Citat:
Och som what?
https://worldpopulationreview.com/countries/south-korea-population
Folkmängden har exploderat upp till dagens 52 miljoner. SK är extremt tätbefolkat. (Och de kan nog bidra till att en del tycker att det är jobbigt. Snarare än att dom kan få en del sjukdomar botade). Det borde vara en lättnad för dom att folkmängden krymper.
Nu är prognosen att de faller till 25 miljoner 2099. Dvs samma som 1959. Jag ser nog inte problemet.
Och som what?
https://worldpopulationreview.com/countries/south-korea-population
Folkmängden har exploderat upp till dagens 52 miljoner. SK är extremt tätbefolkat. (Och de kan nog bidra till att en del tycker att det är jobbigt. Snarare än att dom kan få en del sjukdomar botade). Det borde vara en lättnad för dom att folkmängden krymper.
Nu är prognosen att de faller till 25 miljoner 2099. Dvs samma som 1959. Jag ser nog inte problemet.
Typisk liberal korridorseende där. Det är inga problem med att det finns 50 miljoner eller 25 miljoner sydkoreaner.
Men sydkoreanska befolkningen på 25 miljoner år 2099 kommer ju bestå av över 50% 65+are ifall de fortsätter ha 0.78 barn per kvinna, då varje generation kommer minska med över 60%.
Finns det 10 miljoner 70-85 åringar så finns det 4 miljoner 45-60-åringar och 1.6 miljoner 20-35-åringar.
Herregud, är detta inte ett problem? Världens bästa ekonomiska model kan inte ens få ett sådant land att vara funktionell!
Sociala kostnaderna kommer vara väga så pass mycket att samhället heltenkelt kollapsar under de äldres tyngd.
Citat:
Nej, vi behöver inte extrem tillväxt på alla fronter. Jorden räcker inte till för det heller.
Om vi inför tullar och gör det svårare för industrin att flytta utomland då kommer enkla jobb finnas kvar i alla länder. EU och USA kan börja. Då behöver inte människor som inte är skolmaterial skaffa sig en högre utbildning som de ändå inte bemästrar. De kommer lida resten av sina liv för att försöka uppfylla krav som de ändå inte har kapacitet för.
Om vi inför tullar och gör det svårare för industrin att flytta utomland då kommer enkla jobb finnas kvar i alla länder. EU och USA kan börja. Då behöver inte människor som inte är skolmaterial skaffa sig en högre utbildning som de ändå inte bemästrar. De kommer lida resten av sina liv för att försöka uppfylla krav som de ändå inte har kapacitet för.
Trots att jag håller med dig här om att tullar och antiglobalistisk politik så anser jag att du missförstår här vad ekonomisk tillväxt ofta innebär. Det handlar inte nödvändigtvis om att använda sig av mer och mer resurser, utan att använda dem på ett smartare sätt.
Kina producerar exempelvis mer cement på 2 år än USA gjorde i hela 1900-talet. Det är inte effektiv sätt att använda resurser, de skapar enorma spökstäder och skrytinfrastruktur som inte är av värde till vanligt folk.
Enorm ekonomisk tillväxt skulle exempelvis genereras av fusionsenergi som skulle använda minimala resurser för att producera en överflöd av ren el som skulle vara till fördel för hela samhället (minska kostnaden för industrier, hushåll och transportsektorn).
Men jag håller med om att det inte finns någon egenvärde av att ha en evig tillväxt av konsumtion. Köper själv det mesta i andra hand och är nöjd med det.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-07-23 kl. 06:03.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2023-07-23 kl. 06:03.