2023-07-23, 08:02
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja det hade jag med glädje gjort... samtidigt som man belagt kärringen med djurförbud... hundarna gjorde inget fel.

Uppemot 300 000kr - du var mig en hygglig typ, om än en smula svårt att tro på att en random användare på världens största skrävelforum talar sanning - ursäkta mig... Du skulle alltså, till en random serbkärring betala uppemåt 300 000kr, för att sedan se henne åka hem, efter ett halvår och ev. tjäna pengar på hundarna? För du, personligen, kan inte utställa djurförbud mot kvinnan.

Nej, hundarna gjorde inget fel - brickor i serbkärringens makabra spel.
Citera
2023-07-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ingen sarkasm alls från mig... jag vet inte vad lagen säger i det landet hon skulle tillbaka till men jag kan bara anta att det skulle varit grönt då hunden precis kommit där ifrån och Sverige är ett av få länder som inte sprider pest omkring sig...

Jag är bara genuint ledsen för hundarna och hade velat se en annan lösning än avlivning... då jag ser hunden som människans bästa vän, den som aldrig överger dig och alltid står vid din sida i vått och torrt.

Kärringen har jag 0 sympatier för...
Det blir garanterat tvärstopp i Polen också. Hon har ju rest genom hela Europa med hundar som skulle kunna ha rabies.

Jag lovar att tullen och Jordbruksverket också hade velat se en annan lösning. Allra helst vaccinering, vänta rätt tid, intyg och pass i ordning, sedan resa och deklarera djuren. Nu sket kvinnan i det. Men även i den situationen är myndigheterna tillmötesgående. Hade det funkat med karantän hade det erbjudits. Samma sak med återresa till utlandet. Men kvinnan ställde upp på noll av detta.

Hon spelade ett högt och farligt spel och hundarna förlorade.
Senast redigerad av SirDuke 2023-07-23 kl. 08:25.
Citera
2023-07-23, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Man åker inte via Polen om man ska till Serbien, någonting stämmer inte med hennes historia. Serbien är väl f.ö. ett av länderna det smugglas flest djur från.
De har kört bil upp genom Europa. I bil går det ju att smuggla, på flygplan är det omöjligt, där kollas ju allt gods och passagerare utan undantag.
Citera
2023-07-23, 08:21
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Typiskt dagens Sverige där millimeterrättvisa och paragrafrytteri gäller.

Är övertygad om att ifall detta inträffat på 80-talet hade någon snäll tull-kvinna hjälpt tanten tillbaks på båten med hundarna och sett till att det kunnat lösa sig utan att de behövt avlivas.

Men det hade ju inte varit "rättssäkert" med dagens sätt att se det. Regler är regler och inga undantag, någonsin..

Ytterligare en av alla de saker som blivit sämre.
Självklart skulle detta gått att lösa även nu om bara vilja och flexibilitet funnits.

På 80-talet var reglerna än hårdare. Att rese med hund på semester var närmast otänkbart och att importera en för avel från exempelvis tyskland var en psppersexercis av ofantligt mått och ofta karantän.

Var EU som tvingade Sverige att förenkla och förändra reglerna.

Så nej, ingen snäll tull-kvinna hade hjälpt tanten.
Citera
2023-07-23, 08:24
Medlem
Gubbens avatar
Borde avlivat kärringen med på samma gång.
Citera
2023-07-23, 08:29
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Testa nu:

https://www.nynashamnsposten.se/2023-07-20/hundar-upptacktes-i-bil-behovde-avlivas

Dock betalartikel.

Men det viktiga är citerat här:

Hundar upptäcktes i bil – behövde avlivas
20 juli 2023 10:39

Ett par misstänks för flera olika brott efter att under onsdagen ha påträffats med narkotika och smuggelhundar i en bil i Nynäshamn.

Det var på Skyttens hälls väg - nära Nynäshamns hamn - som polisen under onsdagen stoppade en personbil. I bilen fanns fem hundar som har förts in i Sverige illegalt, 400 tabletter av ett narkotikaklassat preparat samt flera ampuller med dopningsmedel.
- Det var ett par som satt i bilen. Mannen misstänks nu för narkotikabrott och dopningsbrott, medan kvinnans bedöms vara den som ligger bakom den olagliga hanteringen av hundarna, säger förundersökningsledaren Håkan Leiborn vid Nynäshamnspolisen.

Vänta nu - är detta samma fall som trådstarten och den ursprungliga artikeln i Aftonblaskan handlar om?? Sjukt isåfall av Aftonbladet att publicera en snyftartikel med ren och skär desinformation...
Citera
2023-07-23, 08:30
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Läs gärna lite mer i tråden. Det är väldigt mycket som inte verkar stämma med hennes resande. Artikeln i kvällstidningen är kanske ett uttryck för genuin sorg. Men det behövs mer information än vad hon och journalisterna vill ge.

