2023-07-24, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Kidnapping som gikk galt sier du. Jeg kan strekke meg til at det var meningen at AE skulle drepes et annet sted, men så satte hun seg sånn til motverge, at hun ble drept.
Men oppdragsgiver, er det bare TH som har motiv for å være.

Jeg fokuserer ikke på kun TH som GM. Jeg har sagt før at i begynnelsen trodde jeg at det var en reel kidnapping, inntil det ene etter det andre kom frem.

Politiet sier at siktelsen har styrket seg over tid, så her lyver du igjen.

Siktelsen opprettholdt slik at de kunne ransake i S4? Det er lenge siden. Så kom dette med såkalt tredjemannsransakning. Henger du ikke med i svingene?
Siktelsen står grunnet medieoppmerksomheten saken har fått? Hørt slikt tull.
Kanskje du kan si litt om disse rettighetene som gjør at det er en fordel for TH å være siktet. Jeg mener at jeg har spurt deg om dette før, men da uteble svar.
Det var TH som gav politiet rett til tredjemannsransaking. Lagmannsretten mente nemlig at det ikke var skjellig grunn til å mistenke TH.
Ergo har siktelsen ikke styrket seg over tid.

Jeg tror siktelsen opprettholdes av praktiske årsaker, bl.a. slik at politiet kan gjøre de undersøkelsene som er nødvendig for å løse saken. TH kan likevel være utelukket i politiets øyne, slik jeg ser det.

Politiet har nemlig snudd kortstokken, og ser på saken med nye øyne.

Det andre du skriver er flisespikkeri og oppspinn. Jeg har ikke tid til å svare på dette nå.
Citera
2023-07-24, 13:46
Avslutad
Citat:
Mulig den ene har misforstått den andre. Men for å ta det igjen. Tiltalte kan nekte å forklare seg i en rettsak, men dette kan bli brukt imot den tiltalte. Dette kan sees på som et indisium.
Havhest mener at dette ikke stemmer, og det er nå greit, det må hun nå bare mene så mye hun vil.
Ekstremt kaotiske diskusjoner du fører...

Nei, jeg skrev ingenting om hvor vidt det er fornuftig at en tiltalt person nekter å forklare seg.

Saksdokumentene er ikke klausulerte ifm med en tiltale og rettsak, så det blir en helt annen sak.

Det er ingen som er tiltalt i denne saken.
Citera
2023-07-24, 14:05
Avslutad
Citat:
Det du linker til sier ikke at hvis du nekter å forklare deg, så kan ikke dette brukes imot deg.

Men dette viser at det stemmer det som jeg sa:

Både ved politiavhør og ved forklaring i retten skal du få vite at du ikke trenger å forklare deg. Hvis du velger å ikke forklare deg, kan både politiet og retten bruke dette mot deg. Du har derimot i utgangspunktet plikt til å møte i rettssaken du er innkalt til som tiltalt.

Tiltalt eller siktet

domstol.no
https://www.domstol.no › roller-og-aktorer-i-retten › tilta..
Her blander du sammen indigrienser som ikke er relatert til denne saken.

TH har allerede forklart seg. Familien hadde vært i mange avhør, for avhørsnekt ble aktuelt, den kom som en konsekvens av at politiet stilte samme spørsmål gjentagende ganger. Og derfor gav forsvarsadvokaten TH rådet å nekte flere avhør, så lenge saksdokumentene fremdeles var klausulerte. Det samme rådet fikk Hagenbarna av sin bistandsadvokat.

Ved en eventuell tiltalte og rettsak, vil klausulen bli opphevet, og da stiller alt seg anderledes.
Citera
2023-07-24, 14:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg tror siktelsen opprettholdes av praktiske årsaker, bl.a. slik at politiet kan gjøre de undersøkelsene som er nødvendig for å løse saken. TH kan likevel være utelukket i politiets øyne, slik jeg ser det.

Tenker kanskje de ville vært litt mer åpne om det hvis siktelsen av TH ble opprettholdt på et rent formelt grunnlag.
De kunne sagt at mistanken var svekket, men at siktelsen besto av praktiske eller juridiske årsaker.
Hvis mistanken var svekket, er det kanskje det minste de burde ha gjort, av hensyn til THs renommé.

Men det har de såvidt meg bekjent ikke gjort.
Citera
2023-07-24, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Tenker kanskje de ville vært litt mer åpne om det hvis siktelsen av TH ble opprettholdt på et rent formelt grunnlag.
De kunne sagt at mistanken var svekket, men at siktelsen besto av praktiske eller juridiske årsaker.
Hvis mistanken var svekket, er det kanskje det minste de burde ha gjort, av hensyn til THs renommé.

