2023-07-24, 12:40
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Iphone har hatt gyro siden iphone 4, et avansert et.

Hvordan tror du de har funnet ut at det var et hardt fall tilsvarende en etasje - med barometer?
https://www.google.com/search?q=iphone+gyroscope&oq=iphone+gyro&aqs=chrom e.0.0i512j69i57j0i512l3j0i22i30l4j0i10i22i30.5354j 0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Du tror at en høydemåler kan fortelle om hun landet hardt eller mykt?
Den gyroen du snakker om må være stabilisator for å ta bilde.
Ellers kan kanskje en gyro brukes til å lage vibrasjon når man har på lydløst.
Men at en gyro kan fortelle hvilken etasje du er i, har jeg ikke hørt om.
Men hvis telefonen var koblet til en spesiell app eller Google Earth, så vet jo Google Earth hva som er høyden på de aktuelle lengde og breddegradene, men ikke telefonen i seg selv.
Citera
2023-07-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, det har jeg link til, hvis du har link til det du påstår har tilbakevist min tidligere påstand.
https://jusinfo.no/straffeprosess/avhor/politiavhor-av-mistenkte/
Her kan du lese deg opp!
Citera
2023-07-24, 12:45
Medlem
Citat:
Du tror at en høydemåler kan fortelle om hun landet hardt eller mykt?
Den gyroen du snakker om må være stabilisator for å ta bilde.
Ellers kan kanskje en gyro brukes til å lage vibrasjon når man har på lydløst.
Men at en gyro kan fortelle hvilken etasje du er i, har jeg ikke hørt om.
Men hvis telefonen var koblet til en spesiell app eller Google Earth, så vet jo Google Earth hva som er høyden på de aktuelle lengde og breddegradene, men ikke telefonen i seg selv.
ok, dette vet du best
Citera
2023-07-24, 12:46
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Iphone bruker gyro til å måle høydeforskjell.
Jeg har brukt et annet tilsvarende produkt til slikt og det var meget nøyaktig på måling av etasjer.

Skulle vært interessant å vite hvordan dette faktisk fungerer, og om man må kalibrere
sensorene f.eks. i forhold til havoverflate. Hvis en iPhone kan fortelle hvor mange
høydemeter den er over havet, ville det vel være rimelig enkelt å finne ut hvilke
etasjer fallet var mellom. De sa jo de mente fallet var fra andre til første etasje
hvis jeg ikke husker helt feil. Gjetter de dette basert på spor i andre etasje og trappehuset?
Eller kan de bekrefte et fall fra A til B m.o.h?
Citera
2023-07-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Skulle vært interessant å vite hvordan dette faktisk fungerer, og om man må kalibrere
sensorene f.eks. i forhold til havoverflate. Hvis en iPhone kan fortelle hvor mange
høydemeter den er over havet, ville det vel være rimelig enkelt å finne ut hvilke
etasjer fallet var mellom. De sa jo de mente fallet var fra andre til første etasje
hvis jeg ikke husker helt feil. Gjetter de dette basert på spor i andre etasje og trappehuset?
Eller kan de bekrefte et fall fra A til B m.o.h?
Det står her at den har høydemåler.
https://support.apple.com/no-no/guide/iphone/iph1ac0b663/ios
Jeg vil tro rådataene forteller veldig mye vi ikke vet.
De har nok et prosjekt i samarbeid med apple for å forstå hva de sier.

I dette tilfellet kan de følge AEH fra hun står opp og sikkert beregne mye ut fra det.
Citera
2023-07-24, 12:55
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Her kan du lese deg opp!

Det du linker til sier ikke at hvis du nekter å forklare deg, så kan ikke dette brukes imot deg.

Men dette viser at det stemmer det som jeg sa:

Både ved politiavhør og ved forklaring i retten skal du få vite at du ikke trenger å forklare deg. Hvis du velger å ikke forklare deg, kan både politiet og retten bruke dette mot deg. Du har derimot i utgangspunktet plikt til å møte i rettssaken du er innkalt til som tiltalt.

Tiltalt eller siktet

domstol.no
https://www.domstol.no › roller-og-aktorer-i-retten › tilta..
Citera
2023-07-24, 13:01
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Det står her at den har høydemåler.
https://support.apple.com/no-no/guide/iphone/iph1ac0b663/ios
Jeg vil tro rådataene forteller veldig mye vi ikke vet.
De har nok et prosjekt i samarbeid med apple for å forstå hva de sier.

