2023-07-23, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för hjälpen, du är en stjärna!
Ber om ursäkt, ser att jag glömde svara på ditt inlägg som innehåller mängder med information; alldeles utmärkt att ha till hands vid en mer ingående diskussion.
De av dig inringade områdena långt baktill visar också att T förmodligen har haft huvudet något framåtböjt och in mot hakan, vid islaget/-n. Blödningarna ligger i området hjärnbryggan och förlängda märgen, vilka i sin tur är respiratoriskt centra. Ett skalltrauma här kan påverka andningen till att bete sig avvikande (bara en reflektion), men den minimala blödningen borde endast ha gett upphov till en eventuell lättare hjärnskakning, som RL menar.

Citat: "Fynd tydande på agonal hjärtrytmrubbning" torde vara ett resultat av kvävningsdöden. Det är också mest troligt dessa ljud J beskriver som väsande och rosslande andning efter att T "rycker till", dvs krampar. T:s hjärta har stannat här följt av agonal andning och hade bara J tillkallat hjälp mot slutet och samtidigt gett T HLR, så hade hon kunnat överleva.
Ja, det borde röra sig om ett kraftigare islag mot en hård yta då övre delen av tinningmuskeln samtidigt fick sig en stöt.

Det är ingen fara, jag "hinner" själv inte svara alla, även om jag vill det. Inte sällan kan diskussionen ändå fortgå, även om man inte svarat.

Jag vill förtydliga, att blödningen ligger bakom de två strukturerna i hjärnstammen;

"[...]traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen"

Jag tror att det är mycket troligt att de väsande ljud som Tove haft, och det som Joahanna beskriver som att hon rycker till (liknande) är just de sista stadierna som rättsläkaren beskriver.

Jag tror nu inte att Johanna hade en minsta tanke på att avsluta, och absolut inte att ringa efter hjälp. Förmodligen (vi får väl se vad det rättsliga rådet kommer fram till) så är de skador som finns på halsen, ett tydligt tecken på att den kraft som Johanna har haft runt halsen, väldigt talande.

Det är möjligt att Johanna har någt visst mått av känsloregister, att hon kan ha upplevt att det var obehagligt att se Toves tunga komma ut, väsande ljud, ryckningar osv, men frågan är om detta är ett tecken på att hon bara är förvånad/fascinerad över att slutet skulle se ut på det viset, och osäker på vad det egentligen är som händer.
Citera
2023-07-23, 11:48
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nej för man kan surfa på internet med ett PS4, och sånt får man inte ha i cellen. Tror detsamma gäller PS3. Så man får inte ha nyare än PS2

Aha, gott åt henne.
Citera
2023-07-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det fetade:
Testa med någon du känner, så märker du att den som sitter ovanpå inte klarar av att hålla fast offrets armar med sina ben/knän på det sättet om denna sitter. Blir inte kraft nog.

Däremot om gärningspersonen lättar på baken så blir kraften tillräckligt stark för att hålla ordning på offrets armar.

"...jag reste mig på knä..."sa Johanna (kan lyssnas på IRL). Det stämmer säkert, men Johanna vill få rätten att tro att hon då avslutade överfallet, det var snarare då det började på allvar.

Är själv tyvärr för gammal för att testa detta nu. Men när jag var ung o unggammal så var jag ryttare och även fd lätt kampsports utövare så kan jag se att J faktiskt skulle kunnat göra strypningen själv. Om T var lite berusad och dessutom påverkad i huvudet av smällen så skulle J kunnat strypa T alldeles själv genom att sitta tungt på T bröstkorg medan hon håller fast T:s armar med lårmusklerna. Men jag är ingen utb läkare så i detta gör jag en gissning byggd på egen erfarenhet. Alltså inte strypningen då, utan styrkan i benen.
Citera
2023-07-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag funderar över hur hälsoappen kan registrera en såpass långsam gång, där 48 steg kan ta upp till fem minuter, utan att det registeras som uppehåll någon gång, dvs bli flera stegskvenser med uppehåll mellan dessa?

Iofs kan jag se att när jag gått t ex i en upplevd sekvens, utan större uppehåll, blir registreringen uppdelad i en mängd mindre delar, och det kan finnas pauser som då enbart handlar om sekunder.

