Citat:
Ursprungligen postat av
JohnClark
Det var en bra och relevant punkt du la till. Grejen är att den är i allra högsta grad applicerbar på båda sidor tyvärr.
...
Där råder det ju tveksamheter för att uttrycka det milt. Det är ju ganska trist när komplicerade saker som krig förenklas till enkla narrativ som godheten mot ondskan, där de goda aldrig kan göra fel och vice versa. Tom andra världskriget som länge beskrevs som det sista rättfärdiga kriget innehöll en hel del mindre smickrande saker som Dresden-bombningarna och massvåldtäkter av tyska kvinnor när Berlin tagits, nidingsdåd som inte fått framskjutande plats i vinnarens historieskrivning.
Med det sagt kan jag inte med någorlunda kritiskt sinne utifrån vad jag tagit del av så långt dra slutsatsen att Ukraina och Ryssland på något sätt skulle vara jämförbara i etiskt avseende, även om man bortser från själva invasionen som var extremt oetiskt i sig.
Faktum är att ryssarna sticker ut även i jämförelse med andras krigföring, i Vietnam-kriget fick iaf My Lai-massakern uppmärksamhet och vissa dömdes för det. I Bucha massakern var Rysslands första impuls inte att utreda något utan på de mest pinsamt långsökta sätt försöka visa på att det var fejkat av Ukraina. Ifall jag inte minns fel så vetefan om inte Putin gav medalj till den ansvarige militärgruppen, som dödades i strider senare och kom i mitt tycke alldeles för rimligt undan.
Lögnerna från Ryssland har varit så många och omfattande att det tom varit kontraproduktivt som vilseledning betraktad, då åtminstone jag har svårt att ta dem på allvar och utgår ifrån att de ljuger även när de förmodan skulle tala sanning.
Men för all del, har du några veritabla källor som skulle visa på att Ukrainas övergrepp kommer i närheten av ryssarnas så tar jag gärna del av dem, men rysk media räknar jag inte som sådan källa.
Det kan ju diskuteras att västmedia inte heller är tillförlitlig, men journalisterna där hotas åtminstone inte med fängelse om de rapporterar negativt om Ukraina eller om de använder ordet krig för att just beskriva krig.