2023-07-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Målet nu är ju inte trycka ut Ryssland ur Ukraina, för det vet dom om att det inte går, utan målet är att ta tillbaka så pass mycket så fredsförhandlingar kan starta.

Värtom, det är exakt det båda sidor vet att det går. Tar bara tid att möta ner artilleri logistik etc så situationen blir helt ohållbar för Ryssland.

Men, det sker dagligen.
Citera
2023-07-24, 15:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Crybar verkar inte vara riktigt lika övertygad om att det går så bra som stjärnorna i den här tråden.
Crybar är hysterisk.
https://nitter.net/wartranslated/status/1683441926320660480#m

Att diverse Telegram propagandister har tystnat permanent tyder också p att Ryssland förlorar artilleri kriget.
https://nitter.net/wartranslated/status/1683431888088596481#m

Haha, bitterheten går att ta på, speciellt som att alla fyra Storm Shadow träffade sina mål som de skulle

Lite skillnad mot ryssarnas slumpmässiga träffar om man säger som så
Citera
2023-07-24, 15:35
Medlem
Citat:
Crybar verkar inte vara riktigt lika övertygad om att det går så bra som stjärnorna i den här tråden.
Crybar är hysterisk.
https://nitter.net/wartranslated/status/1683441926320660480#m

Att diverse Telegram propagandister har tystnat permanent tyder också p att Ryssland förlorar artilleri kriget.
https://nitter.net/wartranslated/status/1683431888088596481#m

Precis, det fruktade ryska artilleriet tystnar alltmer. Sedan kan man köra igång den riktiga offensiven.

Inte många förmågor som Ryssland har kvar längre. Mer luftvärn till fronten hade dock varit önskvärt, så man kunnat hindra helikoptrarna som ställer till en del bekymmer.

Minor kan röjas utan problem om man inte är utsatt för artilleribeskutning samtidigt.

Fattar verkligen att alla Vatniks här inne bölar efter fredsförhandlingar. Allt fler fattar att Ukraina har vunnit kriget.
Citera
2023-07-24, 15:35
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ska jag vara helt ärlig nu så har jag ingen aning. Det jag vet är att Ukrainare inte på något sätt är bättre än ryssar. De har lögn och korruption i generna. Dock tyder väldigt mycket på att Ukraina gått åt ett extrem-nationalistiskt håll där man gjort det hotfullt och ovälkommet för alla minoritetsgrupper i landet. Man har åter igen glorifierat gamla nazister som Stepan Bandera, Azov etc. Det är ingen slump. Nazism är det mest anti-ryska som finns. I grund och botten var det därför väldigt många svenskar sympatiserade med Hitler och nazismen under WW2. Just detta stör mig som fan. Helt ok att vi hatar ryssar, inget fel i det, vi har det i vårt DNA. Men varför denna vurm för det lika vidriga Ukraina. Obegripligt. Tror många i framtiden bittert kommer ångra sitt stöd för Ukraina. Det är dock svårare nu att sopa undan alla digitala spår jämfört med att gömma en Nazze-uniform på 40-talet.

Nu finns det ju olika sätt att vara dålig på där korruption är en av dem, och där har Ukraina historiskt sett inte så mycket att skryta med vilket inte bara intygats av mina Ukrainska bekanta men även officiell korruptionsindex där de hamnar på en inte särskild smickrande plats i sällskap med Mongoliet och Zambia, om än med något bättre trend genom åren.'

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex

Ryssland är däremot ännu sämre, och har till skillnad från Ukraina inte ens en viss uppgående trend, så om korruption är det man stör sig mest på torde det ligga närmare till hands att sympatisera med den något mindre korrupte parten som uppvisat förbättringspotental istället för en ännu mer korrupt part utan potential

Vad gäller Ukrainas historiskt påstådda vurm för nazism är det inget jag tycker skall fokuseras på här, då dels historia inte är mitt starkaste ämne och det riskerar även att glida alltför långt OT.
Men av det lilla jag vet så har jag fått intrycket att en icke oföraktlig mängd nazi-kollaboratörer till del åtminstone kan härledas till väldigt dåliga erfarenhet under Sovjetstyrd regim, där bekämpa fiendens fiende skulle underlätta en självständig stat. I vilken mån kollaboratörer mest styrdes av ideologisk övertygelse eller renodlad opportunism för egen stat kan jag inte svara på, men det känns ju inte så smart att utan anledning känna dragning till en ideologi och samarbetspartner som rankar sitt eget slaviskt folk lågt.

Men om vi ska tala om dagens Ukraina, du hade ju dessvärre inga källor på att Ukraina begår krigsbrott i samma omfattning som Ryssland, men har du möjligtvis några källor på att dagens Ukraina blivit ultranationalistiskt på ett som omfamnar nazistisk ideologi med stor fara för minoriteter?
Ryssland drar ju på stortrumman för det som ett av många skäl att invadera, men utanför ryska källor eller av mina skilda Ukrainska bekanta har jag inte sett särskild nämnvärda tecken på det.

Sedan verkar du ju också vara oförstående till hur man kan hjälpa någon som man själv uppfattar som osympatisk, men det är faktiskt fullt möjligt beroende på sammang och hur hjälpen yttrar sig.

Jag kan ju t.ex. ha en väldigt dryg och odräglig granne som jag aldrig skulle drömma om att hjälpa med att låna ut min gräsklippare eller annat, då jag finner honom så osympatisk.

