2023-07-23, 23:39
Medlem
Har de proryska avskummen i tråden förstått att det är massgripanden i Ryssland av pro-krigs mediapersonligheter och andra?

Känns som ni stöder ett rätt labilt land.
Citera
2023-07-23, 23:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det är alltså dessa ryssar vi ska tycka synd om om de råkar ut för collateral fire i ockuperade Ukraina...
Jag tror inte det va?
Ingen kommer gråta några tårar om sådana här svin blir hemlösa.

Finns inga gränser för ryska svineriet. Nybyggda bostadsrätter som Ryssland skyltar med i propagandan är till för att importera ryssar från Ryssland och inte avsedda för lokalinvånarna som fått sina bostäder sönderskjutna av ockupanterna.
Citera
2023-07-23, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Har de proryska avskummen i tråden förstått att det är massgripanden i Ryssland av pro-krigs mediapersonligheter och andra?

Intressant, var kan man läsa mer om det ? Hoppas att Solovyev är gripen, ett riktigt psycho.
Citera
2023-07-23, 23:47
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det var en bra och relevant punkt du la till. Grejen är att den är i allra högsta grad applicerbar på båda sidor tyvärr.
...

Där råder det ju tveksamheter för att uttrycka det milt. Det är ju ganska trist när komplicerade saker som krig förenklas till enkla narrativ som godheten mot ondskan, där de goda aldrig kan göra fel och vice versa. Tom andra världskriget som länge beskrevs som det sista rättfärdiga kriget innehöll en hel del mindre smickrande saker som Dresden-bombningarna och massvåldtäkter av tyska kvinnor när Berlin tagits, nidingsdåd som inte fått framskjutande plats i vinnarens historieskrivning.

Med det sagt kan jag inte med någorlunda kritiskt sinne utifrån vad jag tagit del av så långt dra slutsatsen att Ukraina och Ryssland på något sätt skulle vara jämförbara i etiskt avseende, även om man bortser från själva invasionen som var extremt oetiskt i sig.

Faktum är att ryssarna sticker ut även i jämförelse med andras krigföring, i Vietnam-kriget fick iaf My Lai-massakern uppmärksamhet och vissa dömdes för det. I Bucha massakern var Rysslands första impuls inte att utreda något utan på de mest pinsamt långsökta sätt försöka visa på att det var fejkat av Ukraina. Ifall jag inte minns fel så vetefan om inte Putin gav medalj till den ansvarige militärgruppen, som dödades i strider senare och kom i mitt tycke alldeles för rimligt undan.

Lögnerna från Ryssland har varit så många och omfattande att det tom varit kontraproduktivt som vilseledning betraktad, då åtminstone jag har svårt att ta dem på allvar och utgår ifrån att de ljuger även när de förmodan skulle tala sanning.

Men för all del, har du några veritabla källor som skulle visa på att Ukrainas övergrepp kommer i närheten av ryssarnas så tar jag gärna del av dem, men rysk media räknar jag inte som sådan källa.
Det kan ju diskuteras att västmedia inte heller är tillförlitlig, men journalisterna där hotas åtminstone inte med fängelse om de rapporterar negativt om Ukraina eller om de använder ordet krig för att just beskriva krig.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-07-23 kl. 23:58.
Citera
2023-07-23, 23:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Det är lättare att föra en diskussion med en heronist. Denne förstår att hon/han har tagit ett helt galet val, och är ärligare i sak.

För övrigt så ser det ut som Putin inte längre litar på sitt nationalgarde..

Den britiske avisen The Telegraph skriver at Putin har tatt grep for å styrke den russiske nasjonalgarden. Ifølge avisen skal en spesial-styrke-avdeling ha sluttet seg til det som beskrives som Putins private hær av livvakter.

Putin skal selv ha beordret endringen som plasserer spesialstyrke-avdelingen «Grom», som betyr torden på norsk, under hans kommando.

