2023-07-23, 20:26
Medlem
Kulturmammas avatar
UFO fråga bryter ny mark. Underbart att se det på kongressnivå. Väldigt dålig mediabevakning från Europeiskt håll. Har enbart läst små notiser.
Citera
2023-07-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Det var intressant. Jag tycker att Chuck Shumer är ett överraskande namn i den här politikersamlingen. Han är majoritetsledare (för demokraterna) i senaten sedan 1999 och ett tungt namn när det gäller att få till uppgörelser över partigränserna. Han är över 70 år och har kanske inte så mycket att förlora, men att han överhuvudtaget blandar sig i detta är för mig något överraskande. Han är en välutbildad kille med judiska rötter, som har spelat sina kort väl under åren i senaten.

Hans föregångare i den rollen var ju Harry Reid som lite la grunden för hela den här disclosure-trenden.

Jag har en vag misstanke att Demokraterna har blivit lämnade utanför under väldigt lång tid och att de precis som flottan är irriterade över detta. Det finns lite rykten om att de hade tänkt försöka pusha för disclosure med Hillary, men det blev ju aldrig av. Minns inte om något framkom kring det i de där mailen som wikileaks släppte på den tiden.

Både Obama och Bill Clinton har ju talat om UFO-grejen och antytt att de inte släpptes in. Något som jag inte tror vi hört från Republikanernas presidenter. Den sista Demokraten som tycks ha släppts in enligt rykten var Carter. Någon story om hur han grät efter att han fått höra vad man visste. Även han var ju inne på disclosure innan han blev vald, något som stärker min misstanke om att frågan är politisk också.

Elizondo har också nämnt att det finns en sorts evangelisk klick inom militären som har haft en avgörande roll i att motarbeta disclosure. Kan tänka mig att de kan vara anledningen till att bara vissa presidenter släpps in.

Om man ser till vilka politiker som driver frågan så är det höjdare inom Demokraterna men mer vanliga politiker bland Republikanerna.
Citera
2023-07-24, 10:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
UFO fråga bryter ny mark. Underbart att se det på kongressnivå. Väldigt dålig mediabevakning från Europeiskt håll. Har enbart läst små notiser.
Förra årets kongressförhör blev ju minst sagt en nothingburger trots att man då diskuterade 40-50 års händelser sedan senaste kongressförhöret om uaps (eller ufos som de kallades då) - så att media inte är särskilt intresserade innan årets runda ens påbörjats är kanske föga förvånande?
Citera
2023-07-24, 12:08
Medlem
Får nog också säga att jag är lite besviken på listan för vittnen, men får ändå vara hoppfull.
Lite som Rubio var inne på: "Har vi personer med extremt hög säkerhetsklass som hittar på saker har vi ett allvarligt problem", "Är något kring vad de säger nära sanningen är det också ett allvarligt problem"

Tror det blir mer att få de som de sagt officiellt on "record" för att kanske sedan få fram fler vittnen.
Men hade nog också förväntat mig en längre lista på namn som skulle vittna.
Citera
2023-07-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abraaladdin
Får nog också säga att jag är lite besviken på listan för vittnen, men får ändå vara hoppfull.
Lite som Rubio var inne på: "Har vi personer med extremt hög säkerhetsklass som hittar på saker har vi ett allvarligt problem", "Är något kring vad de säger nära sanningen är det också ett allvarligt problem"

Tror det blir mer att få de som de sagt officiellt on "record" för att kanske sedan få fram fler vittnen.
Men hade nog också förväntat mig en längre lista på namn som skulle vittna.

Enligt det där flödesschemat jag postade ovan så kommer det fler hearings, åtminstone ett till i September. Jag tror inte den här utvecklingen kommer stanna av i första taget. Såg till exempel att AOC twittrade om frågan. Nån citerade:

Citat:
“Listen. Yes, there is a UAP/UFO hearing happening next week. The issue around transparency is important, like the idea of disclosure. Ya know, there’s this parallel issue. Really, our department of defense… Congress continues to authorize huuuge, massive, military budgets. There’s a lot of money out there, and we’re not quite sure where it goes, and the idea of there being potential things that might be happening at DoD without Congress’ knowledge or approval, or authorization… That is an open question… is a major problem.”

Om hon och hennes aktivist-demokrater blir engagerade så är det kört för konspiratörerna. Det går inte att backa när det får sån uppmärksamhet.
Citera
2023-07-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Hans föregångare i den rollen var ju Harry Reid som lite la grunden för hela den här disclosure-trenden.

Jag har en vag misstanke att Demokraterna har blivit lämnade utanför under väldigt lång tid och att de precis som flottan är irriterade över detta. Det finns lite rykten om att de hade tänkt försöka pusha för disclosure med Hillary, men det blev ju aldrig av. Minns inte om något framkom kring det i de där mailen som wikileaks släppte på den tiden.