I dette tilfellet kan de følge AEH fra hun står opp og sikkert beregne mye ut fra det.

Dette er en APP det er snakk om og ikke en faktisk høydemåler innebygd i mobiltelefonen slik du skriver.
Appen vil da være avhengig av at "posisjon" er slått på, og sist men ikke minst at Anne hadde installert en slik app.
Citera
2023-07-24, 13:02
Medlem
Citat:
Det du linker til sier ikke at hvis du nekter å forklare deg, så kan ikke dette brukes imot deg.

Men dette viser at det stemmer det som jeg sa:

Både ved politiavhør og ved forklaring i retten skal du få vite at du ikke trenger å forklare deg. Hvis du velger å ikke forklare deg, kan både politiet og retten bruke dette mot deg. Du har derimot i utgangspunktet plikt til å møte i rettssaken du er innkalt til som tiltalt.

Tiltalt eller siktet

domstol.no
https://www.domstol.no › roller-og-aktorer-i-retten › tilta..
Citat:
Mistenkte har da etter straffeprosessloven § 232 og blant annet påtaleinstruksen §§ 8-1 til 8-4 rett til å bli kjent med mistanken og hva saken dreier seg om, samt at han ikke har plikt til å forklare seg. Mistenkte har rett til å forholde seg taus, idet det etter EMK art. 6 er innfortolket et forbud mot selvinkrimnering – altså at man på ethvert trinn i en straffesak skal slippe å måtte bidra til egen domfellelse gjennom å avgi forklaring.
Det er først i rettslig avhør at det å nekte kan brukes mot deg, hvis politiet lurer på noe så er det bare å trekke TH for retten, det gjør de ikke!
Citera
2023-07-24, 13:04
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Det er først i rettslig avhør at det å nekte kan brukes mot deg, hvis politiet lurer på noe så er det bare å trekke TH for retten, det gjør de ikke!

Det er rettsak jeg snakker om ja.
Citera
2023-07-24, 13:05
Medlem
Citat:
Det er rettsak jeg snakker om ja.
ok

Her er din påstand:
Citat:
Å nekte å forklare seg, er som du sier, en rettighet man har, men du tar feil når du sier at det ikke kan brukes imot den tiltalte i en rettsak. Trodde du visste bedre.
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Du har seriøse problemer og burde bruke tiden din mer konstruktivt enn å skru hodet ditt i denne saken, mye tyder på at du ikke tåler det.
Senast redigerad av norrrrrmannn1 2023-07-24 kl. 13:09.
Citera
2023-07-24, 13:07
Avslutad
Citat:
Holden var bistandsadvokat for hele familien, mener jeg. Representant er ikke det samme som bistandsadvokat. Jeg påpekte at Kihle ble oppnevnt som bistadsadvokat for barna rett etter arrestasjonen av TH, ergo er det Holden som har vært bistandsadvokat frem til da.
Jeg skrev ikke at bistandsadvokat og representant er det samme.
Jeg skrev:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citat:
Det er selvsagt ikke løgn at Holden ble oppnevnt som THs bistandsadvokat.
TH er AEHs ektefelle og derfor offerets nærmeste pårørende, derfor ble det oppnevnt en bistandsadvokat i THs navn. TH kan ta med seg hvem han vil i møte med sin advokat, men bistandsadvokaten er oppført i THs navn.

La meg si det på bokmål; Du vet ikke hva du snakker om.
Det var TH som representerte familien (både AEH og barna) på det tidspunktet, Holden ble oppnevnt som THs bistandsadvokat.
Det var altså TH som representerte de pårørende og SH ble oppnevnt som THs bistadsadvokat (fordi TH er offerets ektefelle/nærmeste pårørende). AEH og Hagenbarna hadde ikke rett til egen bistandsadvokat på det tidspunktet TH ikke var siktet.

Alt det andre du skriver i innlegget er også bare svada. Kanskje jeg gidder å svare på det senere?
Senast redigerad av Havhest 2023-07-24 kl. 13:12.
Citera
2023-07-24, 13:26
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
ok

Her er din påstand:

Du har seriøse problemer og burde bruke tiden din mer konstruktivt enn å skru hodet ditt i denne saken, mye tyder på at du ikke tåler det.

Mulig den ene har misforstått den andre. Men for å ta det igjen. Tiltalte kan nekte å forklare seg i en rettsak, men dette kan bli brukt imot den tiltalte. Dette kan sees på som et indisium.
Havhest mener at dette ikke stemmer, og det er nå greit, det må hun nå bare mene så mye hun vil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in