Citat:
Tack för hjälpen, du är en stjärna!
Ber om ursäkt, ser att jag glömde svara på ditt inlägg
som innehåller mängder med information; alldeles utmärkt att ha till hands vid en mer ingående diskussion.
De av dig inringade områdena långt baktill visar också att T förmodligen har haft huvudet något framåtböjt och in mot hakan, vid islaget/-n. Blödningarna ligger i området hjärnbryggan och förlängda märgen, vilka i sin tur är respiratoriskt centra. Ett skalltrauma här kan påverka andningen till att bete sig avvikande (bara en reflektion), men den minimala blödningen borde endast ha gett upphov till en eventuell lättare hjärnskakning, som RL menar.
Citat: "Fynd tydande på agonal hjärtrytmrubbning" torde vara ett resultat av kvävningsdöden. Det är också mest troligt dessa ljud J beskriver som väsande och rosslande andning efter att T "rycker till", dvs krampar. T:s hjärta har stannat här följt av agonal andning och hade bara J tillkallat hjälp mot slutet och samtidigt gett T HLR, så hade hon kunnat överleva.
Ja, det borde röra sig om ett kraftigare islag mot en hård yta då övre delen av tinningmuskeln samtidigt fick sig en stöt.
Ber om ursäkt, ser att jag glömde svara på ditt inlägg
som innehåller mängder med information; alldeles utmärkt att ha till hands vid en mer ingående diskussion.De av dig inringade områdena långt baktill visar också att T förmodligen har haft huvudet något framåtböjt och in mot hakan, vid islaget/-n. Blödningarna ligger i området hjärnbryggan och förlängda märgen, vilka i sin tur är respiratoriskt centra. Ett skalltrauma här kan påverka andningen till att bete sig avvikande (bara en reflektion), men den minimala blödningen borde endast ha gett upphov till en eventuell lättare hjärnskakning, som RL menar.
Citat: "Fynd tydande på agonal hjärtrytmrubbning" torde vara ett resultat av kvävningsdöden. Det är också mest troligt dessa ljud J beskriver som väsande och rosslande andning efter att T "rycker till", dvs krampar. T:s hjärta har stannat här följt av agonal andning och hade bara J tillkallat hjälp mot slutet och samtidigt gett T HLR, så hade hon kunnat överleva.
Ja, det borde röra sig om ett kraftigare islag mot en hård yta då övre delen av tinningmuskeln samtidigt fick sig en stöt.
Det är ingen fara, jag "hinner" själv inte svara alla, även om jag vill det. Inte sällan kan diskussionen ändå fortgå, även om man inte svarat.
Jag vill förtydliga, att blödningen ligger bakom de två strukturerna i hjärnstammen;
"[...]traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen"
Jag tror att det är mycket troligt att de väsande ljud som Tove haft, och det som Joahanna beskriver som att hon rycker till (liknande) är just de sista stadierna som rättsläkaren beskriver.
Jag tror nu inte att Johanna hade en minsta tanke på att avsluta, och absolut inte att ringa efter hjälp. Förmodligen (vi får väl se vad det rättsliga rådet kommer fram till) så är de skador som finns på halsen, ett tydligt tecken på att den kraft som Johanna har haft runt halsen, väldigt talande.
Det är möjligt att Johanna har någt visst mått av känsloregister, att hon kan ha upplevt att det var obehagligt att se Toves tunga komma ut, väsande ljud, ryckningar osv, men frågan är om detta är ett tecken på att hon bara är förvånad/fascinerad över att slutet skulle se ut på det viset, och osäker på vad det egentligen är som händer.