Citat:
Ursprungligen postat av
VVVulpes
Tror knappast de skulle skjutsa gäddor till psykakuten, sitta med dem i samtal i timmar när de ringer efter avslöjanden mm om de ville inflika "maximal skada".
Andra fetningen - är du dum? Det är precis tvärt om!
Okunnig är du iallafall, för skadestånd i Sverige är mindre än den sannolika advokatkostnaden och Tweedy har noll chans att vinna ändå men en del att förlora, trots sitt redan patetiska pundarliv.
Vid ett enskilt åtal för förtal mot Dumpens ansvarige utgivare kan målsäganden yrka på ersättning för rättegångskostnad (advokatarvode bland annat). Vid fällande dom döms då den dömde att betala rättegångskostnaden.
Generellt är jag inte helt övertygad om att en gädda skulle gå lottlös från rätten efter en stämning för förtal. Det går på goda juridiska grunder att argumentera både för och mot förtal, vilket jag har behandlat tidigare i tråden. Först efter en rättegång får vi dock facit.
Emellertid finns en aspekt av Dumpens publiceringar som jag bedömer talar mer för förtal än mot, det vill säga oavsett hur man ser på publiceringen som helhet med utpekandet för klandervärt beteende i form av ansikte (att publiceringen trots allt är försvarlig), och det är publiceringen av snoppbilder: just de bilderna torde vara svåra att argumentera för, det vill säga att de i förtalsregelns mening är försvarliga att publicera. Därmed skulle det kunna bedömas som förtal i den delen, om inte annat.