2023-07-23, 18:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
God sommar på dig mopspanaren

Ok lite semesterdiskussion är trevligt

Vilket signalement skulle GM-SE ljuga ihop och beklä GM med?

Glad sommar du med.
Ingen aning, jag ser problem med båda alternativ.

Men med mörkblå täckjacka blir det kanske något enklare förklarat, även om det är en chansning vad Lisbeth uppfattat. Varför skulle han i.s.f. säga det exakta till polisen, när hon enligt 08:00-sändningen säger mörk täckjacka? Då vore det väl bättre att fylla i det som framkom där?
Lägg där till att han undkommer även väktarna med sin lögn.
När han klär sig i den mörka rocken, i media och i förhör, så räknar han kallt med att väktarna inte minns den "mörkblåa täckjackan"

Även "supervittnet" så blir det ett turligt sammanträffande att vi har just ett vittne(Delsborn) som till Windén säger "mörk rock" (möjligen herrhatt).

SE verkar synsk i båda fallen av klädsel.
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-07-23 kl. 19:42.
Citera
2023-07-23, 18:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det stämmer inte att det bara var en kort period i början - han säger även den 25 april :
"... därför vet jag inte om det är vittnet Lars eventuellt , eller om det är eventuellt är mördaren jag sett"

Detta sägs alltså då han från två oberoende källor själv fått reda på att Lars befunnit sig vid barackerna enligt vad jag skrev om tidigare :
https://www.flashback.org/sp82283694

Gott, tack.
Ja, oavsett så var han i.a.f. inte säker på om personen där inne i gränden var GM eller ej.

Från 11/3 har vi också ett resonemang kring denna person.
"E tycker det var för lång tid efter smällen som mannen stod där om han skulle vara gärningsman och någon tagit upp förföljandet."
Citera
2023-07-23, 19:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Precis! Det är (känslan av) kontroll han är ute efter. Han är en person som kontrollerar klockan hela tiden.

Han är en person som kontrollerar flera gånger om det är någon som springer efter.

Genom att ställa upp i TV och bli intervjuad kontrollerar han narrativet om sig själv (tror han).

(Han får också dela ut en känga med belåten min: De är inte så bra på att lägga ihop ett plus ett.)

Hela narrativet handlar om att ge en förklaring till varför han blev sedd av, framför allt, LP och LJ.

Och eventuellt andra vittnen ...

Anklagelse: LP såg dig när hon vände sig om efter skotten.

SE (försvars-retorikern): Ja, jag gick precis bakom och jag ställde frågor om GM till henne.

Anklagelse: LJ såg dig strax efter skotten.

SE (försvars-retorikern): Ja, vi tittade mot varandra när jag stod på Sveavägen vid Palmes kropp.

Anklagelse: Ett vittne såg dig springa på Tunnelgatan.

SE (försvars-retorikern): Ja, jag sprang efter poliserna för att lämna LP:s signalement.

Full kontroll ... ?

Varför skulle han räkna med att det räcker med en fråga / ett svar och inga följdfrågor?
Uppenbarligen var han(som GM) dum nog att chansa och hade turen att komma undan med allt detta.
Argumenten att allt detta är smart och klyftigt har jag rätt stora problem med. (Men det var väl TP som "började" detta med sina argument kring "utviket" i SvD den 2 mars.)

Vore SE ett vittne så behövs ingen "försvars-retorik" och inga vidare lögner.
Citera
2023-07-23, 19:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför skulle han räkna med att det räcker med en fråga / ett svar och inga följdfrågor?
Uppenbarligen var han(som GM) dum nog att chansa och hade turen att komma undan med allt detta.
Argumenten att allt detta är smart och klyftigt har jag rätt stora problem med. (Men det var väl TP som "började" detta med sina argument kring "utviket" i SvD den 2 mars.)

Det är inte säkert att det enbart handlar om ett "smart" tänkande. Det kan vara känslodrivet.