Ett ex är att jag hämtade min mobil från sovrummet, gick ner till köket, och stannande till vid kaffeapparaten, tog en kopp kaffe, gjorde några andra små gerjor och sedan satte mig vid bordet. Detta delas upp i stegsekvenser, där en pågående gång avslutas med nästföljande sekund så att man ser att det inte är några avbrott. Däremot syns det ett gap där jag hällt i kaffe i koppen med några sekunder.

Men att gå 48 steg under 5 minuter, hur kan det registreras som en sekvens utan större uppehåll?

Jag har en notering där jag nyligen tog 47 steg på 8 min 30 sek.

När jag kollar vad jag gjorde så visar det sig att jag stod i en lång kö som rörde sig sakta framåt. Som jag minns det så använde jag mobilen ”aktivt” och rullade en vagn framför mig. Det var inte på Gekås thank god utan en kö på flygplats.

Så som du beskriver det med kök och kaffe där får jag samma när jag ”fejkade” ett badrumsbesök här. Runt femtio steg registrerad t/r men de är uppdelade i typ 3+6+4+14+3+3+ osv med ”anslutande” tidsstämplars sekunder.
Dagsformen för min mobil ser ut att vara att den delar upp stegen i femsekubders stegserier trots att jag är under gång inomhus i sekvenser om 30-40 steg.
Rörigt detta, haha. Ska jämföra med annan iPhonemodell och se om den beter sig annorlunda.

IPhonen är så känslig ibland så att när man stannar upp för att öppna en dörr så stoppar den stegserien i vissa fall.

Det är intressant att MH:s steg sker i en längre serie och än mer intressant blir sluttiden även om den som sagt antagligen är rätt ”normal” i förhållande till starttiden.

Min bedömning annars att MH:s mobil initialt inte tömts med den mer avancerade metoden Full File System har förstärkts men hoppas bli ”motbevisad” där. Oddsen är rätt låga för det dock.

Jag visade här i tråden hur man tömmer en iPhone 12 med iOS 16 och den möjligheten för den kombinationen av iPhonemodell och iOS version har bara funnits några veckor ”officiellt”.
Citera
2023-07-23, 12:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du får googla nåt klipp med Galenskaparna. De hade nån karaktär som hette Fartland som fastnade i en sådan.

Ja det här med stegserierna är inte någon exakt vetenskap. Jag skrev precis ett inlägg där det framgår en del faktorer som kan påverka. Och ibland är det lite mer av ett mysterium varför det dragit ut några minuter ”extra”.

De tidsstämplar som är redovisade i fup bör vara starttiden (baserat på hur polisens program normalt visar analysresultatet i ”indexeringen”), men värt att dubbelkolla.
Om jag tolkat rätt, så visar egentligen appen endast att M varit vaken, hållit i tfn och rört på sig, men inte nödvändigtvis från A till B i en sekvens. Hon skulle väl teoretiskt kunnat gått runt på stället utan förflyttning?

Har m a o appregistreringen endast betydelse för att visa på vakenhet?
Citera
2023-07-23, 12:15
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J kör vidare på tema ansvar, ärlighet och trovärdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Gillar att Johanna styr och ställer på Hinseberg

Det tåga i henne

Har ni lust att sammanfatta vad som står i artikeln för oss som inte har plus?
Citera
2023-07-23, 12:20
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Får fråga vilka som är de "hemska" bilderna? Jag ser bilder på Davidsstjärnor, bröllopsklänningar, lösnaglar, en bil med öppen baklucka, och två tjejer på cykel som pekar finger.

Jag håller med. Ser ut som vilken Pinterest profil som helst
Citera
2023-07-23, 12:22
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har en notering där jag nyligen tog 47 steg på 8 min 30 sek.

När jag kollar vad jag gjorde så visar det sig att jag stod i en lång kö som rörde sig sakta framåt. Som jag minns det så använde jag mobilen ”aktivt” och rullade en vagn framför mig. Det var inte på Gekås thank god utan en kö på flygplats.

Så som du beskriver det med kök och kaffe där får jag samma när jag ”fejkade” ett badrumsbesök här. Runt femtio steg registrerad t/r men de är uppdelade i typ 3+6+4+14+3+3+ osv med ”anslutande” tidsstämplars sekunder.
Dagsformen för min mobil ser ut att vara att den delar upp stegen i femsekubders stegserier trots att jag är under gång inomhus i sekvenser om 30-40 steg.
Rörigt detta, haha. Ska jämföra med annan iPhonemodell och se om den beter sig annorlunda.