Men skulle jag stöta på att min granne blivit nedslagen liggandes i en stor blodpöl medan ett gäng turas om att våldta hans fru och barn, så blir den instinktiva impulsen naturligtvis att hjälpa min granne för oavsett hur odräglig han är så förtjänar han inte detta, och ännu mindre hans fru och barn.

Samtidigt förtjänar inte heller de drägg som gör sådana saker att komma undan med sådant, så ifall man saknar en sund impuls för medmänsklig insats kan man åtminstone agera långsiktigt:
Det ligger faktiskt också i ens egenintresse att inte sådana psykopater fritt ska kunna springa runt i grannskapet som nästa gång skadar någon du bryr dig om eller tom dig själv.
Citera
2023-07-24, 15:42
Medlem
Citat:
Hur går det med den ryska motoffensiven i Luhansk?
Ryssland har ju knappt kommit någonstans alls trots att ryssarna har tömt sina skrotupplag på varje stridsvagn och artilleripjäs som går att skicka till fronten.
Det känns som ardenneroffensiven, ett sista desperat försök från fascist-ryssland att vända krigslyckan
Citera
2023-07-24, 15:43
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ryssland hade intagit Kiev och Zelensky skulle vara avsatt.
Alternativt att kriget aldrig brutit ut eftersom vapenleveranserna startade långt innan feb 22.

Ursäkta att mitt första svar var med för många ord för dig.

De vapenleveranser som Ukraina fått under ett antal år, var Nlaw/Jawelin.
Fram till 2022.
Du menar att dessa granatgevär stoppade Ryssarnas invasion?

Nu pekar du på dessa vapenleveranser.

Men min fråga som gällde ditt inlägg, såg ut så här.

Citat:
Fantastiskt fin utveckling av kriget! Mer är på väg!
Tusentals dör varje dag och vi hejar på och skickar mer vapen.

Den som ens nämner fred eller förhandling är idiot eller förrädare.

Du blandar och ger i olika tempus. Är min fråga för svår?
Senast redigerad av Area55 2023-07-24 kl. 15:49.
Citera
2023-07-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/wartranslated/status/1682733374618718212

Jag är inte säker på vad som händer här eller vad det kommer att leda till. Jag kommer dock att tänka på uttrycket -Revolutionen äter sina egna barn. Jag skulle tro att Vladimir Solovyov är kanariefågeln i gruvan då hans namn finns med på listan.
Det påstås att Solovyov gripits!

Nån som hört nåt mer om detta?
Citera
2023-07-24, 15:47
Medlem
Jofs avatar
Många tycker att Ukraina inte ska attackera på ryskt område. Nu har dom medgivit att dom gjort det - Moskva till och med.
Hur kommer väst att reagera på det?
Blunda?
Jubla i tysthet?
Komma med hot att dra tillbaka stöd?
Citera
2023-07-24, 15:49
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Om det stämmer är det ju verkligen ett styrkebesked från ryssen…
Kommer närmre och närmre bunkern

Citat:
Putin signs law that allows to mobilise Russian men over 60.

https://twitter.com/abarbashin/status/1683455892426043392?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Citera
2023-07-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Många tycker att Ukraina inte ska attackera på ryskt område. Nu har dom medgivit att dom gjort det - Moskva till och med.
Hur kommer väst att reagera på det?
Blunda?
Jubla i tysthet?
Komma med hot att dra tillbaka stöd?
Man avvaktar nog och ser vad som händer.

Putin har ju lovat svara med allt de har inklusive kärnvapen om Ryssland attackerats.

Det har ju inget hänt tidigare utan det har varit tomma hot.
Citera
2023-07-24, 15:51
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
De vapenleveranser som Ukraina fått under ett antal år, var Nlaw/Jawelin.
Fram till 2022.
Du menar att dessa granatgevär stoppade Ryssarnas invasion?

Nu pekar du på dessa vapenleveranser, men min fråga som gällde ditt inlägg, såg ut så här.

Du blandar och ger i olika tempus. Är min fråga för svår?

Hur ska jag kunna svara enklare? Vad är det som är så kontroversiellt och komplicerat?
Om du inte gillar mitt svar så skriv det istället för att försöka få det till att mitt svar är svårt att tolka eftersom jag blandar tempus.

Ryssland hade intagit Kiev och Zelensky skulle vara avsatt.
Alternativt att kriget aldrig brutit ut eftersom vapenleveranserna startade långt innan feb 22.
Citera
2023-07-24, 15:53
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Herregud… Wall of text :-). Men inget direkt fel i det du skriver egentligen. Många hänger upp sig på ordet ”statskupp”. En sidan hävdar ju att det gick till på ett lagligt sätt medan andra sidan hävdar att det var olagligt. Helt oaktat om Janukovich är en skurk eller inte så är det väl alldeles uppenbart att man varken följde lagar eller rutiner för att avsätta en president. Presidenten väljs av folket och inte parlamentet. Vad man än tycker om saken så är ju det ett obestridbart faktum. Så inte konstigt om vissa vill beräkna detta som en statskupp. Blir ju extra osmakligt när USA är på plats (med bl.a. Victoria Nuland) och hejar på hela spektaklet.

Jag noterar att vi har samma favoritförfattare

Min förra svar/fråga till dig togs bort? Handlar om ryssland och detta krig, så jag förstår inte vad som var fel.
Men jag har en annan fråga. Apropå statskupper.

Det finns en annan kupp detta år 2014. Också i Ukraina.
Vad har du för åsikter om den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in