2023-07-23, 12:06
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Narkotika i bilen? Har sett ett fall nämnas flera gånger från Nynäshamnstidningen, men är vi helt på det klara med att det är samma fall som TS/Aftonbladet pratar om?!?

Låter ju nästan för sinnessjukt att tanten isåfall gråter ut i Aftonbladet... vad fan har hon att vinna på det om hon nu är bevisat kriminell?!

Var kommer uppgiften om tredje kull etc. ifrån?? Känns som att många inlägg i denna tråden bara slänger fram "uppgifter" lite hipp som happ, utan att redovisa någon källa. TS källa är ju Aftonbladet, där nämns inget om narkotika etc.?

Händelserna refererar till samma datum och att två kvinnor i 70 års ålder skulle smuggla in två hundar och nyförlösta valpar finner jag som väldigt osannolikt.

Info omitted detta är tredje kullen på kort tid kommer från tråden där någon googlat kvinna.

Aftonbladet kör ju rätt okritiskt på kvinnans bild som i mångt och mycket antagligen handlar om att påverka bilden av henne inför kommande rättslig påföljd (smuggling, djurplågeri)
Citera
2023-07-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
Det är alldeles för stora hål i tantens story. Vidare är det faktumet att ingen som älskar sina hundar som hon påstår sig göra reser med oklar dokumentation eller utsätter en högdräktig tik för liknande resor.
Lägg därtill avsaknad annat än hennes egen utsaga om någonting alls egentligen. Inget som styrker hennes påståenden alls utan det spelas bara på folks blåögda känslosamhet.

Nä gräv ner kärringen.
Att du inte har satt dig in i hunduppfödning lyser igenom. Läser man alla kommentarer i tråden så ser man lätt att människor är så korkade att de inte känner till de regler som finns för införsel av hund i landet och om alla experter på Fb saknar dessa kunskaper så kan man lätt förstå att även denna kärring saknade detta. Riktigt bra att AB skrev om det så fler lär sig vad som gäller.
Jag som fött upp hundar ser inga hål i historien. Vi pratar om en helt vanlig livmodersimport med en idiot till ägare. Dina påståenden däremot är rent nonsens.
Citera
2023-07-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag fattade det som om hon och hundarna bodde normalt i Sverige och hon tog med hundarna på semester. Och då är det ju inte smuggling.
Var fick du det ifrån?
"Smuggling är att föra in en vara i landet eller föra ut en vara ur landet i strid mot förbud eller villkor."

https://lagen.nu/begrepp/Smuggling

Hon verkar ju inte ens ha stannat till och deklarerat hundarna. Det måste man ovillkorligen! Man får inte gömma dem och knalla igenom på grönt ens om man har alla papper i ordning. Allt måste kontrolleras i tullfiltret.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 12:31.
Citera
2023-07-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Fast ursprungslandet släpper kanske inte heller in valpar utan papper, rabiesvaccination och annat. Reglerna ser olika ut i olika länder fast de flesta länder har någon sorts reglering och många av reglerna är gemensamma inom EU.
Jag menade mer att tullen inte har förklaringsbördan eller ansvar för att lösa det. Allt ligger på resenären!
Svenska tullen kan inte lägga sig i hur ofta färjan tillbaka går, eller hur sträng tullen är i Rumänien, etc etc.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 12:33.
Citera
2023-07-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Att du inte har satt dig in i hunduppfödning lyser igenom. Läser man alla kommentarer i tråden så ser man lätt att människor är så korkade att de inte känner till de regler som finns för införsel av hund i landet och om alla experter på Fb saknar dessa kunskaper så kan man lätt förstå att även denna kärring saknade detta. Riktigt bra att AB skrev om det så fler lär sig vad som gäller.
Jag som fött upp hundar ser inga hål i historien. Vi pratar om en helt vanlig livmodersimport med en idiot till ägare. Dina påståenden däremot är rent nonsens.
Men stopp nu.

De som bara bölar och tycker synd om hundarna och hatar veterinärer är inga experter. De är nog inte ens hundägare, för sådana brukar tänka på djurets bästa.

Är hon verkligen bara idiot, som i dum i huvudet?

Jag tror hon är betydligt fulare än så. Att hon hade uppsåt att smuggla. Hon verkar ju göra många resor och tiken är gravid mest hela tiden.

Lägg därtill att sonen är ledare för ett kriminellt nätverk, och att snubben hon reste med hade massa knark med sig. De verkar ju dessutom ha undvikit kontrollen men blev jagade och stoppade av polis. Då upptäcktes att hon inte hade dokumenten i ordning samt tre hundar för mycket.

Om du är uppfödare, kan du kolla på bilderna i kvällstidningarna och bedöma om de där valparna är några timmar gamla?
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 13:01.
Citera
2023-07-23, 13:17
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Men stopp nu.

