2023-07-22, 08:26
Medlem
Kattknullarns avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8P0aq/hunden-fick-valpar-pa-resan-tvingades-avlivas-i-kajen
Citat:
Nada Bosanac, 69, bor i Stockholm och var på väg tillbaka från sin årliga semester i hemlandet Serbien. Med sig hade hon sina två hundar, Lexi och Lora. De har gjort resan många gånger tidigare. Men den här gången var Lora dräktig. Hon födde på färjan som skulle ta dem från Gdansk i Polen till Nynäshamn.
– Jag fick en chock. De kom tidigare än jag räknat med, säger Nada Bosanac.
Några timmar senare lägger färjan till i Nynäshamn. Valparna har av uppenbara skäl inte sina papper i ordning. Men även Lexi och Lora saknade viss dokumentation.
– De har serbiska pass, men jag har rest med dem flera gånger och det har aldrig varit några problem. Ingen har sagt något.
Stackars hund att ha en sådan efterbliven kärringjävel till ägare. Hon tog med sin dräktiga tik på en färja och blir sedan förvånad när den föder på färjan och får nu gråta ut i media, och eftersom hon är helt efterbliven så förstod hon inte att detta bara kommer slå tillbaka på henne själv. Vill hon seriöst ha sympatier här efter att ha handlat så vårdslöst? Jag ser henne inte som annat än en djurplågare, alternativt högst olämplig att inneha husdjur. Så här gör man väl bara inte? Jag kan inte tänka mig en enda person i min bekantskapskrets som skulle ta med ett dräktigt djur på t.ex. ett flygplan. Alla vet att man inte får smuggla odokumenterade djur, och att gör man det ändå så behöver dom avlivas. Tänker man ett hypotetiskt scenario där djur föds i luften eller på färjan och därmed saknar dokumentation så blir den logiska efterföljden att dom kommer avlivas vid destinationen. Men inte fan kontaktar man media och outar sig själv som en försupen dum kärringjävel för det? Eller är detta någonting som gemene man skulle kunna råka ställa till med? Är det någon som faktiskt sympatiserar med dom inblandade? Möjligtvis hunden, som sagt...
Senast redigerad av Allaballawalla 2023-07-22 kl. 09:25. Anledning: Rubrik korrad. /Mod
Citera
2023-07-22, 08:55
Medlem
Man måste vara ganska skruvad som veterinär om man har ihjäl friska fina hundar på det här sättet utan att försöka medverka till att hitta en lösning.
Citera
2023-07-22, 08:58
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8P0aq/hunden-fick-valpar-pa-resan-tvingades-avlivas-i-kajen

Stackars hund att ha en sådan efterbliven kärringjävel till ägare. Hon tog med sin dräktiga tik på en färja och blir sedan förvånad när den föder på färjan och får nu gråta ut i media, och eftersom hon är helt efterbliven så förstod hon inte att detta bara kommer slå tillbaka på henne själv. Vill hon seriöst ha sympatier här efter att ha handlat så vårdslöst? Jag ser henne inte som annat än en djurplågare, alternativt högst olämplig att inneha husdjur. Så här gör man väl bara inte? Jag kan inte tänka mig en enda person i min bekantskapskrets som skulle ta med ett dräktigt djur på t.ex. ett flygplan. Alla vet att man inte får smuggla odokumenterade djur, och att gör man det ändå så behöver dom avlivas. Tänker man ett hypotetiskt scenario där djur föds i luften eller på färjan och därmed saknar dokumentation så blir den logiska efterföljden att dom kommer avlivas vid destinationen. Men inte fan kontaktar man media och outar sig själv som en försupen dum kärringjävel för det? Eller är detta någonting som gemene man skulle kunna råka ställa till med? Är det någon som faktiskt sympatiserar med dom inblandade? Möjligtvis hunden, som sagt...

