2023-07-22, 18:13
Medlem
flyer1s avatar
Hur fan kan polisen direkt veta att mannen som håller på med skytte inte skjutit frun? Det är std. att häkta make då frun dött under oklara omständigheter och starta utredningen där då det oftast är maken som dödat frun. Att inte kolla upp maken jävligt noga direkt är tjänstefel, om det inte direkt är självklart det är självmord, men hur kan det vara självklart då det saknas vittnen eller teknisk bevisning dag1.

Har inget förtroende för polis eller åklagare i Fagersta kan jag säga. Dödstidpunkt går inte fastställa så det finns inget alibi för maken. Hur fan tänker polisen? Nu är ju inte utredningen klar, men då han inte varit undersökt eller häktad som det verkar så undrar man vad det är för utredning egentligen? Låtsasutredningar har jag sett exempel på förut i Fagersta, utan att gå in på detaljer.
Citera
2023-07-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Hur fan kan polisen direkt veta att mannen som håller på med skytte inte skjutit frun? Det är std. att häkta make då frun dött under oklara omständigheter och starta utredningen där då det oftast är maken som dödat frun. Att inte kolla upp maken jävligt noga direkt är tjänstefel, om det inte direkt är självklart det är självmord, men hur kan det vara självklart då det saknas vittnen eller teknisk bevisning dag1.

Har inget förtroende för polis eller åklagare i Fagersta kan jag säga. Dödstidpunkt går inte fastställa så det finns inget alibi för maken. Hur fan tänker polisen? Nu är ju inte utredningen klar, men då han inte varit undersökt eller häktad som det verkar så undrar man vad det är för utredning egentligen? Låtsasutredningar har jag sett exempel på förut i Fagersta, utan att gå in på detaljer.

Nej det är såklart inte standard att häkta make då frun dött. Det är standard att misstänka maken om det finns en gärningsman. Det är väl självklart att de undersökt maken även i det här fallet, kollat alibi etc. Häkta gör man inte bara sådär.
Citera
2023-07-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk0
Jag tycker att det står bakom allt rimligt tvivel att hon är mördaren, två frågeställningar jag tycker är intressantare är:
1. Vad gjorde hon de senaste 15 åren? Vi har hört lite från tidigare klasskamrater, men hon måste väl ha gått ut gymnasiet senast 2007-2008 (född 1988). Var är grannar, kollegor och bekanta efter det? Observationer som kan ge någon inblick i senare livet utöver motgångarna som barn och olycklig förälskelse i skolan? Hon och J tycks ju ändå ha bott ihop sedan 2016?

2. Varför sade polisen först att de snubblade över bilen när de var på annat uppdrag (eventuellt MC-olycka samma kväll som nämnts i början av tråden), när det senare sagts att helikoptern var uppe specifikt och letade efter parets bil?
Vi utreder och lägger till MC olyckan för att få den dokumenterad.

https://fagerstanyheter.com/2023/07/13/olycka-med-mc-i-skinnskatteberg/

Korsningen Centralvägen-Sotvredsvägen

https://www.google.se/maps/place/Sotvretsvägen+7,+739+30+Skinnskatteberg/@59.8271891,15.6910363,394m/data=!3m1!1e3!4m15!1m8!3m7!1s0x465dcf5991228261:0x 64c7eb73548bb3ae!2sSotvretsvägen,+739+30+Skinnskat teberg!3b1!8m2!3d59.8271864!4d15.6936112!16s%2Fg%2 F1tdy32mq!3m5!1s0x465dcf59dea9a2d7:0xbe9741cb7ca4d 94d!8m2!3d59.8273485!4d15.6915462!16s%2Fg%2F11c4zn rdqj?entry=ttu
Citera
2023-07-22, 19:07
Medlem
Citat:

Du förstod tydligen inget när du läste länken som en vänlig flashbackare tipsade dig om.
Citera
2023-07-22, 19:19
Medlem
flyer1s avatar
Om man inte häktar så kan en möjlig gärningsman undanröja bevis. Det är massvis med oskyldiga makar som häktats initsialt i mordutredningar för att sedan ganska snabbt släppas. Att mannen var på skjutbana kring tidpunkten för mordet var tex et ypperligt sätt undanröja bevis. Men det skedde ju före polisen ens viste om att det skett en våldsam död. Mn kan ju undra om parets hus undersökts grundligt innan mannen återvänt dit. Jag säger inte mannen är skyldig, men jag tycker han granskats för dåligt.
Citera
2023-07-22, 19:53
Medlem
Citat:
Om man inte häktar så kan en möjlig gärningsman undanröja bevis. Det är massvis med oskyldiga makar som häktats initsialt i mordutredningar för att sedan ganska snabbt släppas. Att mannen var på skjutbana kring tidpunkten för mordet var tex et ypperligt sätt undanröja bevis. Men det skedde ju före polisen ens viste om att det skett en våldsam död. Mn kan ju undra om parets hus undersökts grundligt innan mannen återvänt dit. Jag säger inte mannen är skyldig, men jag tycker han granskats för dåligt.

