2023-07-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bara lite förtydliganden:

Hänvisningen till s. 77 avser den inre undersökningen av huvudsvålen med två separata mjukdelsblödningar.
//
Armarna avser armbågarna, vilket RL också beskriver i meningen ovanför denna textrad.

Och nej, det är tvärtom osannolikt att armbågsskadorna har uppkommit av att M har hållit ner T:s händer och därigenom orsakat armbågsskador.
Ur rätten: "Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit.
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.
"

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.
//

Samtidigt skriver hon i rapporten att armbågsskadorna är förenliga med det sätt J beskrivet. Dvs att T hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållit av och tryckts mot golvet av M.

Vart i förhöret säger Svegfors detta? Minns jag rätt demonstrerade han visuellt i rätten, varpå RL svarade att sannolikheten för det är liten.
Citera
2023-07-23, 13:23
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för feedbacken.

Både polisens system för tömning och analys får nya uppdateringar snart.

Analysprogrammet som sorterar ut användardatan finns som testversion hos leverantörens ”Design Partners” alltså polisorganisationer som hjälper till att utvärdera programmet.

Innan månadens slut menar de att de kan ha den skarpa versionen 7.63 ute på ”marknaden”.

Det är alltså en sådan uppdatering polisen kan ha väntat på någon vecka för att få ut fyndplatsens koordinater. Eller så missade man uppdateringen och därav fördröjning hitta Tove.

Äsch, man kan absolut inte lite på pedometer/stegräknare. Inte en om man lägger in vikt, steglängd och annat.

Jag har återigen testat 7 olika och ALLA visar olika hela tiden.
Här är en bild på mina räknare, 5 st.
Plus två Android mobiler.

https://imgur.com/a/LRLGkqC
Citera
2023-07-23, 13:33
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Verka inte gå så bra för MENA-iten JJ i fängelset heller. Vet någon vad detta rör sig om?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q72KMV/tove-mordaren-ertappad-i-fangelse-viskar-under-jacka

Den här damen stinker ju problem på långa vägar. Hur fan kunde hon ta studenten med toppbetyg?

Hon tog inte alla studenten med toppbetyg. Men hade A i psykologi…😑Däremot i grundskolan hade hon mycket bra betyg.
Citera
2023-07-23, 13:36
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pomoj
Är själv tyvärr för gammal för att testa detta nu. Men när jag var ung o unggammal så var jag ryttare och även fd lätt kampsports utövare så kan jag se att J faktiskt skulle kunnat göra strypningen själv. Om T var lite berusad och dessutom påverkad i huvudet av smällen så skulle J kunnat strypa T alldeles själv genom att sitta tungt på T bröstkorg medan hon håller fast T:s armar med lårmusklerna. Men jag är ingen utb läkare så i detta gör jag en gissning byggd på egen erfarenhet. Alltså inte strypningen då, utan styrkan i benen.

Tror inte man får någon bra kraft med benen om man sitter ner, men står du på knä så får du det. ”Sen reste jag mig på knä” sa Johanna.
Citera
2023-07-23, 13:54
Medlem
yoloswagetcs avatar
Har försökt hitta svaret i tråden men vet inte om det konstaterats definitivt: sitter de bägge på Hinseberg? Eller sitter Maja någon annanstans?
Citera
2023-07-23, 14:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ingen fara, jag "hinner" själv inte svara alla, även om jag vill det. Inte sällan kan diskussionen ändå fortgå, även om man inte svarat.

Jag vill förtydliga, att blödningen ligger bakom de två strukturerna i hjärnstammen;

"[...]traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen"

Jag tror att det är mycket troligt att de väsande ljud som Tove haft, och det som Joahanna beskriver som att hon rycker till (liknande) är just de sista stadierna som rättsläkaren beskriver.

Jag tror nu inte att Johanna hade en minsta tanke på att avsluta, och absolut inte att ringa efter hjälp. Förmodligen (vi får väl se vad det rättsliga rådet kommer fram till) så är de skador som finns på halsen, ett tydligt tecken på att den kraft som Johanna har haft runt halsen, väldigt talande.
O, ja. Ett enormt och stabilt tryck med åtklämda artärer vilket i sig borde medfört blodtrycksfall i ett tidigt skede.

Ur rättegången: "- Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet", säger rättsläkaren.
Citat:
Det är möjligt att Johanna har någt visst mått av känsloregister, att hon kan ha upplevt att det var obehagligt att se Toves tunga komma ut, väsande ljud, ryckningar osv, men frågan är om detta är ett tecken på att hon bara är förvånad/fascinerad över att slutet skulle se ut på det viset, och osäker på vad det egentligen är som händer.
Precis så, man får förmoda att J som hoppar och sjunger av glädje direkt efteråt och dagen därpå uppger sig ha nått sitt mål, har ett känsloregister som inte har mycket gemensamt med en empatisk och medkännande individs känslor; där andra upplever obehag, rädsla och äckel stimuleras hos J istället lustcentra.

Jag förmodar liksom du, att hennes upplevelse gav en kick med de reaktioner du beskriver här. Nu när hon har fått leva ut sina fantasier, ökar förstås risken för att hon har fått smak för sin böjelse och suktar efter mer experimenterande.