IPhonen är så känslig ibland så att när man stannar upp för att öppna en dörr så stoppar den stegserien i vissa fall.

Det är intressant att MH:s steg sker i en längre serie och än mer intressant blir sluttiden även om den som sagt antagligen är rätt ”normal” i förhållande till starttiden.

Min bedömning annars att MH:s mobil initialt inte tömts med den mer avancerade metoden Full File System har förstärkts men hoppas bli ”motbevisad” där. Oddsen är rätt låga för det dock.

Jag visade här i tråden hur man tömmer en iPhone 12 med iOS 16 och den möjligheten för den kombinationen av iPhonemodell och iOS version har bara funnits några veckor ”officiellt”.

Tack Avel för djuplodat engagemang.
Maja har/hade en iPhone 12, hoppas polisen nu använder den uppdaterade mjukvaran för att reda ut alla dessa steg en gång för alla.
Citera
2023-07-23, 12:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Har ni lust att sammanfatta vad som står i artikeln för oss som inte har plus?
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-07-23, 12:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Sid 77 i obduktionsrapporten, "91.Baktill i huvudsvålen ses ett ca 5 x 5 cm stort område med en diskret mjukdelsblödning motsvarande det ovanbeskrivna området nr. 45 i hårbotten."
Bara lite förtydliganden:

Hänvisningen till s. 77 avser den inre undersökningen av huvudsvålen med två separata mjukdelsblödningar.
//
Citat:
På sid 99 kan man läsa Mjukdelsblödningarna på hennes armar är förenliga med att hennes armar har hållits och tryckts mot golv eller vägg av annan person samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).

Dessa mjukdelsblödningar har uppkommit eftersom Tove försökte röra på sig. Någon behövde hålla fast henne. Alltså var hon inte i ett sådant skick att hon låg passiv orörlig och lät J strypa henne i lugn och ro.
Armarna avser armbågarna, vilket RL också beskriver i meningen ovanför denna textrad.

Och nej, det är tvärtom osannolikt att armbågsskadorna har uppkommit av att M har hållit ner T:s händer och därigenom orsakat armbågsskador.
Ur rätten: "Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit.
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.
"

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.
//
Citera
2023-07-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om jag tolkat rätt, så visar egentligen appen endast att M varit vaken, hållit i tfn och rört på sig, men inte nödvändigtvis från A till B i en sekvens. Hon skulle väl teoretiskt kunnat gått runt på stället utan förflyttning?

Har m a o appregistreringen endast betydelse för att visa på vakenhet?

Ja i teorin kan hon ha gått runt i en cirkel i låt säga vardagsrummet.

Hon behöver inte ha hållit i mobilen i handen utan haft den i fickan eller hennes ”becknarväska” eller liknande.

Om de 33 stegen 02:19 har tidsperiod på et par minuter skulle det förvåna mig men om det stämmer matcha hennes berättelse.

Tidsstämpeln 02:43 är mer kritisk och även antalet steg då de uppgår till 48 steg i en serie. Det är rätt långt. Medelsteglängden är runt 78 cm (varierar så klart inomhus) och det betyder knappt 40 meter avverkar hon i en stegserie 02:43 då. Sluttiden och evtl kompletterande data blir avgörande för att kunna analysera närmare.
Senast redigerad av Avel 2023-07-23 kl. 13:14.
Citera
2023-07-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Tack Avel för djuplodat engagemang.
Maja har/hade en iPhone 12, hoppas polisen nu använder den uppdaterade mjukvaran för att reda ut alla dessa steg en gång för alla.

Tack för feedbacken.

Både polisens system för tömning och analys får nya uppdateringar snart.

Analysprogrammet som sorterar ut användardatan finns som testversion hos leverantörens ”Design Partners” alltså polisorganisationer som hjälper till att utvärdera programmet.

Innan månadens slut menar de att de kan ha den skarpa versionen 7.63 ute på ”marknaden”.

Det är alltså en sådan uppdatering polisen kan ha väntat på någon vecka för att få ut fyndplatsens koordinater. Eller så missade man uppdateringen och därav fördröjning hitta Tove.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in