Ifølge The Telegraph skal førsteamanuensis ved University College of London uttalt at denne endringen er et forsøk på må «kuppsikre Kreml». Det pekes nemlig på at Putin skal frykte illojalitet fra deler av den russiske nasjonalgarden.

– Dette viser trolig at Kreml er bekymret for fremtidige trusler innenfra.

https://www.nettavisen.no/nyheter/putin-med-oppsiktsvekkende-grep-ganske-voldsomt-sier-eksperten/s/5-95-1229252

Det hela blir med varje steg som tas, en återgång till Stalins brutala tidevarv..
Senast redigerad av Snapcount 2023-07-23 kl. 23:53.
Citera
2023-07-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag är ingen ryss. Men om de får dig att må bättre, så bjuder jag på det.

Självklart inte. Medan striderna pågår borde ju dock alla försök till diplomati göras. Ska du skylla på Ryssland också, som är de enda som försökt diplomatiskt? Du kanske inte bryr dig om att människor dör för ingenting, men det pågår annat i Ukraina än era twitterlänkar om framgångar och blogginlägg om det ena och det andra.

Det måste få ett slut. Nu.

Du verkar ha konstiga ideer om frestrevare, Putin inkorporerar ett antal Ukrainska oblast i hans storryssland att vara för evig tid, tycker du att det är diplomati?
Citera
2023-07-23, 23:52
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Apor finns i Afrika, som Sverige har importerat horder av. Vi ryssar är björnar som ligger i ide och när de väcks sliter de isär motståndaren.
Är du medveten om att ryzzar ses som sämre än afrikaner och araber efter er invasion?
Citera
2023-07-23, 23:53
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Jodå, likheterna mellan Ryssland och Israel finns, men där skillnaden i USA:s inblandning är den motsatta, där USA stödde Israels försvarskrig men inte Rysslands.

Haha, nej det är en skarp observation att stöd från USA gör en skillnad.
Citera
2023-07-23, 23:54
Medlem
Citat:
Fred kan skapas om Polen och Ryssland kommer överens om vad de ska göra med det misslyckade projektet "Ukraina" eftersom de två har historiska band till området och förmodligen är Polen och Ryssland överens idag om att Ukraina var en misslyckad statsbildning som resultatet visar idag.

Vad gäller suveränitetsprincipen så gäller den bara för länder som ingår i säkerhetsrådet och inte länder som står utanför säkerhetsrådet.
Ukraina var med i säkerhetsrådet 2000-2001, så då gäller den väl dem...
Citera
2023-07-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja något sådant, och så tror jag Sverige har kvar en del av den äldre modellen också. Dessa kanske rustas upp nu medans piloter tränas.

Nej, snarare har ett antal västländer med tillgång till simulatorer mm överenskommit med övriga att xx antal ukrainska piloter skall undergå utbildning i Nato-procedur/kommunikation/samverkan/CAS osv. Flygplanstypen är inte det viktiga nu, tillgång till jämbördig utbildningsplattform däremot.
Citera
2023-07-23, 23:58
Medlem
Citat:
Få in det här i din tjocka skalle.

Israel, som skapades 1948, tog kontroll över Västbanken 1967 och om man jämför Rysslands övertagande av Krim först och sedan Donbass så är det av samma anledning och legitimerat.

Nej, Israels annekteringar är varken legitima eller internationellt accepterade. Lika lite som Rysslands annekteringar av ukrainska områden. Inte ens USA erkänner Israels annekteringar av Västbanken och Gaza. Men ironiskt nog så verkar Ryssland vara ett av de länder som klagar minst på Israels annekteringar.
Citera
2023-07-24, 00:02
Medlem
Fyttirackarn asså. Putin verkar ändå reda ut detta. Ingen jävel vågar göra nått i det där pisslandet. Men kul med utrensningar i alla fall. Hoppas mycket kompetent folk får smaka på yxan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in