2023-07-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Japp. Ett av UNESCO:s världsarv. Pga kriget klassificerades katedralen förra året som ett "hotat" världsarv. Så ryssen vill väl utrota det, precis som man vill förstöra allt annat fint. Man började med halva taket och har väl tänkt ta resten nästa gång.
Kan det var detta Ramzan Kadyrov menade när han att Ryssland måste föra ett heligt krig mot väst. Ge sig på kyrkor och annan kristen byggnad som gamla kloster mm. Man kan ju i alla fall spekulera.
Svaret från Ukraina, en nu större drönare mot Kremls kupoler men med klusterbomder under vingarna? Går inte va?
Citera
2023-07-23, 12:49
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Men vänta nu, nu behöver ni Vatniks samköra er ståndpunkt. Du har ju en kompis som är stolt över att ni anföll Odessa. Nu säger du att det är Ukraina själva? Hur ska ni ha det?

Du kanske kan hjälpa mig förstå varför ryssarna aldrig slår militära mål? Det är väl rätt hårda strider vid fronterna? Nått militärt mål borde ni väl hitta?

Genom att bomba civila mål som kyrkor, vetesilos dagis mm så ökar ryzzarna det militära biståndet till Ukraina.

Så slutsatsen är väl att Putin vill eskalera kriget o göra Ukraina så militärt starka som det går. Nåt märkligt självskadebeteende hos orcherna
Citera
2023-07-23, 12:50
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag läste en gång ett förhör med en australisk sexualförbrytare. Han hade kidnappat en åttaårig flicka och bundit fast henne på ett bord där han torterade och våldtog henne. Vid polisförhöret var han ändå mest upprörd över att flickan hade sprattlat så att han själv hade ådragit sig en smärtsam sträckning i vaden. Och det var flickans fel!

Jag tänker ibland på det där när jag läser russofilernas inlägg här i tråden eller ser klipp från nyhetsmagasinen på rysk tv.

Vidrigt är vad det är.
Vilket i sin tur påminner om ytterligare en ryssanalogi. Anders Eklunds svar på frågan varför förgrep sig på och mördade 10-åriga Engla. "jag vart elak för att hon sparka mig".
Motståndet i sig motiverar dom vämjeliga brotten, liksom massmorden av det Ukrainska folket motiveras av dess heroiska motstånd.

Ryssland är psykisk sjukt och med dess psykopatiska beteende bör dom hållas inlåst till värn av mänskligheten.
Senast redigerad av Taggad 2023-07-23 kl. 13:25.
Citera
2023-07-23, 12:52
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Japp. Ett av UNESCO:s världsarv. Pga kriget klassificerades katedralen förra året som ett "hotat" världsarv. Så ryssen vill väl utrota det, precis som man vill förstöra allt annat fint. Man började med halva taket och har väl tänkt ta resten nästa gång.
Hoppas Ukraina för samma resonemang ang krimbron, en vägbana först sedan hela bron. Vore finfint att se hela svartbygget ryka
Citera
2023-07-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vart ifrån kommer denna konspirationsteori om att Polen vill ha delar Ukraina? Alt att Ukraina ska ge det till polackerna.
Ryssrunkarna har pratat om detta länge

Lögner från Kreml bara, de försöker få det att se ut som att fler länder lider av samma unkna 30-tals sjuka som dom själva, ett desperat och misslyckat försök att normalisera sitt eget beteende.
Citera
2023-07-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
För en dryg månad sedan förklarade Ryssland att om den ukrainska halvön Krim bombas med Natovapen så anser man att både USA och Storbritannien helt och fullt deltar i kriget som Ryssland startade.

https://www.aljazeera.com/news/2023/6/20/russia-us-and-uk-fully-dragged-into-conflict-if-crimea-bombed

I och med att Krim för några dagar sedan bombades med Natovapen, så borde väl det innebära att Ryssland nu formellt förklarat krig mot USA? Jag lyckas inte hitta någon information om att Ryssland nu vill kriga mot USA. Någon som hört eller sett något om detta?
Putin hävdade redan i mars 2022 att det var krig pga ekonomiska sanktioner.

https://www.reuters.com/world/europe/putin-says-western-sanctions-are-akin-declaration-war-2022-03-05/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Stinkys upprepade attacker på Krimbron är minst sagt folkmord. Hela Krim borde utropas som fredat område.

