Citat:
Ursprungligen postat av
S.S
Det är ju snarare så att de som KAN avliva hundar har empati - om hunden är sjuk fattar de att hunden mår bättre av att få slut på sitt lidande, samt att de i detta fall har empati för övriga hundar i Sverige då smuggelhundarna är potentiella smittbärare. Om det inte finns papper på att hundarna är vaccinerade eller är friska, kan man ju inte godtroget lyssna på den som för in djuren som bedyrar att: min hund har inga sjukdomar alls, inga parasiter eller rabies, även om jag precis kommer från ett land med de smittorna.
Jag skrev: "avliva friska, obitska djur". Inte "avliva bitska, gamla eller obotligt sjuka djur".
Om man har ett fysiskt och psykiskt friskt ungdjur som man anser befinner sig på fel plats, i fel land eller hos fel ägare, så får det lösas på andra sätt än genom döden. Den här historien är så upprörande, att jag är säker på att veterinären bara hade behövt skriva ett inlägg på något svenskt hundforum, så hade någon i närheten inom någon timme erbjudit sitt hem som hemkarantän under erforderlig tid!
...och betänk även detta: när det är negrer och turkar, irakier, iranier och somalier som kommer hit med TBC och AIDS, så krävs det inte ens någon karantän. Dom kan gå rakt ut i samhället och våldta och hosta på folk!