2023-07-19, 19:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Alltså här:

https://www.google.com/maps/search/Riddarhyttev%C3%A4gen/@59.8305724,15.6749841,191m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Streeview_

https://www.google.com/maps/@59.8301072,15.6736098,3a,15.5y,158.05h,86.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_ZJPat4qpr6Us6oyV2GVIw!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu

Ja.

Mellan skjutbanan och bostaden, och mellan bostaden och fyndplatsen, är det inga långa avstånd, kan avverkas med apostlahästarna och cykel.
Citera
2023-07-19, 20:00
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja.

Mellan skjutbanan och bostaden, och mellan bostaden och fyndplatsen, är det inga långa avstånd, kan avverkas med apostlahästarna och cykel.

Cirka 1,3 km fågelvägen.
Citera
2023-07-19, 20:06
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
Det brukar framgå om folk frihetsberövas i samband med händelser sen kan väl grunderna variera i media? I dessa lägen så är tröskeln väldigt väldigt låg, minsta oklarhet kring dödsfallet så plockas folk med in. Grunderna kan dock variera som sagt.

Då åklagaren varit ute och svajjat i media så tror jag att polisen ganska snart haft en god bild av vad som hänt vilket man även fått bekräftat av tekniska fynd. Har inte riktigt koll på tidslinjen, fortfarande oklar över när (med säkerhet) anmälan om försvunnen/suicid hot kom in till polisen. Klart är att helikoptern varit i Västerås och tankat, gått hemåt, för att sedan dras på det här ärendet.

Med tanke på deras flygmönster så har de fått en förhållandevis dålig pejling, glest mellan masterna, alt sökt planlöst i området tills man fått resultatet av pejlingen.

Då åkl är så pass tydlig i media om vad som skett så är det i princip omöjligt att mannen skulle kunnat vara aktuell i ärendet som GM. Visst spekulera men allt talar för att det är bortkastad tid.

Jag tror att kvinnan helt kallt ringt polisen/någon/mailat och med tydlighet meddelat vad hon har för avsikt att göra. Genom detta livstecken så har man kunnat säkerställa att hon var vid liv vid ngt speciellt klockslag och fått detta styrkt på teknisk väg. Gissar vidare att detta skett ganska nära inpå anträffandet och att det förklarar att den intet ont anande mannen var iväg på klubben och sköt såvida den uppgiften är sann och inte en trådsanning.

Jag skulle gissa vidare att hon lämnat livstecken ifrån sig strax innan helikoptern lägger om kursen tillbaka mot området där hon sedan hittas.

Mardrömsscenariot är att hon varit vid liv ganska länge och genomfört det hela när helikoptern kommer in i omedelbar närhet av henne. Det KAN faktiskt vara som så att helikoptern legat över fordonet dikt ann till händelsen och därför med säkerhet kan avskriva inbladning från annan person. Det skulle faktiskt förklara åkl ganska tvärsäkra uttalanden som i normalfallet aldrig är så detaljrika i normala fall.

Det är ju också möjligt att kvinnan avrättade barnen "live" (via facetime eller dylikt) framför mannen alternativt filmade/fotograferade och därefter skickade det till honom. Innan hon tog sitt eget liv.

Men får en känsla av att det inte stämmer, mordvapnet och fyndplatsen sticker ut rent statistiskt. Mord i det egna hemmet samt annat tillvägagångssätt är vanligare i fall där kvinnor mördar.
Citera
2023-07-19, 20:08
Medlem
Det måste vara hon som det skrivits om från början, S.J, arbetsgivaren uttalar sig i Fagerstaposten. Är det nån som prenumererar på tidningen som kan hjälpa oss att få ta del av vad de skriver?
Citera
2023-07-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Varför skall Leif GW Persson fundera på det? Det är väl möjligtvis polisens utredare och åklagaren som skall fundera över det.
Käre Wats.... förlåt kaReri , det är ju han LGW Persson, som är vårt lands egen Sherlock Holmes.
Citera
2023-07-19, 20:22
Medlem
why123s avatar
Det nämns ofta i tråden att JJ inte tjänade pengar i fjor. Hur vet vi att han inte pluggade t ex så han fick CSN. Husen där är ju inte dyra så det är ju inga stora lån som behövs (om de inte rent av hade sparat till hela summan innan).

De har/hade ju varit sambo i många år och då kanske lagt undan pengar?

Sedan att JJ skulle vara skytt hur skulle det gå till? Skulle SJ köra iväg i bilen och JJ komma jagande efter på cykel? De har/hade ju bara en bil.. Skulle han efter han cyklat i fatt de och skjutit dem cykla i våldsamt tempo till skyttebanan för att skaffa sig alibi? Troligt, nej inte speciellt..

Dessutom så skulle Kling och Klang tidigt yttra sig om att allt tydde på att kvinnan hade skjutit barnen och sedan sig själv. Samtidigt som JJ hade begått det perfekta brottet
Senast redigerad av why123 2023-07-19 kl. 20:24. Anledning: .
Citera
2023-07-19, 20:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiocci
Det brukar framgå om folk frihetsberövas i samband med händelser sen kan väl grunderna variera i media? I dessa lägen så är tröskeln väldigt väldigt låg, minsta oklarhet kring dödsfallet så plockas folk med in. Grunderna kan dock variera som sagt.

