2023-07-23, 18:28
  #31645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Alltså, det resonemang du för är väldigt intressant.
Lönerna för byggarbetarna och lönerna för de i bygghandeln ökar för varje år, samtidigt är virkespriserna mycket höga, och högre kommer de att bli då skogsmaskinerna också blir högre etc. etc.
Om priserna på bostäder sjunker kommer nyproduktionen att helt avstanna och vi har redan bostadsbrist.
Hur tänkte du lösa denna ekvation?

Har du gått på centerpartistlögnen om bostadsbrist?

Vi har ingen bostadsbrist. Vi har en sönderreglerad marknad vilken ger socfall möjlighet att bo nära stadskärnor, i treor, för 6000kr/m. Det man behöver är marknadshyror. Och att socfallen skickas iväg ut på landet. Och börjar förvärvsarbeta. Eller arbeta för bidrag. Men det är en annan diskussion.

Att nybyggnation stannar av är inget konstigt. Varför ska folk köpa till sjuka priser?
Citera
2023-07-23, 18:38
  #31646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Ja, räntan är i dagsläget absolut ingenting som tvingar folk ur hus och hem. Hade så varit fallet, hade vi redan i våras börjat se massförsäljningar och prisdumpningar.

Folk som bor kvar, klarar räntan. Dom få som är oroliga över eventuella höjningar framöver, alternativt redan nu har det knapert, binder givetvis räntan på 1-2 år.

Jag tror att väldigt få hävdar att folk kommer gå från hus och hem. Däremot kommer dessa hus och hem vara mindre värda när räntan är 5% jämfört med när den var 1%.
Citera
2023-07-23, 18:40
  #31647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det som mäklarna och många andra länge påtalat blir mer och mer viktigt.
Läget, läget, läget. Man kan förändra, bygga om och renovera det mesta i en fastighet men ligger den i fel område så kommer saker och ting inte löna sig att göra.
Dessa områden som räknas som bra blir färre och färre och mindre och mindre ju mer invandrare, gäng och skit vi får i vårt land. En barnfamilj eller vilken annan familj som helst är beredd att belåna sig lite mer bara för att komma till ett av de bättre områdena.
Vi kommer givetvis se nedgångar men i de bra områdena så kommer de bli mindre än i andra områden. Värst kommer de bli i de som ligger på gränsen till ghettoområden och no-go-zoner.

Redan nu pratas det om någon räntehöjning till och i värsta fall en till senare innan toppen är nådd och det börjar plana ut så många som tänker sig att försöka rida ut stormen helt enkelt.

Detta är min gissning.

Man gör sig nog en otjänst om man lever som om räntan kommer att sänkas från dagens nivåer inom en snar framtid. Snarare så är tecknen fler på att vi kommer att ha inflation och hög ränta i många år framöver .
Citera
2023-07-23, 18:40
  #31648
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag tror att väldigt få hävdar att folk kommer gå från hus och hem. Däremot kommer dessa hus och hem vara mindre värda när räntan är 5% jämfört med när den var 1%.

Njae..

Tittar du lite längre bak i tråden (du behöver inte titta långt) så kan du se flera hyrestorskar som knappt kan bärga sig. Dom ska göra klipp i dussintal när bostadsägare fullkomligt kastar ut sina hem till vrakpriser på marknaden.


Gick ju sådär för dom. Så nu blir det väl the next best thing, nu ska alla vara utfattiga som äger sina bostäder istället.

Det maskerar/lindrar avundsjukan lite då, om man kan fantisera så.
Citera
2023-07-23, 18:41
  #31649
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Man gör sig nog en otjänst om man lever som om räntan kommer att sänkas från dagens nivåer inom en snar framtid. Snarare så är tecknen fler på att vi kommer att ha inflation och hög ränta i många år framöver .

Inflationsmålet är nått 2024. Det kan jag sätta pengar på.
Citera
2023-07-23, 18:44
  #31650
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Har du gått på centerpartistlögnen om bostadsbrist?

Vi har ingen bostadsbrist. Vi har en sönderreglerad marknad vilken ger socfall möjlighet att bo nära stadskärnor, i treor, för 6000kr/m. Det man behöver är marknadshyror. Och att socfallen skickas iväg ut på landet. Och börjar förvärvsarbeta. Eller arbeta för bidrag. Men det är en annan diskussion.

Att nybyggnation stannar av är inget konstigt. Varför ska folk köpa till sjuka priser?

Enligt svensk social lagstiftning är det väldigt svårt för kommuner att neka bostäder för de som ej kan försörja sig själva.
Jag har inte gått på någon lögn alls utan förhåller mig till den verklighet vi lever i idag.
Citera
2023-07-23, 18:45
  #31651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Inflationsmålet är nått 2024. Det kan jag sätta pengar på.