Känslan av kontroll. Och en förfarenhet med att sidsteppa trassliga situationer.

Men nu är vi ute på djupt vatten. Var det inte en som försökte fiska upp hans sjukjournaler?

Vore han ett vittne så skulle han inte behöva uppfinna sitt hjälte-narrativ: att han hjälpte till, fick ur LP viktig information, såg något suspekt inne i gränden samt sprang efter poliserna. Som har påpekats i tråden:

Varför vände han sig inte till poliserna som var kvar med uppgiften?
Citera
2023-07-23, 19:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är han klädd i en mörkblå trekvartslång parkas/vinterjacka/täckjacka blå.

Läs Netflixserien

Hur resonerar GM-se här.

Dvs. Tvärtom. LP Mörkblå täckjacka pekar mot GM-SE klädsel och supervittnet pekar på fake-vittnet-SE klädsel.

Var det LJ han beskrev eller var det GM som stannar upp som HJ och LP beskriver.

Sommartankar

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Exakt har GM-SE på sig blå täckjacka så har hans alterego Mörk längre rock med keps och handledsväska och stålbågade glasögon som det fejkande "supervittnet " och ser så han får nästan ett alibi för klädseln
Just det, det var därför jag skrev "tycks peka bort från honom", vi vet ju inte vad Engström verkligen hade på sig den där kvällen. Själv sa han mörk rock, HO sa blå jacka.

Angående Supervittnet "som inte vait på platsen i inledningsskedet", enligt Engström. Han sa det i förhöret som hölls den 10 mars, några dagar efter att LJ i media berättat bland annat att han fördes till mordplatsen och förhördes där. Jag har tidigare tagit för givet att det var LJ som fick ta på sig Supervittneshatten, det vill säga att SE trodde att det var LJ som berättat bl a om de stålbågade, men det kan också vara så enkelt som att han förstod att det var svårt att antyda förväxling på grund av en språngmarsch som skett flera minuter efter skotten. Men om vittnet också kommit till platsen flera minuter efter mordet och inte haft en aning vad som hänt och när, så kunde någon slags förväxling kanske ändå kunna påskinas via den påhittade språngmarschen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-23 kl. 19:55.
Citera
2023-07-23, 19:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är inte säkert att det enbart handlar om ett "smart" tänkande. Det kan vara känslodrivet.

Känslan av kontroll. Och en förfarenhet med att sidsteppa trassliga situationer.

Men nu är vi ute på djupt vatten. Var det inte en som försökte fiska upp hans sjukjournaler?

Vore han ett vittne så skulle han inte behöva uppfinna sitt hjälte-narrativ: att han hjälpte till, fick ur LP viktig information, såg något suspekt inne i gränden samt sprang efter poliserna. Som har påpekats i tråden:

Smart är TP's och Göranssons ord, då dessa förklarar "utviket" i SvD. (Även här har ordet "smart" använts för att förklara detta)

Där håller jag med dig, att det snarare måste vara SE's känsla och det han tror är bäst för honom i den situation han befinner sig i. Och då är det lite märkligt att inte fler här inne ser hans risktagande och den tur han hela tiden har. (Och de gånger jag påpekat detta så har det blivit ett "himla liv"... känns känsligt.)

Som vittne vet jag inte om det går att likställa honom med att vilja bli hjälte, men visst, han ansåg sig ju ändå ha "gjort något av vikt" och att hans uppgifter kunde vara till nytta.
(Det sistnämnda är det rätt många som tycker. Kolla alla foliehattar som "vet" hur det gick till för att lyfta en, om än extrem, kategori)
Punkterna du tar upp är ju precis det han påstår sig ha gjort och som han sedan berättade för polisen, så vad är problemet med det?