Men det har de såvidt meg bekjent ikke gjort.
Husker du ikke at Brøske uttalte i media, at politiet ikke har noen tradisjoner med å offentliggjøre slike opplysninger angående siktelser osv?
Citera
2023-07-24, 16:23
Medlem
Citat:
Det var TH som gav politiet rett til tredjemannsransaking.

Dette stemmer ikke.

TH ville nekte politiet å ransake, men politiet fikk medhold i retten om at det var skjellig grunn til å mistenke TH for drap eller medvirkning til drap.

Derfor kunne de ransake.

TH har ikke anket denne siste kjennelsen.
Citera
2023-07-24, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Dette stemmer ikke.

TH ville nekte politiet å ransake, men politiet fikk medhold i retten om at det var skjellig grunn til å mistenke TH for drap eller medvirkning til drap.

Derfor kunne de ransake.

TH har ikke anket denne siste kjennelsen.
Nei, det stemmer ikke, det du skriver er bare en trådsannhet, som ikke har rot i virkeligheten.

Lagmannsretten mente at det ikke var skjellig grunn til å mistenke TH for drap, eller medvirkning til drap.

Det at retten godkjente tredjemannsransaking i S4, ble begrunnet med at S4 er åsted for enten kidnapping eller drap. Avgjørelsen hadde ingenting med siktelsen å gjøre.

TH ville først anke, men ombestemte seg pga at han ikke ønsket å lage hinder for etterforskningen. TH og familiens.

Dette har jeg allerede opplyst om:
Citat:
Stakkars deg hvis den skyldige blir avslørt, for det er mest sannsynlig ikke TH som er skyldig, ifølge lagmannsretten.

Ikke skjellig grunn til å mistenke TH - men det er skjellig grunn til å mistenke at AEH er drept i S4:

https://rett24.no/articles/dropper-a-anke-ransakingen-i-hagen-saken

"Senere kom som kjent Eidsivating lagmannsrett til at politiet ikke hadde skjellig grunn til mistanke mot Hagen. Han ble derfor løslatt. Uten skjellig grunn til mistanke var det heller ikke hjemmel til å ransake Hagens eiendom. Ransakingen ble derfor besluttet på nytt, på grunnlag av en annen hjemmel, nemlig såkalt tredjemannsransaking: Politiet mener det er skjellig grunn til å mistenke at boligen er åsted for drap, og at den derfor kan ransakes uavhengig av om det foreligger skjellig grunn til mistanke direkte mot Hagen."
Senast redigerad av Havhest 2023-07-24 kl. 17:44.
Citera
2023-07-24, 17:43
Medlem
Var det tredjamannsraking av THs mobilsamtaler også da? Nei, retten fant skjellig grunn ved andre tilfeller...
Citera
2023-07-24, 17:47
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Nei, det stemmer ikke, det du skriver er bare en trådsannhet, som ikke har rot i virkeligheten.

Lagmannsretten mente at det ikke var skjellig grunn til å mistenke TH for drap, eller medvirkning til drap.

Det at retten godkjente tredjemannsransaking i S4, ble begrunnet med at S4 er åsted for enten kidnapping eller drap. Avgjørelsen hadde ingenting med siktelsen å gjøre.

TH ville først anke, men ombestemte seg pga at han ikke ønsket å lage hinder for etterforskningen. TH og familiens.

Man kan vanskelig kalle noe en "trådsannhet" når det vitterlig står svart på hvitt i flere artikler.

Som f.eks. denne fra TV2, jeg siterer:

«Retten viser til det alvorlige straffbare forholdet Hagen er siktet for, og at granskingen hovedsakelig skal skje ute. Etter dette tar retten politiets begjæring om ransaking hos Tom Hagen til følge,» heter det i kjennelsen.
Med andre ord var siktelsen av TH et vesentlig moment i begjæringen om videre ransaking.
Citera
2023-07-24, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Var det tredjamannsraking av THs mobilsamtaler også da? Nei, retten fant skjellig grunn ved andre tilfeller...
Det har rent mye vann under broen siden den gang.
Det er selvsagt rettens siste avgjørelse som teller, det må du også forstå.

Husker du ikke bevisene som falt - blod som ikke var blod osv?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ln1AnR/loerenskog-saken-bevisene-som-falt

"Lørenskog-saken: Bevisene som falt
Et skjortespor. Et bilspor. Og et telefonspor. I tur og orden har politiet fått los på antatt sterke bevis mot Tom Hagen (70) – som har vært feil."
Senast redigerad av Havhest 2023-07-24 kl. 17:51.
Citera
2023-07-24, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Man kan vanskelig kalle noe en "trådsannhet" når det vitterlig står svart på hvitt i flere artikler.

