2023-07-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag är inte säker på att F-16 kommer hjälpa Ukraina särskilt mycket. Ryssland har nästan tusen fighter jets och Ukraina kanske kan skramla ihop ett 50-tal F-16 från vänligt sinnade länder. Trots att mycket av det ryska flygvapnet sannolikt håller samma låga kvalitet som resten av den ryska militären, så är det stor sannolikhet att Ukraina blir övermannade i luften.

Man kan använda flygvapnet som idag fast mer effektivt integrerat med amerikanska vapen.
Man kommer ha ständigt ha ett flygvapen med tillgång till amerikanska vapen. De gamla ryska kärrorna är en återvändsgränd.
Man skulle möjligen kunna bekämpa ryska bärare av glidbomber men då det finns risk att bli nerskjuten även av ryska SAMs. Helst skulle man behöva Block70/72 för detta uppdrag för att kunna bekämpa på lite längre avstånd.
Citera
2023-07-22, 16:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Twittertråd

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1682683244884500482
YES!
Nu jävlar blir det de långa knivarna natt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Seger-pressmeddelandet var schemalagt att publiceras exakt två dagar efter att invasionen inleddes och texten beskrev att man vid den tidpunkten tagit kontroll över Ukraina.

Ergo: invasionen skulle ta två dagar.

Feb 26, tredje dagen av invasionen. Så stämmer bra med Amerikansk Intel. Amerikanarna verkar ha koll på ryssarna. De måste ha källor relativt nära Putin.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Det jag med säkerhet vet är att krig skapar massor av lögner och propaganda från båda sidor.

Ingen utomstående vet med säkerhet. Det man kan göra är att lyssna på båda sidor och bilda sig en egen uppfattning.

Våroffensiven är ju ingen framgång.

Scott Ritter och Douglas McGregor tror jag ligger närmare sanningen även om dom är lite väl pessimistiska för Ukraina

Men jag tror det är kört för Ukraina som kommer få efterdyningar på NATO när det analyseras.

Varför tror du på just de tomtarna? De har ju inte haft ett enda rätt hittills.
Citera
2023-07-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Men den stora frågan är varför inte ryzzarna utnyttjar sitt teoretiska luftherravälde mer?

Kan det vara så att de flesta av de här tusen fighter jets inte är luftvärdiga längre?

Visst har Ukraina bra luftvärn men ryzzarna borde kunnat skaffa sig luftherravälde över ukraina men det har de ju inte?

Kan det vara så att ryssarna är usla på SEAD/DEAD?
Det är nog i och för sig de flesta förutom amerikanarna.
Citera
2023-07-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Zelensky hotade uttryckligen Ryssland med att man skulle försöka få samerikanska kärnvapen stationerade i Ukraina på sikt - detta var i februari förra året, och en viktig bidragande orsak till att kriget trappades upp. Han har senare upprepat att NATO redan nu borde atombomba Ryssland "i preemptivt syfte", dvs oprovocerat och för att tvinga sig igenom via hot. Det äör absolut inget fredligt agerande, tvärtom är det grov utpressning.
Har du faktiska källor på det där? Gör man en snabb googling så verkar det där påståendet om att atombomba Ryssland vara en felöversättning.
Och att Ukraina pratade om att eventuellt skaffa tillbaka egna kärnvapen var ett slutligt alternativ om inte Ukrainas säkerhet kunde garanteras enligt det ursprungliga budapest avtalet som Ryssland ensidigt har brutit mot.
Dvs vill ryssland garantera fred så kan de åka hem till ryssland och hålla sig till ingångna avtal.
Citera
2023-07-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför tror du på just de tomtarna? De har ju inte haft ett enda rätt hittills.

Dom sa att våroffensiven kommer aldrig att lyckas.
Dom sa att Ukraina kommer få brist på ammunition,
vilket verkar stämma. Dom sa att ryssarna kommer
att öka sin armé mycket lättare än Ukrain.
Dom sa att Putins mål var att stoppa Nato i Ukraina
och att stoppa kriget i Donbass.

