2023-07-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Mät med speedtest
https://www.speedtest.net/sv

Man får räkna med vissa förluster om man kör genom routern, många klarar inte av pressa igenom
en ratio av 1:1.

Jag har själv 1000/100 och får ut runt 800Mbit/s efter routern RT-AX58U, detta med en svarstid på runt 13ms

Jag har som sagt också 1000mbit enligt leverantören och hade jag fått ut iallafall 500mbit skulle jag inte ens tänkt på saken. Men när det verkar som att jag endast kan få upp till 100mbit/s tänker jag att något måste vara fel .. har kollat mina kablar och de är cat5e , de ska ju klara mer än 100mbit så där kan inte problemet vara tänker jag .
Citera
2023-07-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riviera1
Fick samma sak där .

Har du nu kollat lite olika kablage och kört både direkt från vägg och via routern, så är det väl antingen
din leverantör eller Ps5 som blockar, finns det ingen nätverksinställing i Ps5 man kan konfigurera?

Är det garanterat 1000 eller upp till 1000 enligt din leverantör?, brukar iaf finnas en lägre gräns.
Senast redigerad av peckapecan 2023-07-23 kl. 01:10.
Citera
2023-07-23, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Vilken typ av wifi nätverket är det? Testa byta till 5 GHz nätverk och se om det hjälper. Om du måste ha 2 GHz så återkom med vilka inställningar du har om det så kan vi gå därifrån

Fast 5ghz eller 2.4 ghz spelar väl ingen roll när jag anslutit via kabel?
Citera
2023-07-23, 01:49
Medlem
Citat:
Har du nu kollat lite olika kablage och kört både direkt från vägg och via routern, så är det väl antingen
din leverantör eller Ps5 som blockar, finns det ingen nätverksinställing i Ps5 man kan konfigurera?

Är det garanterat 1000 eller upp till 1000 enligt din leverantör?, brukar iaf finnas en lägre gräns.

Nej ska testa lite imorgon , ska prova koppla in en dator direkt till väggen tänkte jag för att se om det är routern som är problemet . Enligt leverantör är den längre gränsen mycket högre än 100mbit/s .. och upp till 1000mbit/s som sagt ..
Citera
2023-07-23, 10:00
Medlem
Om du går in på Ps5 : Inställningar > Nätverk > Inställningar > Konfigurera Internet-anslutning > Konfigurera kabelanslutet LAN och sedan väljer avancerade inställningar, vad går att göra där?
Citera
2023-07-23, 10:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
https://ibb.co/VmxLSjM

Så här ser det ut där CAT5e går från router in till väggen , vet inte om det där är fiberkonverter eller vad det är ?

Och ja , jag är totalt efter när det kommer till teknik.
Uppenbarligen har du inte fiber utan koppar in i din bostad, således har du ingen fiberkonverter utan bara ett nätverksuttag.

Jag tycker inte det där uttaget ser ut att vara kopplat för gigabit så infrastrukturen kanske inte har support för det?
Citera
2023-07-23, 10:41
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Nej det har du kanske rätt i, skillnaden blir väl att det går snabbare att ladda ner. Men bättre hastighet = bättre ping / mindre stutter ? Eller är jag helt ute och cyklar ?

Det tror jag inte, ping är ju latency vilket betyder avståndet till servern. Spelar ingen roll om du har ett monster internet när du försöker spela på en afrikansk server.

När jag var mindre hade vi 10mbit upp/ner och kunde nå 1-5 ping på svenska CS servrar.
Citera
2023-07-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Uppenbarligen har du inte fiber utan koppar in i din bostad, således har du ingen fiberkonverter utan bara ett nätverksuttag.

Jag tycker inte det där uttaget ser ut att vara kopplat för gigabit så infrastrukturen kanske inte har support för det?

Testade att koppla en väldigt gammal laptop direkt till nätverksuttaget , och fick 132mbit/s ner och typ 300mbit/s upp… detta har jag aldrig fått varken via ps5 eller med mobilen eller något annat via wifi inte ens om jag stått bredvid routern.

Så kanske ändå routern som är problemet? För så fort routern varit inblandad har jag som allra bäst nått 98mbit/s ner .. känns som att den har nån sorts gräns på 100mbit/s
Citera
2023-07-23, 12:03
Medlem
Citat:
Om du går in på Ps5 : Inställningar > Nätverk > Inställningar > Konfigurera Internet-anslutning > Konfigurera kabelanslutet LAN och sedan väljer avancerade inställningar, vad går att göra där?

Finns alternativ för
Connection name
IP adress settings
DHCP host
DNS settings
Proxy server
MTU settings

Jag testade att ändra från automatisk dns till googles dns , ingen skillnad alls , fortfarande 92mbit/s ner …

Tror helt ärligt det måste bero på routern , ska försöka uppdatera routern idag .
Då som jag nämnde tidigare, testade att koppla en väldigt gammal dator direkt till nätverksuttaget idag och fick 130mbit/s ner ..
ingen jätteskillnad såklart men har som sagt aldrig nått över 100mbit/s med någon annan enhet sålänge routern varit inblandad varken via sladd eller wifi. Tror samtidigt laptopen jag testade med har så dåligt nätverkskort att den som bäst klarade 130mbit/s .
Det är just det att den bröt den där ”100mbit” gränsen som får mig tänka om det kanske inte beror på routern trots allt.
Citera
2023-07-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om du nu har 1 Gbps i ditt abonnemang och att burken du ansluter klarar 1 Gbps och du bara får 91 Mbps så är det nåt fel.
Det första du ska kolla är att du har Cat6-kablar mellan fiberkonverter och router samt från router fram till din burk.

Det borde inte vara routern som begränsar, men du kan testa att koppla din burk direkt till fiberkonvertern.

Vaför kör du inte WiFi?

Citat:
Ja abonnemanget säger 700-1000mbps, men både via ps5 som är kopplad med sladd ( Cat5E ) och via mobilen även om jag ställer mig bredvid routern så får jag som högst 92mbps download , samma med ps5 , har testat en annan router som ingick från bredbandsleverantören och det är samma sak ( dock är min billiga asus router säkert bättre än den )

Förlåt men fiverkonverter vet jag inte vad det är , ska testa googla .

Menar du att din nedladdningshastighet ligger på 92, eller visar den 92mbs när du kör ett test tex bredbandskollen.se ?
Om din nedladdningshastighet ligger på 92 så är det istortsett så bra det kan bli!

Om inte behöver du byta kabel.
Citera
2023-07-23, 12:10
Medlem
Citat:
Menar du att din nedladdningshastighet ligger på 92, eller visar den 92mbs när du kör ett test tex bredbandskollen.se ?
Om din nedladdningshastighet ligger på 92 så är det istortsett så bra det kan bli!

Nej 92mbs på bredbandskollen ..
Citera
2023-07-23, 12:23
Medlem
Citat:

92Mbit/s är helkasst om man kör ett Gbit abbonnemang, däremot 92Mb/s skulle vara mer än bra, det motsvarar lite över 700Mbit/s, så frågan är då om TS blandar ihop begreppen lite ??.

Och nej, det där är ingen fiberconverter på bild utan ett helt vanligt ethernetuttag, finns fiberconverter i fastigheten så är den någon annanstans.
Men kontakta leverantören så kan dom testa att signalerna är som dom ska fram till uttaget.
Senast redigerad av peckapecan 2023-07-23 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in