Som f.eks. denne fra TV2, jeg siterer:

«Retten viser til det alvorlige straffbare forholdet Hagen er siktet for, og at granskingen hovedsakelig skal skje ute. Etter dette tar retten politiets begjæring om ransaking hos Tom Hagen til følge,» heter det i kjennelsen.
Med andre ord var siktelsen av TH et vesentlig moment i begjæringen om videre ransaking.
For orden skyld kan jeg opplyse om, at TV2-artikkelen du lenket til, handler hovedsakliig om at politiet mener at ransakingen av hytteeiedommene, som ble gjort ifm at TH ble varetektsfengslet, ikke ble gjort nøye nok, og at de derfor trengte å gjøre flere undersøkelser. Det var altså årsaken til at politiet la "den alvorlige siktelsen" til grunn.

- Husk! TH satt bare 10 dager i varetekt, så tiden ble for knapp, og derfor fikk politiet medhold.

- Som du kan lese i kilden jeg lenket til, så står det at retten har avgjort at det ikke er skjellig grunn til mistanke rettet mot TH.

- Det er pga av at THs hjem S4 er åsted for enten kidnapping eller drap, som gjør at tredjemannsransakingen ble godkjent.

TH ønsket først å anke, men ombestemte seg, fordi han ikke ønsket å ødelegge etterforskningen.
TH anket likevel til slutt, fordi tredjamannsrakingen drøyde ut i tid, og han fikk medhold i retten.
Det syltynne grunnlaget for siktelsen av TH, var nok et vesentlig moment, som gjorde at TH fikk medhold, da han omsider anket tredjemannsransakingen, såpass skal jeg være enig.

Ransakingen av hyttene som ble gjort, har egentlig ikke noe med tredjemannsransakingen å gjøre, derfor anvendes siktelsen ulikt.
Den første ransakingen av hytte-eiendommene, som politiet mente ikke var godt nok gjort, mens TH satt varetektsfengslet, ble foretatt på nytt, samtidig med tredjemannsransakingen i S4. Jeg utelukker ikke at dette var noe familien og politiet ble enig om, etter at TH hadde fått tenkt seg om, innså han at det å anke ransakingene, ville være til hinder for etterforskningen.

Kilde:
Citat:
Stakkars deg hvis den skyldige blir avslørt, for det er mest sannsynlig ikke TH som er skyldig, ifølge lagmannsretten.

Ikke skjellig grunn til å mistenke TH - men det er skjellig grunn til å mistenke at AEH er drept i S4:

https://rett24.no/articles/dropper-a-anke-ransakingen-i-hagen-saken

"Senere kom som kjent Eidsivating lagmannsrett til at politiet ikke hadde skjellig grunn til mistanke mot Hagen. Han ble derfor løslatt. Uten skjellig grunn til mistanke var det heller ikke hjemmel til å ransake Hagens eiendom. Ransakingen ble derfor besluttet på nytt, på grunnlag av en annen hjemmel, nemlig såkalt tredjemannsransaking: Politiet mener det er skjellig grunn til å mistenke at boligen er åsted for drap, og at den derfor kan ransakes uavhengig av om det foreligger skjellig grunn til mistanke direkte mot Hagen."

Her kan man lese hvordan saken utviklet seg ca ett halvt år senere:
Citat:
Det har rent mye vann under broen siden den gang.
Det er selvsagt rettens siste avgjørelse som teller, det må du også forstå.

Husker du ikke bevisene som falt - blod som ikke var blod osv?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ln1AnR/loerenskog-saken-bevisene-som-falt

"Lørenskog-saken: Bevisene som falt
Et skjortespor. Et bilspor. Og et telefonspor. I tur og orden har politiet fått los på antatt sterke bevis mot Tom Hagen (70) – som har vært feil."
Senast redigerad av Havhest 2023-07-24 kl. 18:59.
Citera
2023-07-24, 20:10
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Det var TH som gav politiet rett til tredjemannsransaking. Lagmannsretten mente nemlig at det ikke var skjellig grunn til å mistenke TH.
Ergo har siktelsen ikke styrket seg over tid.

Politiet har nemlig snudd kortstokken, og ser på saken med nye øyne.

Det andre du skriver er flisespikkeri og oppspinn. Jeg har ikke tid til å svare på dette nå.

TH ville ha huset tilbake, men fikk det ikke p.g.a. denne tredjemannsransakningen.
Motsatt av hva du skriver mao.

Jeg spurte om hvilke rettigheter det det gav TH, som gjør at det er positivt å være siktet, men du evner ikke å svare på dette, men man kan vel ikke forvente annet fra en bruker som mener siktelsen er et spill mellom TH og kidnapperne for å få dem til å slappe av og begå feil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in