En person som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott kan häktas. Det är den högre graden av misstänkt och det måste finnas någon form av bevisning. Här har vi ett fall där man inte ens tror att det finns en yttre misstänk då är det väl självklart att dom inte in häkta mannen bara för att undersöka honom!
Citera
2023-07-22, 20:14
Medlem
nowlickits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Inte att hon skulle varit anställd hos dem.
Utan mer att de som största arbetsgivare i Skinnsberg, har skapat krisnummer dit deras anställda kan ringa o prata

Lite sent, men

Citat:
Ursprungligen postat av leo-rowan
Ur Fagersta-Posten:

"Flera uppgifter till FP pekar på att kvinnan, som misstänks för morden på barnen och som sedan antas ha tagit sitt liv, arbetade på Systemair.

– Eftersom offrens identiteter inte är offentliggjorda så kommenterar jag inte det, säger Sofia Rask, företagets vd."

Är väl ändå apropå att hon skulle varit anställd där?
Citera
2023-07-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk0
Jag tycker att det står bakom allt rimligt tvivel att hon är mördaren, två frågeställningar jag tycker är intressantare är:
1. Vad gjorde hon de senaste 15 åren? Vi har hört lite från tidigare klasskamrater, men hon måste väl ha gått ut gymnasiet senast 2007-2008 (född 1988). Var är grannar, kollegor och bekanta efter det? Observationer som kan ge någon inblick i senare livet utöver motgångarna som barn och olycklig förälskelse i skolan? Hon och J tycks ju ändå ha bott ihop sedan 2016?

2. Varför sade polisen först att de snubblade över bilen när de var på annat uppdrag (eventuellt MC-olycka samma kväll som nämnts i början av tråden), när det senare sagts att helikoptern var uppe specifikt och letade efter parets bil?

Punkt 2
När maken kom hem från skytteträningen kanske 19.15 el 19.20 tar en stund o cykla därifrån, ca 2,9 km.
Upptäckte han att hon o barnen va borta m bilen och att vapnet va borta.
Han anmäler och just pga vapnet så slår polisen till med stora trumman direkt.
Hade de gått ut med det allmänt, då det är ett litet samhälle, så hade nog de flesta gett sig ut o letat.
Med tanke på vapnet så hade det kunnat bli en fara för allmänheten oxå.
Därför tror jag att det inte gick ut och dessutom hade nyfikna direkt i samband med detta hände börjat o åka runt på skogsvägarna enkom för att se.
Ang mc olyckan så va det efter en sväng in på centralvägen som den ene körde på den andre bakifrån, så hastigheten hade de knappt fått upp.
Det enda jag reagerade på sen när polisen kom att de va tre poliser i en bil, kan ha varit fyra men såg endast tre.
Med tanke på att det inte va så allvarlig olycka, och en vardag, litet samhälle så är inte resurserna så många o åka fler poliser i en bil. Och de kom rätt fort oxå.
Sen kom flashen om detta rätt fort efter.
Men för att svara på det att polis gick ut med det som de gjorde hade nog sina orsaker som jag beskrev ovan.
Citera
2023-07-22, 20:29
Medlem
Att de är/var så anonyma kan bero på att de kanske tillhör en religös församling där sociala medier inte är tillåtna.
Citera
2023-07-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppansmatte1
Att de är/var så anonyma kan bero på att de kanske tillhör en religös församling där sociala medier inte är tillåtna.
Jaa vet sannerligen inte vad det är frågan om. Att dom inte har några sociala medier är en grej. Men vad som är förvånande är att ingen i släkten på deras sida nämner ett knyst om barn barn. Inte heller något om dottern eller sonen från respektive föräldrar. Finns inget. Inte vet jag men kontakten ser ut att halta betänkligt när det gäller närmsta släkt. Man undrar varför?.
Citera
2023-07-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppansmatte1

Allt är möjligt, men starkt religös församling och pistolskytte rimmar rätt dåligt.
Nu hänvisar säkert nån till kristna högern i USA, för de pangar rätt bra.
Men låt mig tvivla.

Jag tror snarare (nu är det jag som spekulerar) att det handlar om en familj med vissa sociala och ekonomiska problem.
Flytta till en liten ort, med billigt boende.
Ingen info om makens historik med arbete mm. Tyder på lång arbetslöshet.
Barnen går ej på dagis.
Inga sociala medier.
Verkar inte ha kontakt med släkten.
Verkar inte ha nån bekantskapskrets att tala om
Ingen från det förflutna har trätt fram, förutom nån som inte hade så mkt att komma med.
De lever helt enkelt för sig själva. Och har så gjort under lång tid.
Listan kan göras längre.

Varför, får man spekulera vidare om. Ifall det är intressant.
Citera
2023-07-22, 20:58
Medlem
Var någonstsns är J uppvuxen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här