Då åklagaren varit ute och svajjat i media så tror jag att polisen ganska snart haft en god bild av vad som hänt vilket man även fått bekräftat av tekniska fynd. Har inte riktigt koll på tidslinjen, fortfarande oklar över när (med säkerhet) anmälan om försvunnen/suicid hot kom in till polisen. Klart är att helikoptern varit i Västerås och tankat, gått hemåt, för att sedan dras på det här ärendet.

Med tanke på deras flygmönster så har de fått en förhållandevis dålig pejling, glest mellan masterna, alt sökt planlöst i området tills man fått resultatet av pejlingen.

Då åkl är så pass tydlig i media om vad som skett så är det i princip omöjligt att mannen skulle kunnat vara aktuell i ärendet som GM. Visst spekulera men allt talar för att det är bortkastad tid.

Jag tror att kvinnan helt kallt ringt polisen/någon/mailat och med tydlighet meddelat vad hon har för avsikt att göra. Genom detta livstecken så har man kunnat säkerställa att hon var vid liv vid ngt speciellt klockslag och fått detta styrkt på teknisk väg. Gissar vidare att detta skett ganska nära inpå anträffandet och att det förklarar att den intet ont anande mannen var iväg på klubben och sköt såvida den uppgiften är sann och inte en trådsanning.

Jag skulle gissa vidare att hon lämnat livstecken ifrån sig strax innan helikoptern lägger om kursen tillbaka mot området där hon sedan hittas.

Mardrömsscenariot är att hon varit vid liv ganska länge och genomfört det hela när helikoptern kommer in i omedelbar närhet av henne. Det KAN faktiskt vara som så att helikoptern legat över fordonet dikt ann till händelsen och därför med säkerhet kan avskriva inbladning från annan person. Det skulle faktiskt förklara åkl ganska tvärsäkra uttalanden som i normalfallet aldrig är så detaljrika i normala fall.

Att det är kvinnan själv som kan ha larmat kan förklara att åklagaren har en uppfattning om motiv och hur hon kom över mordvapnet.

Bra inlägg, hörru.
Citera
2023-07-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tvivlar inte på att det är S*fi som hittades i bilen, däremot är det väl ännu inte bevisat att det var hon som dödade barnen och sig själv?

Hade hon levt i en relation där hennes och barnens liv var hotat så hade de haft mannen som misstänkt
Citera
2023-07-19, 20:26
Medlem
Ur Fagersta-Posten:

"Flera uppgifter till FP pekar på att kvinnan, som misstänks för morden på barnen och som sedan antas ha tagit sitt liv, arbetade på Systemair.

– Eftersom offrens identiteter inte är offentliggjorda så kommenterar jag inte det, säger Sofia Rask, företagets vd."
Citera
2023-07-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Men din jordnöt! Det här är ett diskussionsforum och INGEN har rätt eller fel att skriva vad man TROR har skett!

Jag har heller inte påstått att du saknar den rätten. Jag svarade på en person som bad *mig* att sluta skriva om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Hade det varit omvända roller att någon ifrågasätter kvinnans alibi hade du hållit käft och ätit skit! Nu är min diskussion med dig slut, för jag diskuterar varken med grönsaker eller nötter! Ha en fin kväll

Det är ju det som är grejen, hade en man hittats död tillsammans med två barn och polisen talat om ett utökat självmord hade *INGEN* tagit det faktum att barnets mamma hade alibi för mordtidpunkten som en indikation på att mamman är skum och därmed den egentligt skyldiga.

Ingen hade heller, när man inte visste könet på den vuxne, grötmyndigt förklarat att det måste vara en kvinna, för det är bara kvinnor som mördar barn på det viset.

Det som kanske hade kunnat ske, särskilt på ett forum som flashback, är att någon kvinnohatande incel/högerextremist hade börjat orera om hur en pappas utökade självmord egentligen var mammans fel. Men inte ens de brukar påstå saker som att män aldrig skulle kunna begå den här typen av brott.
Citera
2023-07-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnolia23
Det måste vara hon som det skrivits om från början, S.J, arbetsgivaren uttalar sig i Fagerstaposten. Är det nån som prenumererar på tidningen som kan hjälpa oss att få ta del av vad de skriver?

De kommenterar inte då namnen inte är offentlig gjorda.

"Hon berättar att ventilationsföretaget, som har runt 450 anställda i Skinnskatteberg, erbjuder krisstöd till personalen på orten. Fokus ligger på att försöka stötta medarbetarna. Många är just nu på semester och har lite kontakt med varandra. Därför har Systemair upprättat en krislinje.
– Där kan man vända sig om man har behov av att prata om det som har hänt. Och för de tankar som kommer, säger Sofia Rask.
– Naturligtvis förstår vi att det påverkar hela bygden och Skinnskatteberg"
Citera
2023-07-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingP75
Hur vet du vilka som är kvinnor och vilka som är män i tråden?

Jag vet förstås inte könet på varenda kotte i den här tråden och har heller inte påstått att jag gör det. De specifika uttalanden jag hänvisat till har dock gjorts av kvinnor och det kan enkelt kontrolleras genom att titta på vad de skrivit om sig själva, t.ex. i inlägg i andra trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in