2023-07-22, 11:51
Medlem
En av dom främsta orsakerna till att Jehovas Vittnen är impopulära i kristna kretsar är att dom förnekar att Jesus är Gud. Argumentet dom och andra Jesus-förnekare använder är att Jesus aldrig säger rakt ut och ordagrant att han är Gud vilket han inte heller behöver göra.
Jag kommer inte lista upp en mängd bibelcitat utan bara säga att det finns många citat där Jesus indirekt säger att han är Gud.

Låt oss ta ett exempel:
Jag äger den största och finaste fastigheten i stan, äger en Rolls Royce, en Ferrari och ett privat jetplan, men ingen har någonsin hört mig säga att jag är rik.
-Därför är jag inte rik enligt logiken som Jehovas Vittnen och andra förnekare använder för att hävda att Jesus inte skulle vara Gud.

Läs Nya Testamentet själva och se hur det ligger till.
Citera
2023-07-22, 13:03
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nu har jag inte träffas så många Jehovas Vittnen, men den handfull jag har mött så har det varit mycket bra och snälla personer. Bara gott att säga om dem.
På vilket sätt är de snälla?
Citera
2023-07-22, 13:05
Medlem
Denoms avatar
Jehovas Vittnen lider av storhetsvansinne.
Citera
2023-07-22, 17:31
Medlem
En stor del är ju att de inte firar högtider som födelsedagar, julafton ja hela julen med allt vad det innebär, nyårsafton, påskafton, midsommarafton, halloween och vad det nu finns. Det är ju sånt som är roligt för både troende och icke troende. Vad jag har fattat så lever de enkelt och umgås generellt med andra vittnen och har inte utbildning många av dom eller har inte en hög utbildning och jobbar med lågstatus yrken. De tar inte emot blod eller ger blod, ingen militärtjänst, röstar inte i valet, dricker inte alkohol, kaffe eller stimulanter, bara en viss sorts te

De går runt och knackar dörr eller står med broschyrer om jehovas vittnen i stan med ett bord och pratar med de som är villiga.

De har ju sin kyrka rikets sal där de träffas och har allt från sina möten, dop, giftermål och begravningar. De lever nog väldigt isolerat tycker jag, men de upplever det nog annorlunda
Citera
2023-07-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
En stor del är ju att de inte firar högtider som födelsedagar, julafton ja hela julen med allt vad det innebär, nyårsafton, påskafton, midsommarafton, halloween och vad det nu finns. Det är ju sånt som är roligt för både troende och icke troende. Vad jag har fattat så lever de enkelt och umgås generellt med andra vittnen och har inte utbildning många av dom eller har inte en hög utbildning och jobbar med lågstatus yrken. De tar inte emot blod eller ger blod, ingen militärtjänst, röstar inte i valet, dricker inte alkohol, kaffe eller stimulanter, bara en viss sorts te

De går runt och knackar dörr eller står med broschyrer om jehovas vittnen i stan med ett bord och pratar med de som är villiga.

De har ju sin kyrka rikets sal där de träffas och har allt från sina möten, dop, giftermål och begravningar. De lever nog väldigt isolerat tycker jag, men de upplever det nog annorlunda
"dricker inte alkohol, kaffe eller stimulanter, bara en viss sorts te."

Det har jag aldrig hört talas om. Du blandar inte ihop de med mormoner? Jag läste att de inte får dricka kaffe, te och alkohol.
Citera
2023-07-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
"dricker inte alkohol, kaffe eller stimulanter, bara en viss sorts te."

Det har jag aldrig hört talas om. Du blandar inte ihop de med mormoner? Jag läste att de inte får dricka kaffe, te och alkohol.

Vad jag har läst om dom så är det så, men kan ha fel om de har ändrat uppfattning om det, de får inte dricka stimulanta medel vad jag vet. Jehovas kanske ändrat sig med precis som alla andra religioner
Citera
2023-07-22, 18:21
Medlem
Citat:
Vad jag har läst om dom så är det så, men kan ha fel om de har ändrat uppfattning om det, de får inte dricka stimulanta medel vad jag vet. Jehovas kanske ändrat sig med precis som alla andra religioner
Nä, det verkar stämma. Jag visste bara att de inte får röka. Men inga varma drycker! Inte ens chokladmjölk då haha!

Jag vet en som blev utesluten för att han började röka och kröka igen, men han var en alkoholist som jag trodde fått ett återfall. Mest synd om hans fru som varit en syster i nästan hela sitt liv.
Citera
2023-07-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nä, det verkar stämma. Jag visste bara att de inte får röka. Men inga varma drycker! Inte ens chokladmjölk då haha!

Jag vet en som blev utesluten för att han började röka och kröka igen, men han var en alkoholist som jag trodde fått ett återfall. Mest synd om hans fru som varit en syster i nästan hela sitt liv.

Sen hur vissa gör bakom stängda dörrar vet ju ingen, finns ju andra kristna samfund där de kanske inte följer allt till punkt o pricka
Citera
2023-07-22, 18:34
Medlem
Citat:
Sen hur vissa gör bakom stängda dörrar vet ju ingen, finns ju andra kristna samfund där de kanske inte följer allt till punkt o pricka
Just det, jag minns kalabaliken när en yngling ertappades berusad efter en kväll på stan. Inte världens smartaste plan...

Och en ung gift kvinna som träffade sin älskare på tidningsrundan... Så det finns nog en del som gör lite som de känner för.
Citera
2023-07-22, 19:06
Medlem
Citat:
ingen militärtjänst

"Du skall inte mörda" . . . .
Man snickrar inte samman en teologi eller regler efter citat i en bibelöversättning som inte är nogrann i förhållande till originaltexten.
Kollar man vad budordet säger på det ursprungliga språket (hebreiska) så betyder inte ordet alls "mörda". Ordet betyder något sådant som att "inte döda någon på ett omoralisk/onödigt sätt".
Och läser man i det gamla testamentet så ser man ju att Gud inte alls är en främling till att även hjälpa Israel att vinna i krig. -Även Gud har ju dödat en mängd människor. Skillnaden från mord var att dödandet inte var "omoralisk".
Om ett land blir attackerad så har självklart landet lov att försvara sig och om landets ledning (som Gud säger vi skall lyda) kräver att vi går ut i militärtjänst så är heller inte det en synd.
Citera
2023-07-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Man snickrar inte samman en teologi eller regler efter citat i en bibelöversättning som inte är nogrann i förhållande till originaltexten.
Kollar man vad budordet säger på det ursprungliga språket (hebreiska) så betyder inte ordet alls "mörda". Ordet betyder något sådant som att "inte döda någon på ett omoralisk/onödigt sätt".
Och läser man i det gamla testamentet så ser man ju att Gud inte alls är en främling till att även hjälpa Israel att vinna i krig. -Även Gud har ju dödat en mängd människor. Skillnaden från mord var att dödandet inte var "omoralisk".
Om ett land blir attackerad så har självklart landet lov att försvara sig och om landets ledning (som Gud säger vi skall lyda) kräver att vi går ut i militärtjänst så är heller inte det en synd.
Detta gäller för det nya förbundet.

Han skall döma mellan folken, skipa rätt bland alla folkslag. De skall smida om sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Folken skall inte lyfta svärd mot varandra och aldrig mer övas för krig. Jes 2:4

You're dead wrong! Jv gör mycket fel, men även en blind höna kan finna mask att gömma sig bakom. Inte för att det gör någon skillnad, de blir avslöjade som lögnare ändå!
Citera
2023-07-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Petrus och apostlarna svarade: »Man måste lyda Gud mer än människor. Apg 5:29
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in