Citat:
Ursprungligen postat av
IngemarH
Det var intressant. Jag tycker att Chuck Shumer är ett överraskande namn i den här politikersamlingen. Han är majoritetsledare (för demokraterna) i senaten sedan 1999 och ett tungt namn när det gäller att få till uppgörelser över partigränserna. Han är över 70 år och har kanske inte så mycket att förlora, men att han överhuvudtaget blandar sig i detta är för mig något överraskande. Han är en välutbildad kille med judiska rötter, som har spelat sina kort väl under åren i senaten.
Hans föregångare i den rollen var ju Harry Reid som lite la grunden för hela den här disclosure-trenden.
Jag har en vag misstanke att Demokraterna har blivit lämnade utanför under väldigt lång tid och att de precis som flottan är irriterade över detta. Det finns lite rykten om att de hade tänkt försöka pusha för disclosure med Hillary, men det blev ju aldrig av. Minns inte om något framkom kring det i de där mailen som wikileaks släppte på den tiden.
Både Obama och Bill Clinton har ju talat om UFO-grejen och antytt att de inte släpptes in. Något som jag inte tror vi hört från Republikanernas presidenter. Den sista Demokraten som tycks ha släppts in enligt rykten var Carter. Någon story om hur han grät efter att han fått höra vad man visste. Även han var ju inne på disclosure innan han blev vald, något som stärker min misstanke om att frågan är politisk också.
Elizondo har också nämnt att det finns en sorts evangelisk klick inom militären som har haft en avgörande roll i att motarbeta disclosure. Kan tänka mig att de kan vara anledningen till att bara vissa presidenter släpps in.
Om man ser till vilka politiker som driver frågan så är det höjdare inom Demokraterna men mer vanliga politiker bland Republikanerna.