2023-07-23, 03:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Vad tycker du då din inavlade pajas? Skall man fritt släppa in alla potentiellt rabiessmittade djur för att smugglaren drar en snyfthistoria?

...fast det märkliga är ju att IBLAND går det bra. När det kom som mest flyktingar från Ukraina hit, så hade Sverige som enda land i Europa (förmodligen enda land i världen) inga restriktioner alls för deras sällskapsdjur. De fick ta dem direkt till sina boenden, eller var de nu skulle börja sitt vistelse i Sverige, och fick bara uppmaningen att själva vara uppmärksamma på symptom! I andra länder var det antingen karantän eller avlivning som gällde vid gränsen.

Bara för att det var FLYKTINGAR så gick det bra - då tog man risken att något rabiessmittat djur smet ifrån sin ägare och löpte amok i Sverige. För att det är politiskt korrekt att FLYKTINGAR (eller de som påstår sig vara det) ska få precis som dom vill. Men när det var den här tanten som inte hade flyktingskäl utan var bosatt i Sverige sedan länge, så hade man ingen empati alls.
Citera
2023-07-23, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...fast det märkliga är ju att IBLAND går det bra. När det kom som mest flyktingar från Ukraina hit, så hade Sverige som enda land i Europa (förmodligen enda land i världen) inga restriktioner alls för deras sällskapsdjur. De fick ta dem direkt till sina boenden, eller var de nu skulle börja sitt vistelse i Sverige, och fick bara uppmaningen att själva vara uppmärksamma på symptom! I andra länder var det antingen karantän eller avlivning som gällde vid gränsen.

Bara för att det var FLYKTINGAR så gick det bra - då tog man risken att något rabiessmittat djur smet ifrån sin ägare och löpte amok i Sverige. För att det är politiskt korrekt att FLYKTINGAR (eller de som påstår sig vara det) ska få precis som dom vill. Men när det var den här tanten som inte hade flyktingskäl utan var bosatt i Sverige sedan länge, så hade man ingen empati alls.
Källa på det?
Djursmuggling skall beivras. Och att smuggla valpar genom en dräktig tik är den värsta formen av hundmisshandel. Att utsätta en dräktig tik för smuggling är ren och skär djurmisshandel. Ägaren borde ha avlivats vid gränsen.
Senast redigerad av Haddoque2 2023-07-23 kl. 03:18.
Citera
2023-07-23, 03:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Källa på det?

Jag såg nu att undantaget för ukrainska flyktingars djur gäller fortfarande, det tas bort den 1 september först.

https://jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/krisberedskap/rysslands-invasion-av-ukraina/hundar-katter-och-andra-sallskapsdjur-fran-ukraina

Det här innebär undantagsreglerna
Just nu råder undantags*regler för hundar och katter som kommer med sina ägare som flytt från Ukraina. Det innebär att vi bedömer från fall till fall vilka åtgärder som är nödvändiga.

Bedömningarna handlar framför allt om hur stor risken är att djuret bär på rabies och hur den risken ska hanteras så att inte folkhälsan eller djurhälsan i Sverige äventyras. Ukraina är ett högriskland för rabies och har varje år flera fall hos både hundar och katter.

Vi jobbar för att så många som möjligt ska kunna ta med sina sällskapsdjur till Sverige samtidigt som vi säkerställer att vi inte får in rabies.

Det här händer med djuret när det kommer till Sverige:

Djuret uppfyller kraven för införsel: Djuret får vistas fritt i Sverige.
Djuret uppfyller inte alla krav för införsel: Djuret får vara isolerat i hemmet en tid, maximalt 4 månader i så kallad hemisolering.

Informationen på den här sidan gäller hundar, katter och illrar. Undantagsreglerna gäller bara om djuret kommer till Sverige med sin ägare som är flykting från Ukraina eller om djuret kommer med en annan person, i anslutning till djurägarens flykt till Sverige, och det finns en ifylld djurägareförsäkran.
Citera
2023-07-23, 03:28
Medlem
Citat:
Jag såg nu att undantaget för ukrainska flyktingars djur gäller fortfarande, det tas bort den 1 september först.

https://jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/krisberedskap/rysslands-invasion-av-ukraina/hundar-katter-och-andra-sallskapsdjur-fran-ukraina

Det här innebär undantagsreglerna
Just nu råder undantags*regler för hundar och katter som kommer med sina ägare som flytt från Ukraina. Det innebär att vi bedömer från fall till fall vilka åtgärder som är nödvändiga.

Bedömningarna handlar framför allt om hur stor risken är att djuret bär på rabies och hur den risken ska hanteras så att inte folkhälsan eller djurhälsan i Sverige äventyras. Ukraina är ett högriskland för rabies och har varje år flera fall hos både hundar och katter.

Vi jobbar för att så många som möjligt ska kunna ta med sina sällskapsdjur till Sverige samtidigt som vi säkerställer att vi inte får in rabies.