Både Obama och Bill Clinton har ju talat om UFO-grejen och antytt att de inte släpptes in. Något som jag inte tror vi hört från Republikanernas presidenter. Den sista Demokraten som tycks ha släppts in enligt rykten var Carter. Någon story om hur han grät efter att han fått höra vad man visste. Även han var ju inne på disclosure innan han blev vald, något som stärker min misstanke om att frågan är politisk också.

Elizondo har också nämnt att det finns en sorts evangelisk klick inom militären som har haft en avgörande roll i att motarbeta disclosure. Kan tänka mig att de kan vara anledningen till att bara vissa presidenter släpps in.

Om man ser till vilka politiker som driver frågan så är det höjdare inom Demokraterna men mer vanliga politiker bland Republikanerna.

Men det du skriver motsägs ju av det som jag alltid brukar säga, att om (de republikanska) presidenterna skulle ha blivit informerade om någonting rörande aliens, så skulle ju inte Trump ha kunnat hålla käften om det i mer än fem minuter. Eller menar du att det gjordes ett undantag även för Trump?
Citera
2023-07-24, 15:07
Medlem
Citat:
Men det du skriver motsägs ju av det som jag alltid brukar säga, att om (de republikanska) presidenterna skulle ha blivit informerade om någonting rörande aliens, så skulle ju inte Trump ha kunnat hålla käften om det i mer än fem minuter. Eller menar du att det gjordes ett undantag även för Trump?

Jag skulle gissa att de gjorde ett undantag för Trump. Han var lite av en outsider och inte så accepterad av partiet.

Han har gjort ett uttalande om ämnet i en intervju, men jag vet inte om det går att dra några slutsatser av det. Tror det var om Area 51 att det var väldigt intressant, men att han inte själv trodde på aliens. Nåt sånt. Väldigt luddigt. Vet inte om han sagt något efter sin tid som president.
Citera
2023-07-24, 15:26
Medlem
Citat:

Trump skröt ju med att han hade ”very interesting information” som han funderade på att gå ut med, men han gjorde ju inte det, vilket nog talar för att han hade ganska begränsad insyn i UFO frågor under sin tid som president. Eller så fanns det helt enkelt inte så mycket att prata om.
Citera
2023-07-24, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Trump skröt ju med att han hade ”very interesting information” som han funderade på att gå ut med, men han gjorde ju inte det, vilket nog talar för att han hade ganska begränsad insyn i UFO frågor under sin tid som president. Eller så fanns det helt enkelt inte så mycket att prata om.

Ja, jag gjorde lite samma tolkning, att det mest var snack. Å andra sidan undrar jag vad tusan hela situationen med de hemlighetsstämplade dokumenten han fick med sig handlar om. Troligen är det inget intressant, men man blir ju lite paranoid av sånt här.
Citera
2023-07-24, 18:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Ett väldigt informationsrikt flowchart av disclosure-processen:

https://www.dropbox.com/s/sn35729keesepv2/disclosure-dark-20230723.png?dl=0

Väldigt märkligt flödesschema.
Att säga att NY Times tillhör de som hindrar avslöjandeprocessen - trots att det i själva verket var de som drog igång de senaste årens hysteri med en hel radda artiklar (dessutom hårt vinklade åt det troende hållet) - utan NY Times hade vi sannolikt inte haft någon Grusch…
Citera
2023-07-24, 21:36
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Förra årets kongressförhör blev ju minst sagt en nothingburger trots att man då diskuterade 40-50 års händelser sedan senaste kongressförhöret om uaps (eller ufos som de kallades då) - så att media inte är särskilt intresserade innan årets runda ens påbörjats är kanske föga förvånande?

Hela processen måste ju börja någonstans. Jag tycker mig se att det finns mer momentum i detta hearing. Fler kongressledamöter som pratar i ganska starka ordalag, lite mer täckning i amerikansk media. Även om tex CNN fortfarande har nån märklig nonchalant inställning i de inslag jag sett. Inte så märkligt om man tänker på det Richard Doty berättar om att krafterna bakom har insiders inom media. Personligen har jag svårt att förstå att folk inte är mer intresserade i Sverige. Det är den största frågan som mänskligheten ställts inför. Det har egentligen påverkan på politik, vetenskap, religon och allt som människan pysslar med.
Citera
2023-07-25, 00:04
Medlem
stumpjumpers avatar
Nån har klippt ihop en del material gällande "varför just nu" i en reddit tråd:
https://www.reddit.com/r/UFOs/comments/158mptq/good_compilation_of_the_time_constraints_and/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in