Citat:
Ursprungligen postat av
Klappasäften
Vad menar du med högre amorteringstakt fast via inflationen?
Uttrycket är lite slarvigt, eftersom rent tekniskt sett, händer ingenting med ditt nominella lånebelopp i en inflationsekonomi. Och är man lite "aspigt lagd", kan man med fog hävda att inflationen alls inte amorterar några lån. För det gör den ju inte. Nominellt.
Realt däremot, kommer din skuldbörda att minska i relation till din inkomst eftersom inflationen driver löneutvecklingen över tid.
Exempel:
Säg att jag bor i samma hyresrätt under 2010-talet.
År 2010 såg det ut såhär:
Hyra 4300 kr
Lön 20 000 kr
År 2020 såg det ut såhär:
Hyra 4900 kr
Lön 35 000 kr
Frågan vi kan ställa oss då, har min hyra höjts eller sänkts? Fråga du aspien, säger hen direkt att den har höjts, ty 4900 > 4300. Och det stämmer ju, nominellt sett. 4900 kr är mer än 4300 kr. Men realt sett, sett till hur stor del av min inkomst som går till boende, har hyran "sänkts".
Och samma princip gäller ju bolån över tid. Trade-off:en blir att du måste slanta upp hög ränta varje månad, och eftersom lönerna laggar efter, känner du dig kanske aldrig särskilt rik i nuet. Utan det är först när du tittar tillbaka, kanske år 2033, som du ser att de 2 mkr du lånade 2023 inte är så farligt, utan högst hanterbart, förutsatt att din inkomst följt inflationen.