Dom sa att Rysslands mål aldrig varit att ockupera hela Ukraina.

De har dom enligt mig haft rätt i.

Plus att båda har en gedigen bakgrund.
Militärt och internationellt.
Senast redigerad av Pandeion 2023-07-22 kl. 17:04.
Citera
2023-07-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Har de verkligen 1000 krigsflyg med tillgänglig personal?
Verkligen inte. Då skulle ryssarna aldrig ha kallat in gamla avdankade och t.o.m pensionerade stridspiloter till Putins speciella militanta självmordsoperation.
Citera
2023-07-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Zelensky hotade uttryckligen Ryssland med att man skulle försöka få samerikanska kärnvapen stationerade i Ukraina på sikt - detta var i februari förra året, och en viktig bidragande orsak till att kriget trappades upp. Han har senare upprepat att NATO redan nu borde atombomba Ryssland "i preemptivt syfte", dvs oprovocerat och för att tvinga sig igenom via hot. Det äör absolut inget fredligt agerande, tvärtom är det grov utpressning.

Nej, Zelensky har inte hotat Ryssland.
Zelensky uttryckte att om säkerhet inte kan garanteras Ukraina så måste de överväga att utveckla egna kärnvapen. Fullt rimligt av Zelesnsky med tanke på det oprovocerade hotet de utsattes för av Ryssland vilket vi nu ser klart och tydligt att det var reelt.
Nej, Zelensky har inte sagt att Nato borde atombomba Ryssland i preventivt syfte. Det förklarades av alla som kunde Ukrainska och refererade Zelenskys uttalande.

Zelensky ville ha fred och skulle aldrig ha invaderat Ryssland. Om Ryssland slutar anfalla Ukraina så kommer Ukraina aldrig invadera Ryssland.
Zelensky vill bara ha fred men Putin vill ha krig eftersom han krigar trots att han väldigt enkelt kan få fred.
Citera
2023-07-22, 17:14
Medlem
Citat:
Dream on

Jaså? Är Ryssland på.väg att ta Kiev fortfarande enligt Bichute och telegramkanalerna du följer eller?
Citera
2023-07-22, 17:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det man kan göra är att lyssna på båda sidor och bilda sig en egen uppfattning.
Så efter att noggrant lyssnat på bägge sidor så är detta din slutsats...
Det är i alla fall underhållande på FB.
Citat:
Dom sa att våroffensiven kommer aldrig att lyckas.
Dom sa att Ukraina kommer få brist på ammunition,
vilket verkar stämma. Dom sa att ryssarna kommer
att öka sin armé mycket lättare än Ukrain.
Dom sa att Putins mål var att stoppa Nato i Ukraina
och att stoppa kriget i Donbass.

Dom sa att Rysslands mål aldrig varit att ockupera hela Ukraina.

De har dom enligt mig haft rätt i.

Plus att båda har en gedigen bakgrund.
Militärt och internationellt.
Citera
2023-07-22, 17:27
Medlem
Citat:
Det jag med säkerhet vet är att krig skapar massor av lögner och propaganda från båda sidor.

Ingen utomstående vet med säkerhet. Det man kan göra är att lyssna på båda sidor och bilda sig en egen uppfattning.

Våroffensiven är ju ingen framgång.

Scott Ritter och Douglas McGregor tror jag ligger närmare sanningen även om dom är lite väl pessimistiska för Ukraina

Men jag tror det är kört för Ukraina som kommer få efterdyningar på NATO när det analyseras.

Nä, det finns ingen anledning att lyssna på Ryssland överhuvudtaget. Ukriana kan säkert överdriva lite.

Ryssland däremot ljuger 100% konstant. Finns ingen anledning att lyssna alls på det skräpet.

Läs västmedia på ett sunt kritiskt sätt så är du så nära sanningen du kan komma.

En "sanning" från USA som jag tvivlar på är att deras 155 mm granater var slut så de var tvungna att skicka klusterammunition, för att kunna skicka något alls. Sanningen, gissar jag, är att Ukriana helt enkelt behöver dem för att rensa värn/minor. Så då fick de det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in