Det handlar alltså om hundsmuggling, och det från Europas värsta rabiesland av alla ställen.

Om hon nu mot all förmodan skulle ha varit en vanlig resenär är det så ofattbart galet att inte ha koll på reglerna. Hos en hundägare som reser ofta över landgränser.

Stackars hundar, kvinnan har mycket att fundera över. Hon måste inse sin roll och sitt ansvar. Annars kommer hon inte förstå varför hundarna försvann.
Jag fattade det som om hon och hundarna bodde normalt i Sverige och hon tog med hundarna på semester. Och då är det ju inte smuggling.
Var fick du det ifrån?
Citera
2023-07-23, 08:32
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Borde avlivat kärringen med på samma gång.

Detta kan vi alla vara eniga kring - förtjänar absolut inte bättre...
Citera
2023-07-23, 08:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Rabies-extremism bland kvinnliga veterinärer är bland den värsta fanatism som finns. De skulle hellre dött själva än låtit valparna leva.

Jag minns när mul och klövsjukan slog till i England, 200 mil bort. Detta är kanske 18 år sedan. Familjen gick till en djurpark i Aspudden där vi bodde. Då hade veterinärer FÖRBJUDIT människor att gå in till KANINER OCH GETTER, det hängde kedjor överallt. Kaninerna kunde ju fått mul och klövsjukan från 100 mil bort på ett dygn.

The Lake District är inte mer än ca 3h resa från Stockholm, mul och klövsjuka är en virussjukdom som är extremt smittsam och enkelt kan spridas via människors skor och kläder.

Då räcker ju med att någon gått över gräsmattan på B&B de bott på och kontaminierat sina skor innan de flugit hem från UK för att bara några timmar senare kunna klampa runt bland getterna.
I jämförelse så avlivades mängder av djur för att bekämpa utbrottet.
Citera
2023-07-23, 09:10
Medlem
Edudumellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
The Lake District är inte mer än ca 3h resa från Stockholm, mul och klövsjuka är en virussjukdom som är extremt smittsam och enkelt kan spridas via människors skor och kläder.

Då räcker ju med att någon gått över gräsmattan på B&B de bott på och kontaminierat sina skor innan de flugit hem från UK för att bara några timmar senare kunna klampa runt bland getterna.
I jämförelse så avlivades mängder av djur för att bekämpa utbrottet.

Du ska ha cred för att du försöker. Men jag tror att allt från skolgång till vänligt sinnade kommentarer och syre är ett slöseri i just det här fallet...
Citera
2023-07-23, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Svenska äckliga myndigheter i vanlig ordning. Det här är så sjukt att man baxnar.

Det som är sjukt är att svenska politiker förhandlade bort karantänsreglerna vi hade innan EU.
Numera är det fritt att ta in djur så länge du har ett dokument med dig.
Man utsätter landet för evig sjukdom av bland annat rabies men även sjukdomar som fransk hjärtmask o andra otäcka sjukdomar.

Helt rätt beslut att avliva dessa djur.
Man borde dessutom återinföra karantänen så alla turister med sina hundar inte kan smitta ner svensk mark.
Citera
2023-07-23, 09:38
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag såg nu att undantaget för ukrainska flyktingars djur gäller fortfarande, det tas bort den 1 september först.

https://jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/krisberedskap/rysslands-invasion-av-ukraina/hundar-katter-och-andra-sallskapsdjur-fran-ukraina

Det här innebär undantagsreglerna
Just nu råder undantags*regler för hundar och katter som kommer med sina ägare som flytt från Ukraina. Det innebär att vi bedömer från fall till fall vilka åtgärder som är nödvändiga.

Bedömningarna handlar framför allt om hur stor risken är att djuret bär på rabies och hur den risken ska hanteras så att inte folkhälsan eller djurhälsan i Sverige äventyras. Ukraina är ett högriskland för rabies och har varje år flera fall hos både hundar och katter.

Vi jobbar för att så många som möjligt ska kunna ta med sina sällskapsdjur till Sverige samtidigt som vi säkerställer att vi inte får in rabies.

Det här händer med djuret när det kommer till Sverige:

Djuret uppfyller kraven för införsel: Djuret får vistas fritt i Sverige.
Djuret uppfyller inte alla krav för införsel: Djuret får vara isolerat i hemmet en tid, maximalt 4 månader i så kallad hemisolering.

Informationen på den här sidan gäller hundar, katter och illrar. Undantagsreglerna gäller bara om djuret kommer till Sverige med sin ägare som är flykting från Ukraina eller om djuret kommer med en annan person, i anslutning till djurägarens flykt till Sverige, och det finns en ifylld djurägareförsäkran.

Var ju något fall med en kvinna rån Ukraina som reste med flera hundar och valpar som blev avlivade i Halmstad. Var ett liknande upplägg med vallning på resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in