Nej det är inte platådojeputte som attackerat bron upprepade gånger, det är Ukraina som med all rätt plockar bort svartbygget bit för bit.
För övrigt håller jag med dig om att Krim borde vara en fredad område.
Om din putte lämnar området och ser till att all ryzk miltär och quislings återgår till Ryzzland så går det troligen att få till det och även lite FN trupp som ser till att det efterföljs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan det var detta Ramzan Kadyrov menade när han att Ryssland måste föra ett heligt krig mot väst. Ge sig på kyrkor och annan kristen byggnad som gamla kloster mm. Man kan ju i alla fall spekulera.
Svaret från Ukraina, en nu större drönare mot Kremls kupoler men med klusterbomder under vingarna? Går inte va?

Zelensky har ju lovat hämnd enligt tidningarna. Men att ge sig på Kreml är nog tyvärr ingen bra idé. Kertj-bron eller Sevastopol är kanske rimligare mål.
Citera
2023-07-23, 12:57
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Biden ringer Sancho Panza i Kiev:

B - Inga fler attacker på Krimbron, okej? Ryssarna kommer att förstöra hela Odessa om det blir fler attacker på Krim. Koncentrera attacken mot Donbass med de vapen jag gav dig.

Z - ja, pappa. Inga fler attacker på Krim.
Sur för att ingen vill gå i blöjdvärgens koppel? 😄
Citera
2023-07-23, 12:58
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49

När det är civila mål så ska man alltid fråga sig:
1. Var det eventuellt ett misstag, sköt man fel, vanligt och lätt hänt i krig.
2. När luftvärn skjuter ner saker så hamnar de ju någonstans. Skjuter man ner kryssningsmissiler över civila mål så finns en risk att dessa träffas.
3. Har civila byggnader använts som sköldar för militära mål? I så fall kan det eventuellt vara legitimt.

Saken är ju den att båda sidor anklagar den andra för att medvetet skjuta på civila mål. Men tittar du på dödssiffror från respektive sida så finns inget som tyder på att civila mål skulle vara målet för detta krig för någon av sidorna. Skulle det vara så så skulle vi ha helt andra dödssiffror på civila.
Citera
2023-07-23, 13:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja. En närliggande fråga: vi i väst har inte gått in och hjälpt Ukraina med manskap på deras territorium eftersom det var ytterligare en av Kremls röda linjer. Kanske vi skulle gå in med några tusen man och hjälpa Ukraina litegrann på vägen? De röda linjerna verkar ju som du skriver vara helt verkningslösa och vi behöver få stopp på Rysslands terrorvälde.

Jag kan tänka mig att man kanske börjar med att skicka polska trupper till gränsen mot Vitryssland i Ukraina, men inte till fronten. Då kan Ukraina flytta mycket trupper österut. Kanske man gör Liev, västra Ukraina, till en fredad stad/landsände med Luftvärn bemannat av amerikanska trupper.

Men det skall nog bli lite oroligare intern i Ryssland först.
Citera
2023-07-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Men vänta nu, nu behöver ni Vatniks samköra er ståndpunkt. Du har ju en kompis som är stolt över att ni anföll Odessa. Nu säger du att det är Ukraina själva? Hur ska ni ha det?

Du kanske kan hjälpa mig förstå varför ryssarna aldrig slår militära mål? Det är väl rätt hårda strider vid fronterna? Nått militärt mål borde ni väl hitta?

Vad säger att det inte är militära mål?
Om målet innehåller soldater så är det militärt.
Exempelvis restaurangen som blev träffad för ett tag sedan. Innehöll väldigt många soldater från utlandet. Tror du det bara råka vara en slump?
Nej, de visste om mötet och blev ett legitimt mål.

Som du säger själv. Varför skjuta på civila mål? Kanske för att de på utan verkar civila men innehåller militära mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in