De som bara bölar och tycker synd om hundarna och hatar veterinärer är inga experter. De är nog inte ens hundägare, för sådana brukar tänka på djurets bästa.

Är hon verkligen bara idiot, som i dum i huvudet?

Jag tror hon är betydligt fulare än så. Att hon hade uppsåt att smuggla. Hon verkar ju göra många resor och tiken är gravid mest hela tiden.

Lägg därtill att sonen är ledare för ett kriminellt nätverk, och att snubben hon reste med hade massa knark med sig. De verkar ju dessutom ha undvikit kontrollen men blev jagade och stoppade av polis. Då upptäcktes att hon inte hade dokumenten i ordning samt tre hundar för mycket.

Om du är uppfödare, kan du kolla på bilderna i kvällstidningarna och bedöma om de där valparna är några timmar gamla?

SirDuke har redan svarat. Men upplysningsvis har jag ca 25 års erfarenhet av hundar och uppfödning.

Tillbaks till mitt första inlägg du citerade så är kärringen uppenbart ute på smugglarstråt. Inga korrekta papper. Valparna på bilderna är inte endast ett par timmar gamla. Hon reser återkommande, förmodligen med samma snyfthistoria beredd varenda gång någon ifrågasätter hundar/valpar.
Så nu kan du sitta i hörnet och va tyst och låta de vuxna prata.
Citera
2023-07-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Kärringen är fan 70 bast och man gör så här. Det är inte normalt tycker jag att man avlivar sin djur för att man ska åka på semster som jag vet många svenskar gör. Makabert. Hundarna hade ju pass och hon har åkt med det innan, ungarna kunde varit i förvar tills dom vara vaccinerade och fan och hans moster. Uselt av den som tog beslutet som såklart säger med gnäll röst " jag följde bara reglerna"
Du kan lägga dig i en tunna med syra och stämpla ut.

Det fanns inget förvar att sätta valparna i.
Citera
2023-07-23, 13:56
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag menade mer att tullen inte har förklaringsbördan eller ansvar för att lösa det. Allt ligger på resenären!
Svenska tullen kan inte lägga sig i hur ofta färjan tillbaka går, eller hur sträng tullen är i Rumänien, etc etc.
Jo, jag förstod det. Jag menade att situationen (att valparna avlivades) mycket väl hade kunnat uppstå även om hon bara nekats att få ta in hundarna och tvingats resa tillbaka.

Jag vet inget om fallet men tror också att hon försökte smuggla in hundarna. Hade hon även droger i bagaget som en del skriver var hon nog beredd att ta risker och tanken kanske var att registrera valparna i Sverige för att kunna få ett högre pris när hon sålde dem.
Citera
2023-07-23, 13:57
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, problemet jag diskuterar var att barn i Aspudden förbjöds träffa sina kaniner för något som hänt 200 mil bort av nitiska paragrafryttare utan vett och med för mycket tid över. Samma problem som TS diskuterar.

Egentligen borde väl kaninerna i Sverige avrättats direkt, som valparna. Man vet ju aldrig med mul och klövsjukan.

Och som jag redan nämnt de där ungarna på Aspudden kan utan större problem gullar med brittiska kaniner och getter bara några timmar tidigare.
Citera
2023-07-23, 14:00
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Jo, jag förstod det. Jag menade att situationen (att valparna avlivades) mycket väl hade kunnat uppstå även om hon bara nekats att få ta in hundarna och tvingats resa tillbaka.

Jag vet inget om fallet men tror också att hon försökte smuggla in hundarna. Hade hon även droger i bagaget som en del skriver var hon nog beredd att ta risker och tanken kanske var att registrera valparna i Sverige för att kunna få ett högre pris när hon sålde dem.

Behöver inte regga taxar i Sverige för att få bra pris på valparna. Finns oreggade i färger son ökar risken för genetiska defekter som säljs på blocket för 50 000 kr. Det viktiga är att säljaren kan säga upp en fin Potemkinkuliss med tik och story om födda i Sverige.
Citera
2023-07-23, 14:02
Medlem
Citat:

Aha då förstår jag.

Helt enig.

Alla länder säger givetvis "Hundar från Serbien, utan papper? Nej tack"
Citera
2023-07-23, 14:17
Medlem
Nu har jag inte läst hela tråden, men i Aftonbladet stod det ju att hundar inte får resa inom en vecka efter att de fötts samt att tiken inte får resa på en vecka efter födsel heller. Problemet hade alltså uppstått även om alla papper var i ordning och det var helt "legit", eftersom hunden och valparna inte fått resa vidare hem. Så utöver det här med pass, rabies, vaccineringar osv är ju även problemet att hundarna inte lagligt kan fraktas vidare inom landet.

Sen ja, det har ju kommit fram att paret begått både hundsmuggling och narkotikabrott förut så det är ju inte helt otänkbart att de faktiskt även denna gången försökt sig på att fiffla med hundsmuggling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in