Det här händer med djuret när det kommer till Sverige:

Djuret uppfyller kraven för införsel: Djuret får vistas fritt i Sverige.
Djuret uppfyller inte alla krav för införsel: Djuret får vara isolerat i hemmet en tid, maximalt 4 månader i så kallad hemisolering.

Informationen på den här sidan gäller hundar, katter och illrar. Undantagsreglerna gäller bara om djuret kommer till Sverige med sin ägare som är flykting från Ukraina eller om djuret kommer med en annan person, i anslutning till djurägarens flykt till Sverige, och det finns en ifylld djurägareförsäkran.

Djursmuggling skall beivras. Och att smuggla valpar genom en dräktig tik är den värsta formen av hundmisshandel. Att utsätta en dräktig tik för smuggling är ren och skär djurmisshandel. Ägaren borde ha avlivats vid gränsen.

Kom tiken från Ukraina?
Citera
2023-07-23, 03:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Kom tiken från Ukraina?

Nu vet vi ju inte om hon hade något ekonomiskt intresse, eller om det faktiskt var hennes egna älskade hundar som bara hade passat på att para sig. Hur eller hur så var det synd om hundarna. Det var inte deras fel. Jag skulle inte kunna arbeta som veterinär, för jag skulle inte kunna avliva friska, obitska djur på det sättet. Min dotter säger samma: hon var länge inne på att bli veterinär, men hon känner att hon inte kan ta sådana arbetsuppgifter på sitt samvete. Det värsta är att de som KAN göra det, förmodligen är sämre veterinärer när de ska vårda och hantera sjuka djur, för att de saknar samvete och empati. Precis som de barnmorskor som KAN delta i aborter, är sämre barnmorskor vid sina huvuduppgifter (att stödja och hjälpa den födande kvinnan), för att de saknar samvete och empati.

Det är ju det jag säger, att när det är en "flykting" så gäller inga regler. I samtliga andra fall ska alla regler tillämpas utan undantag, och helt utan hänsyn till konsekvenserna.
Citera
2023-07-23, 04:09
Medlem
Citat:
Nu vet vi ju inte om hon hade något ekonomiskt intresse, eller om det faktiskt var hennes egna älskade hundar som bara hade passat på att para sig. Hur eller hur så var det synd om hundarna. Det var inte deras fel. Jag skulle inte kunna arbeta som veterinär, för jag skulle inte kunna avliva friska, obitska djur på det sättet. Min dotter säger samma: hon var länge inne på att bli veterinär, men hon känner att hon inte kan ta sådana arbetsuppgifter på sitt samvete. Det värsta är att de som KAN göra det, förmodligen är sämre veterinärer när de ska vårda och hantera sjuka djur, för att de saknar samvete och empati. Precis som de barnmorskor som KAN delta i aborter, är sämre barnmorskor vid sina huvuduppgifter (att stödja och hjälpa den födande kvinnan), för att de saknar samvete och empati.

Det är ju det jag säger, att när det är en "flykting" så gäller inga regler. I samtliga andra fall ska alla regler tillämpas utan undantag, och helt utan hänsyn till konsekvenserna.
Hur vet du säkert att hundarna var friska? Hade de inte rabies så hade de säkert någon annan sjukdom de skulle spridit. Veterinärer avlivar sällskapsdjur hela tiden för att någon är allergisk mot dem eller något annat skäl de kunde tagit reda på innan de skaffade ett djur. Andra för att de ej skaffade en försäkring och sedan inte har råd eller vill offra pengar för vård. Å andra sidan kan de avliva sjuka djur där fortsatt vård bara blir en belastning för djuret. Ty djur har rätt att slippa lida i onödan till skillnad mot människor!
Citera
2023-07-23, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskekaker
Förstod det som att en anledning till att hundarna inte kunde sättas i karantän eller ens återvända , är en regel om att hunden måste vara minst 1 vecka gammal innan den får resa ngnstans. DET är ju skruvat isf
Isolera hundarna på båten och låt de återvända eller hitta ngt isolat i hamnområdet tills lösning hittas
Tror många hade velat bidra med hjälp - ekonomisk och annan, för att rädda denna familj

Det är väl en jättebra regel att du INTE får resa med nyfödda valpar, eller att transportera dräktiga djur.

