oljefilter:
Oljefilter Denckermann A210008 á 85 kr
Oljefilter Mahle Original OC 976 á 98 kr
Citera
2023-07-30, 17:39
Medlem
Roffedyngiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Vad har luftkonditioneringen med mängden motorolja att göra?

Kan vara olika utformning på oljekylare/kylarpaketet, längd på rör etc, beroende på om det är A/C eller inte.

Kolla även Autodoc, men beställ bara när dom har 30-40% rabatt. Brukar vara typ 99kr i frakt.
Citera
2023-07-30, 21:59
Medlem
Beställde själv hem 25L mannol 5w-40 förra veckan från Tyskland, helt sjukt hur fort det går. Beställde i söndags och paketet kom i onsdags kl 17. En liten PostNordtjej fick bära upp 25L olja, 4 trapper utan hiss

262kr för 5L
Citera
2023-07-30, 22:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Beställde själv hem 25L mannol 5w-40 förra veckan från Tyskland, helt sjukt hur fort det går. Beställde i söndags och paketet kom i onsdags kl 17. En liten PostNordtjej fick bära upp 25L olja, 4 trapper utan hiss

262kr för 5L

Vad ska du göra med 25 liter skitolja?
Citera
2023-07-31, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad ska du göra med 25 liter skitolja?

Använder oljan till bilen kanske?.
Citera
2023-07-31, 09:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Använder oljan till bilen kanske?.

Till bilen?
Varför i allsin dar vill du hälla skitolja i bilen???
Citera
2023-07-31, 10:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Till bilen?
Varför i allsin dar vill du hälla skitolja i bilen???
Kanske för att den funkar precis lika bra som en fyra gånger så dyr olja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in