• 1
  • 2
2023-07-23, 16:47
Medlem
TeEsErs avatar
Vilken operatör är bäst för en pensionär som ska gå över till 100% mobilt nu när Telia släcker fasta nätet? Det verkar bara finnas hos de stora bolagen, inte hos Fello eller Hallon.

Det är önskvärt att gamla numret förs över till mobilabonnemanget (som komplement till mobilnumret).
Telia verkar helt störda i sin prissättning så jag antar att de går bort.

Tacksam för all hjälp. Är inte van vid att ta hand om teknikhandikappade föräldrar.
Citera
2023-07-23, 16:55
Medlem
Kanske denna länk är till någon nytta för dig och dina föräldrar. De jämför flera olika mobilabbonemang för pensionärer.

https://www.surf.nu/mobilabonnemang/...SAAEgILRPD_BwE
Citera
2023-07-23, 17:08
Medlem
Beror på var dom bor och vilken täckning, typ Hallon (3) har pensionärpris från 109,-
Citera
2023-07-23, 17:23
Medlem
Telenor erbjuder fast telefonnumer via mobilnätet. Går att plugga in sin gamla fasta telefon till en mobilrouter tex.

https://www.telenor.se/handla/mobila...ia-mobilnatet/
Citera
2023-07-23, 17:45
Medlem
Hemtelefonnummer och mobiltelefonnummer på samma SIM-kort kostar 138 kr/mån hos My Beat.

49 kr/mån. Avgift för hemtelefonnummer.
89 kr/mån. Seniorabonnemang med fria samtal och SMS samt 1 GB surf.
Totalt: 138 kr/mån.

My Beat använder Telenors nät.
Citera
2023-07-23, 17:51
Medlem
TeEsErs avatar
Tack för tipsen. Den viktigaste faktorn är att det går att lägga till gamla fastnumret till abonnemanget så att folk fortfarande kommer fram på det. Det verkar som bara Tre, Telia och Telenor kan göra det.
Citera
2023-07-23, 18:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hallon är givet, billigt och enkelt, köp en smartphone till dem även om de hatar den. Så bra med bankid och swish.

Om du MÅSTE ha fastnumret så finns det bara telia att välja på, jag hade samma problem eftersom jag har känt nummer till min butik och ville ha kvar det. Men jag kommer undan med 295 kr i månaden fast det är telia. Då har jag både fast och mobilnr till samma mobil.

Man kan köpa ett bra mobilnummer typ 112233 på tradera om man lägger några hundringar, så kan de skippa sitt fasta nummer och får ett bra mobilnummer istället. Ingen som ringer fasta nummer längre, man kan ju inte messa t.ex.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-23 kl. 18:12.
Citera
2023-07-23, 18:24
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hallon är givet, billigt och enkelt, köp en smartphone till dem även om de hatar den. Så bra med bankid och swish.

Om du MÅSTE ha fastnumret så finns det bara telia att välja på, jag hade samma problem eftersom jag har känt nummer till min butik och ville ha kvar det. Men jag kommer undan med 295 kr i månaden fast det är telia. Då har jag både fast och mobilnr till samma mobil.

Man kan köpa ett bra mobilnummer typ 112233 på tradera om man lägger några hundringar, så kan de skippa sitt fasta nummer och får ett bra mobilnummer istället. Ingen som ringer fasta nummer längre, man kan ju inte messa t.ex.
Fastnumret är för att de haft det sen början på 70-talet och de har många vänner. De är lite för gamla för att lära nya tricks. SMS och sånt är svart magi som de aldrig tagit till sig. Så fastnumret kvar på en telefon it is.

Telia, Tre och Telenor erbjuder flytt av fastnumret.
Citera
2023-07-23, 18:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Fastnumret är för att de haft det sen början på 70-talet och de har många vänner. De är lite för gamla för att lära nya tricks. SMS och sånt är svart magi som de aldrig tagit till sig. Så fastnumret kvar på en telefon it is.

Telia, Tre och Telenor erbjuder flytt av fastnumret.
Det kommer en tid, ganska nära nu, när det blir omöjligt att leva utan bankid. Så är de inte 90 år hade jag nog försökt med en nyare Samsung 500 kr på blocket. Å andra sidan kan naiva gamlingar med bankid bedras på telefon om man inte lär dem hur bankid fungerar.
Citera
2023-07-23, 18:47
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kommer en tid, ganska nära nu, när det blir omöjligt att leva utan bankid. Så är de inte 90 år hade jag nog försökt med en nyare Samsung 500 kr på blocket. Å andra sidan kan naiva gamlingar med bankid bedras på telefon om man inte lär dem hur bankid fungerar.
Alltså, mobil finns sen länge, det är hemnumret som släcks för dem nu i vinter.
Citera
2023-07-23, 19:40
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Vilken operatör är bäst för en pensionär som ska gå över till 100% mobilt nu när Telia släcker fasta nätet? Det verkar bara finnas hos de stora bolagen, inte hos Fello eller Hallon.

Det är önskvärt att gamla numret förs över till mobilabonnemanget (som komplement till mobilnumret).
Telia verkar helt störda i sin prissättning så jag antar att de går bort.

Tacksam för all hjälp. Är inte van vid att ta hand om teknikhandikappade föräldrar.
Fello såklart. Telias master och bästa täckning
Citera
2023-07-23, 21:46
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Fello såklart. Telias master och bästa täckning
Går inte att föra över fast nummer till Fello.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in