Jag tror dock som du säger, att många är villiga att hjälpa dessa smuggelhundar. Eftersom det ju finns en ganska stor marknad för just olaglig handel med djur.
Citera
2023-07-23, 04:33
Medlem
Citat:

Det är ju snarare så att de som KAN avliva hundar har empati - om hunden är sjuk fattar de att hunden mår bättre av att få slut på sitt lidande, samt att de i detta fall har empati för övriga hundar i Sverige då smuggelhundarna är potentiella smittbärare. Om det inte finns papper på att hundarna är vaccinerade eller är friska, kan man ju inte godtroget lyssna på den som för in djuren som bedyrar att: min hund har inga sjukdomar alls, inga parasiter eller rabies, även om jag precis kommer från ett land med de smittorna.
Citera
2023-07-23, 04:49
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Man måste vara ganska skruvad som veterinär om man har ihjäl friska fina hundar på det här sättet utan att försöka medverka till att hitta en lösning.
Jag håller med. Om jag var veterinär så skulle jag vägra blankt.
Samtidigt så är det kärringens eget fel. Hon borde haft bättre koll.
Citera
2023-07-23, 05:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.S
Det är ju snarare så att de som KAN avliva hundar har empati - om hunden är sjuk fattar de att hunden mår bättre av att få slut på sitt lidande, samt att de i detta fall har empati för övriga hundar i Sverige då smuggelhundarna är potentiella smittbärare. Om det inte finns papper på att hundarna är vaccinerade eller är friska, kan man ju inte godtroget lyssna på den som för in djuren som bedyrar att: min hund har inga sjukdomar alls, inga parasiter eller rabies, även om jag precis kommer från ett land med de smittorna.

Jag skrev: "avliva friska, obitska djur". Inte "avliva bitska, gamla eller obotligt sjuka djur".

Om man har ett fysiskt och psykiskt friskt ungdjur som man anser befinner sig på fel plats, i fel land eller hos fel ägare, så får det lösas på andra sätt än genom döden. Den här historien är så upprörande, att jag är säker på att veterinären bara hade behövt skriva ett inlägg på något svenskt hundforum, så hade någon i närheten inom någon timme erbjudit sitt hem som hemkarantän under erforderlig tid!

...och betänk även detta: när det är negrer och turkar, irakier, iranier och somalier som kommer hit med TBC och AIDS, så krävs det inte ens någon karantän. Dom kan gå rakt ut i samhället och våldta och hosta på folk!
Citera
2023-07-23, 07:08
Medlem
Citat:
Jag skrev: "avliva friska, obitska djur". Inte "avliva bitska, gamla eller obotligt sjuka djur".

Om man har ett fysiskt och psykiskt friskt ungdjur som man anser befinner sig på fel plats, i fel land eller hos fel ägare, så får det lösas på andra sätt än genom döden. Den här historien är så upprörande, att jag är säker på att veterinären bara hade behövt skriva ett inlägg på något svenskt hundforum, så hade någon i närheten inom någon timme erbjudit sitt hem som hemkarantän under erforderlig tid!

...och betänk även detta: när det är negrer och turkar, irakier, iranier och somalier som kommer hit med TBC och AIDS, så krävs det inte ens någon karantän. Dom kan gå rakt ut i samhället och våldta och hosta på folk!

Eftersom alla djur saknade papper kan de ju som sagt vara bitska, dödligt sjuka och smittsamma djur. Givetvis finns det en uppsjö av människor som är redo att ta hand om smuggelhundar, annars skulle marknad för detta inte finns.
Citera
2023-07-23, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Vi talar alltså om en stackars kvinna som är helt knäckt och har gråtit i tre dagar. Citat:

Det var min enda glädje. Den har de tagit från mig. Jag har ingen lust att leva nu längre faktiskt. Jag har gråtit i tre dagar. Mitt hjärta är krossat. De var som mina barn.

Därför vill jag fråga dig TS, om du tycker att du själv blir bättre av att du hånar och förolämpar någon vars liv raserats? Det kan kanske vara svårt för en empatistörd incel att förstå, men för många människor kan hundar vara lika dyrbara som barn. Särskilt bland folk som av nån anlending inte kunnat får egna barn.
Därför känns det faktiskt helt sjukt att fullt friska hundar kan avlivas på plats på det sättet. Eller DÖDAS som de skrivit i artiklen, och jag gillar faktiskt det ordvalet bättre. Det får det att låta som mord.

Eftersom hundar betyder lika mycket som barn för vissa: tänk dig om samma regler gällt för en människa som föder? Om jag åker till Serbien när jag är gravid, och föder barnet, när jag kommer tillbaka till Sverige med en bebis utan pass så måste barnet avlivas på plats. Det hade varit fullständigt otänkbart. På gud, Sverige hade blivit uteslutet ur FN!
Läs gärna lite mer i tråden. Det är väldigt mycket som inte verkar stämma med hennes resande. Artikeln i kvällstidningen är kanske ett uttryck för genuin sorg. Men det behövs mer information än vad hon och journalisterna vill ge.

Det handlar alltså om hundsmuggling, och det från Europas värsta rabiesland av alla ställen.

Om hon nu mot all förmodan skulle ha varit en vanlig resenär är det så ofattbart galet att inte ha koll på reglerna. Hos en hundägare som reser ofta över landgränser.

Stackars hundar, kvinnan har mycket att fundera över. Hon måste inse sin roll och sitt ansvar. Annars kommer hon inte förstå varför hundarna försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in