"– När psykopater fokuserar på möjligheten att få en belöning så kan de inte rikta sin uppmärksamhet åt något annat för än de fått det de är ute efter. Det här beteendet kan bero på den förhöjda dopaminutsöndringen, tror Joshua Buckholz, en av forskarna bakom studien, och forsätter:
– På grund av dopaminet blir längtan efter moroten mycket starkare än rädslan för piskan, kan man säga.
"
Citera
2023-07-23, 14:27
Medlem
Nonitottas avatar
Apropå de två märkena som Tove hade i nacken där Johanna kan ha hållit hårt med fingrarna där, samtidigt som hon tryckte med tummarna på halsens framsida:

Jag läste om förlängda märgen.

Citerar:
I förlängda märgen finns också ett antal kärnor (= en samling nervcellskroppar) som kontrollerar viktiga funktioner i kroppen.

Centrum för blodcirkulation som kontrollerar hjärtfrekvens och kärldiameter.
Centrum för andning som kontrollerar andningsrytm.
Det finns även centra för flera reflexer som att kräka, svälja, nysa, hosta och hicka.

Här är hela texten för den som är intresserad:

https://anatomifysiologi.se/fysiologi/nervsystemet/forlangda-margen-medulla-oblongata/
Senast redigerad av Nonitotta 2023-07-23 kl. 14:48.
Citera
2023-07-23, 14:30
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag håller med. Ser ut som vilken Pinterest profil som helst

Ja, med fuckyou-fingret på varenda bild.
Sen kan man ju läsa vad det står på alla skyltar Johanna har lagt upp.
Citera
2023-07-23, 14:41
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
O, ja. Ett enormt och stabilt tryck med åtklämda artärer vilket i sig borde medfört blodtrycksfall i ett tidigt skede.

Ur rättegången: "- Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet", säger rättsläkaren.
Precis så, man får förmoda att J som hoppar och sjunger av glädje direkt efteråt och dagen därpå uppger sig ha nått sitt mål, har ett känsloregister som inte har mycket gemensamt med en empatisk och medkännande individs känslor; där andra upplever obehag, rädsla och äckel stimuleras hos J istället lustcentra.

Jag förmodar liksom du, att hennes upplevelse gav en kick med de reaktioner du beskriver här. Nu när hon har fått leva ut sina fantasier, ökar förstås risken för att hon har fått smak för sin böjelse och suktar efter mer experimenterande.

"– När psykopater fokuserar på möjligheten att få en belöning så kan de inte rikta sin uppmärksamhet åt något annat för än de fått det de är ute efter. Det här beteendet kan bero på den förhöjda dopaminutsöndringen, tror Joshua Buckholz, en av forskarna bakom studien, och forsätter:
– På grund av dopaminet blir längtan efter moroten mycket starkare än rädslan för piskan, kan man säga.
"

Tack för intressant text.
Vad jag har förstått kan psykopater visst visa känslor såsom skratt, glädje, gråt. Men det är när det gäller dem själva. De har inga känslor för andra.

T.ex när Johanna gråter i rättssalen för att det är synd om Tove "att hon ska behöva ligga där alldeles ensam..."

Eller efter att just ha strypt Tove till döds:
"Jag har ju själv alltid velat bli kremerad..." och andra liknande uttryck. Man ba baxnar!
Senast redigerad av Nonitotta 2023-07-23 kl. 14:47.
Citera
2023-07-23, 14:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Samtidigt skriver hon i rapporten att armbågsskadorna är förenliga med det sätt J beskrivet. Dvs att T hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållit av och tryckts mot golvet av M.
"Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna, och ryggen uppkommit på det sättet som den misstänkta JJ beskrivit, d v s att den avlidna hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot bålen/ryggen mot ett hårt underlag när JJ satte sig på hennes mage/bröst."

Eftersom sannolikheten är liten för att mjukdelsblödningar på armbågarna uppstår av att någon håller i dina handleder, borde mjukdelsskador i sådana fall ha uppstått inom det område där M påstås ha hållit T:s händer/handleder.

När T "hamnar på rygg" som RL skriver i rapporten, uppstår armbågsskador till följd av fallet.
Citat:
Vart i förhöret säger Svegfors detta? Minns jag rätt demonstrerade han visuellt i rätten, varpå RL svarade att sannolikheten för det är liten.
Du befann dig i rätten (?) så du borde minnas.

Exakt var i förhöret han tar upp frågan vet jag inte utan att kontrollera.
Citera
2023-07-23, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Det är en fråga han ställer i slutet av förhöret med AL under rättegången

https://youtu.be/ca7subYElSs

Lyssna från 5:47:29
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-07-23 kl. 15:11.
Citera
2023-07-23, 15:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Tack för intressant text.
Vad jag har förstått kan psykopater visst visa känslor såsom skratt, glädje, gråt. Men det är när det gäller dem själva. De har inga känslor för andra.
Fullkomlig egocentricitet, ja. När de ser en vinst med att bete sig på ett sätt som gör andra välvilligt inställda till dem, gör de det gärna. Oförutsägbara kameleonter som kan skifta färg beroende på situation och miljö.
Citat:
T.ex när Johanna gråter i rättssalen för att det är synd om Tove "att hon ska behöva ligga där alldeles ensam..."

Eller efter att just ha strypt Tove till döds:
"Jag har ju själv alltid velat bli kremerad..." och andra liknande uttryck. Man ba baxnar!
Ja, det är bara för skruvat. - Vilket skådespeleri.
Här visar hon sin uppenbara oförmåga att sätta sig in i hur andra personer tänker och känner. På grund av sin ungdom prövar hon sig fortfarande fram vad som är gångbart i omgivningens ögon.

J har använt sig av sökningar om hur man får bort DNA på bästa sätt, ett tips var att bränna bort den typen av bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in