Ja, din sista fråga är ju relevant då det borde varit det bästa i den situationen.
Nu gjorde SE inte så (enligt egen uppgift) utan löste det på sitt sätt. (Kanske precis så du själv förespråkar angående detta med lögnerna? På sitt sätt...det han trodde på, där och då?)
Citera
2023-07-23, 19:59
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Gott, tack.
Ja, oavsett så var han i.a.f. inte säker på om personen där inne i gränden var GM eller ej.

Från 11/3 har vi också ett resonemang kring denna person.
"E tycker det var för lång tid efter smällen som mannen stod där om han skulle vara gärningsman och någon tagit upp förföljandet."

Eftersom han pratade om en lång tid efter skotten den 11/3, kan man kanske misstänka att osäkerheten även fanns där om LJ på mordnatten, i det fall SE var ett vittne?
Citera
2023-07-23, 20:03
Medlem
Citat:

Kommer undan helt är faktiskt lite tveksamt om vi ska vara ärliga..

Det finns ju en del poliser som misstänker att han ljuger och är tveksamma om Engström är varandes på brottsplatsen...

Vad är din förklaring till det eg ?

Känslan är faktiskt att inte många i palmerummet riktigt litar på vad Engström säger..
Citera
2023-07-23, 20:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Eftersom han pratade om en lång tid efter skotten den 11/3, kan man kanske misstänka att osäkerheten även fanns där om LJ på mordnatten, i det fall SE var ett vittne?

Ja, det kan man nog tänka sig. Och det är väl från just det tillfället uppfattningen har grundat sig?

Tänker också att Lisbeths uppgifter om mannen 75 m in i gränden hade samma "stirrande blick" (minns inte ordagrant)... så var hon nog av uppfattningen att det var GM hon såg också.
Hennes uppgift om att gärningsmannen skulle ha haft en "mörkblå täckjacka".
Kanske att detta spelade in också i SE's uppfattning? Vi vet inte vad och exakt när saker sades.
Citera
2023-07-23, 20:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kommer undan helt är faktiskt lite tveksamt om vi ska vara ärliga..

Det finns ju en del poliser som misstänker att han ljuger och är tveksamma om Engström är varandes på brottsplatsen...

Vad är din förklaring till det eg ?

Känslan är faktiskt att inte många i palmerummet riktigt litar på vad Engström säger..

Ja, jag är ju av samma uppfattning som de flesta. Att man skulle gått till botten med det man tyckte var oklart direkt.
Jag ser dock inte att det är något som riktigt sticker ut och skulle gjort honom misstänkt.
Jag är också av uppfattningen att inte ens är skäligen misstänkt nu(med alla uppgifter vi har sett) utan enbart "kan misstänkas".

Gällande Palmerummet så litar jag nog mer på SE än på de flesta där...
Citera
2023-07-23, 20:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Det är inte säkert att han har uppfunnit det heller.

Ni fortsätter prata som att det är fakta att SE måste ljuga i sin vittnesroll. Men det vet vi ingenting om. Snarare har vi saker som stödjer hans historia.
Citera
2023-07-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ja, jag är ju av samma uppfattning som de flesta. Att man skulle gått till botten med det man tyckte var oklart direkt.
Jag ser dock inte att det är något som riktigt sticker ut och skulle gjort honom misstänkt.
Jag är också av uppfattningen att inte ens är skäligen misstänkt nu(med alla uppgifter vi har sett) utan enbart "kan misstänkas".

Gällande Palmerummet så litar jag nog mer på SE än på de flesta där...

Men något stämmer inte riktigt...

Om vi leker med tanken att redan mars 1986 så är alltså utredarna osäkra på Engströms varandes på brottsplatsen...

Då undrar jag eftersom vi har hört banden och läst en del...

Man hör ju även att någon säger att då är det Engström som springer på åsen osv .

Då är frågan om dom faktiskt kollade upp Engströms berättelse men ändå inte kunde bekräfta ....Eller dom orkade inte göra jobbet och han fick passera...

Jag tror att han är en hårsmån ifrån att dom faktiskt hade ställt direkta frågor till övriga vittnen om Engström...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in