Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Både Ukraina/Väst och Ryssland har slut på artilleriammunition sedan länge. Det som används nu är sådant som nyproduceras. Och som jag sa tidigare så har Väst trettio gånger så stor industrikapacitet som Ryssland. Det samlade västs produktion av artillerigranater var större än Rysslands innan Ukrainakriget inleddes och den är nästan säkert större än Rysslands produktion idag. Även om väst vill behålla en del av sin krigsproduktion för eget bruk så är det inte sannolikt att Ryssland kan behålla ett materiellt övertag mot Ukraina någon längre tid.
Att västs stöd till Ukraina skulle drabba västs befolkningar på något negativt sätt är helt klart vad den ryska propagadan vill få väst att tro. Men det betyder inte att det är sant. Som ett exempel har EU- länderna skänkt över 50 miljarder euro till Ukraina. Det kan låta mycket men det är inte ens hälften så mycket som EU-länderna har gett bort i U-landsbistånd under samma period. Obetydligt är ett utmärkt adjektiv att använda i sammanhanget.
Jo, men som jag skrivit tidigare har USA, om jag minns rätt, kapacitet att tillverka 10 000 15,5 cm artillerigranater per månad samtidigt som Ukraina skjuter upp så många under några dagar.
Båda sidor lever på de gamla sovjetiska lagren av andra kalibrar, och där har Ryssland en fördel.
Måste finnas extrema mängder av exempelvis gamla 12,2 cm granater i Ryssland samt hos deras allierade såsom Armenien etc.
Sveriges en gång så stolta produktionskapacitet av granater är nog nu nära noll.