Men hur dum är du?

Om inflationsmålet är nått kommer riksbanken i det läget gå från 4,5 % styrränta till 0 %?

Inflationen måste gå ner, över flera mätningar, under 1,7 % innan man ens sänker med några punkter, din idiot. INFLATIONEN LIGGER PÅ SJUKA 9,3 %. Hur kan man ens diskutera räntesänkningar i det här läget? Hur korkad kan man bli?

Vi kanske går ner mot 3-3,5 % styrränta 2025.

Hur ska bostadspriserna slå nya rekord om pengar fortfarande, flera år framåt, kostar?

Nollräntetiden är över. Bostadskarriär tillhör det förgångna.
Citera
2023-07-23, 18:49
  #31652
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Men hur dum är du?

Om inflationsmålet är nått kommer riksbanken i det läget gå från 4,5 % styrränta till 0 %?

Inflationen måste gå ner, över flera mätningar, under 1,7 % innan man ens sänker med några punkter, din idiot.

Vi kanske går ner mot 3-3,5 % styrränta 2025.

Hur ska bostadspriserna slå nya rekord om pengar fortfarande, flera år framåt, kostar?

Nollräntetiden är över. Bostadskarriär tillhör det förgångna.


Men lilla köttpanna. När skrev jag att man från RB:s sida kommer sänka från 4.5 till 0% i ett bräde?


Och du verkar fortfarande inte ha fattat: NÄR FOLK INSETT ATT DET NYA NORMALA, ÄR 2-3% STYRRÄNTA, KOMMER ALLTING DRA IGÅNG IGEN.


Alla är inte små lipande gnällkärringar likt dig, folk kommer börja konsumera igen. Det kan jag GUARAN-FUCKING-TEEEEEEEEEEE you lilla vännen.



Hur jävla strömlös kan man bli?
Citera
2023-07-23, 19:14
  #31653
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Man gör sig nog en otjänst om man lever som om räntan kommer att sänkas från dagens nivåer inom en snar framtid. Snarare så är tecknen fler på att vi kommer att ha inflation och hög ränta i många år framöver .

Att sänkas betyder inte en ny resa ner till nollränta utan att man nått toppen och den går ner 0,25%.
Kommer ta några år innan vi kommer ner till framtidens normalränta, gissar en reporänta på ca 2,25-2,50%.
Citera
2023-07-23, 19:23
  #31654
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det är två delar i det, för det första har folk ännu inte känt av "peak ränta", detta kommer ske Q1 2024 och framåt. Än så länge har de bara sett räntan ticka upp.

För det andra är det självfallet lättare att bita ihop och snåla i några månader jämfört med flera år. 4 %+ ränta har folk bara känt av sedan ca maj. Nästa vår kommer de flesta ha räntor på 5-6 %.


Vet inte exakt när räntan för rörliga/3m ändras men om det är vid kvartalsskiften så är julis ränta den första som blir över 4% för många.

Sedan juni 2022 har räntan nu gått från drygt 2% till drygt 4% och nu kanske BLT-kollektivet börjar inse att det inte blir någon kortvarig peak utan en platå på 4%+ som kan vara 3 år eller 5 år. Detta läge har inte varit sedan pre-2003 så för många är det ett helt nytt scenario.
Citera
2023-07-23, 19:28
  #31655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att sänkas betyder inte en ny resa ner till nollränta utan att man nått toppen och den går ner 0,25%.
Kommer ta några år innan vi kommer ner till framtidens normalränta, gissar en reporänta på ca 2,25-2,50%.

Okej, jag förstår. Låter i dagsläget lite som önsketänkande.

Jag har prisat in över 3% reporänta för alla mina lån som jag har i dagsläget och som jag tar i framtiden. Inflationen är tillbaka helt enkelt, och att tro att det tar ett år eller så är i mina ögon naivt önsketänkande.

Bostadslånen som läggs om idag får en ränta på minst 4,5%. Där kommer de ligga en bra bit framöver.
Citera
2023-07-23, 21:17
  #31656
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vet inte exakt när räntan för rörliga/3m ändras men om det är vid kvartalsskiften så är julis ränta den första som blir över 4% för många.

Sedan juni 2022 har räntan nu gått från drygt 2% till drygt 4% och nu kanske BLT-kollektivet börjar inse att det inte blir någon kortvarig peak utan en platå på 4%+ som kan vara 3 år eller 5 år. Detta läge har inte varit sedan pre-2003 så för många är det ett helt nytt scenario.

Hade vi stigande eller fallande priser förra gången vi hade den räntenivån? Börjar det inte sakta nånstans sjunka in att räntenivån är inte det som endast styr priserna på bostäder? Utan att det kan finnas andra faktorer som leder till stigande priser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in