Jag tycker hon får skylla sig själv att hon inte höll koll på detta, Stackars hundar säger jag bara. Inte om henne. Håller med dig att hon drar en snyfthistoria, Alla vet väl att man ska vänta åtminstone 1-2 veckor efter de fött valpar, Samt ha dokument som visar att hunden är gravid. Löjligt.
Citera
2023-07-22, 08:59
Medlem
Kattknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Man måste vara ganska skruvad som veterinär om man har ihjäl friska fina hundar på det här sättet utan att försöka medverka till att hitta en lösning.
Jag satsar båda mina händer på att 100% av veterinärer skulle ta samma beslut, utan att blinka och utan att behöva prata med någon. Det är inte ett dugg skruvat. Både du eller jag är uppenbarligen inte utbildade veterinärer, men du är ju också dum i huvudet
Citera
2023-07-22, 09:05
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Citat:

Det är Länsstyrelsen och Jordbruksverket som bestämmer, inte en enskild veterinär. Så här allvarligt ser Svenska Staten på Rabies, hennes liv är antagligen förstört, så allvarligt är det. Ska man ha djur se då fan till att vara påläst!
Citera
2023-07-22, 09:10
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:

Eh...nej. Lagen är sådan och risken för rabies överväger nog en kull valpar för de allra flesta veterinärer med vettet i behåll.
Det här var ägarens fel och veterinären har endast gjort sin plikt.

Det fanns ju förmodligen inte någon lösnig att medverka till. Möjligtvis att smuggla in hundarna illegalt. Men lagliga lösningar fanns ju inte.
Citera
2023-07-22, 09:15
Medlem
Svenska äckliga myndigheter i vanlig ordning. Det här är så sjukt att man baxnar.
Citera
2023-07-22, 09:22
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
Men inte fan kontaktar man media och outar sig själv som en försupen dum kärringjävel för det? Eller är detta någonting som gemene man skulle kunna råka ställa till med? Är det någon som faktiskt sympatiserar med dom inblandade? Möjligtvis hunden, som sagt...
Kärringen är ingen djurvän. Tvärtom.
"Du får inte transportera en dräktig tik om det är 2 veckor eller mindre kvar till den beräknade födseln av valparna om du ska åka längre än 5 mil."
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/transportera-hundar
Citera
2023-07-22, 09:28
Medlem
Citat:

Vadå skruvad??
Det finns regler för hur djur får passera gränser.
At resa med dräktig tik är en sak.
Att inte ha papprena i ordning är ytterligare en sak.
Att veterinären inte har en näraliggande karantän så att hanhund och tik med valpar bara kan slinka in där är inte en förutsättning som hundägare ska räkna med.

Jag har rest med hundar och jag kollade och dubbelkollade att allt var rätt pappersmässigt.
Vaccinationer, hälsointyg och all dokumentation kring hundarna.
Jag pratade även med den veterinärstation där hundarna skulle kollas när flyget landade och skickade de paper jag hade i god tid för at dubbelkolla då lång resa.

Har haft en fd kollega från forna Jugoslavien som "importerade" och sålde hundar i parti och minut och åkte dit ett antal gånger och vände ut och försökte ta sig in från annat håll. FYFAN!
Citera
2023-07-22, 09:29
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Exakt. Hemsk historia. Inte fan ska man kasta skit på kvinnan som TS gör. Helt efterblivet att det är så här. Regler hit regler dit. Friska hundar. Sätt dom i förvar och låt byråkratin ha sin gång så hade hon kunnat hämta ut dom om sig 1-3 månader.

Jätte ledsam läsning, jätte fina hundar.
Skulle inte kunna jobba som veterinär alltså jävla nazist yrke när man måste utföra sådant som att döda en frisk hund familj.
Senast redigerad av Slutaljugnubog 2023-07-22 kl. 09:32.
Citera
2023-07-22, 09:36
Medlem
Inte ens muslimerna skulle döda djur på det här sättet.
Citera
2023-07-22, 09:40
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Kärringen är fan 70 bast och man gör så här. Det är inte normalt tycker jag att man avlivar sin djur för att man ska åka på semster som jag vet många svenskar gör. Makabert. Hundarna hade ju pass och hon har åkt med det innan, ungarna kunde varit i förvar tills dom vara vaccinerade och fan och hans moster. Uselt av den som tog beslutet som såklart säger med gnäll röst " jag följde bara reglerna"
Du kan lägga dig i en tunna med syra och stämpla ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in